Gå til innhold

I 2022 skal Toyota slippe elbiler som «kan kjøre mye lengre og lades opp på noen få minutter»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tro det den som vil. Hvor mange utsagn har vi hatt som spår en revolusjon på batterifeltet innen noen få år ? Tusenvis av artikler omhandler nettopp det på internet.

Mange fra før århundreskifte...

Joda, man har teoretiske løsninger på tegnebrettet. I praksis viser fallgrubene seg.

De skal være robuste, tåle tusenvis av ladesykler, være effektive over store temperaturforskjeller, holdbare over lang tid og være sikre under alle driftsforhold.

Dette skal også verifiseres skikkelig før almenn bruk blir godkjent.

Museskritt er slett ikke å forakte, når prisene faller og effekt pr. kg økes år for år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva slags stoff skal de produseres av; noe det er mye eller lite av, på jorden?

 

 

 

Litt utenfor, men fortsatt energi:

Og hvis disse batteriene kan lades, og gi fra seg energi, raskt kan man produsere energi forurensningsfritt på havet for å lade skip. Skipstransport jo står for store deler av vår forurensning-energiforbruk.

Ellers kan jo kontinuerlig produksjon av Hydrogen som skips-energi være et godt alternativ.

 

«Flumill er basert i Arendal, og har utviklet et patentert konsept for kostnadseffektiv produksjon av elektrisk kraft fra tidevannsstrømmer. Marin fornybar energi er i en tidlig utviklingsfase, men havet inneholder et betydelig energipotensiale.»

https://sysla.no/gronn/subsea-7-og-flumill-samarbeider-om-tidevannskraft/

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Hva slags stoff skal de produseres av; noe det er mye eller lite av, på jorden?

Man kan velge ganske fritt hvilke stoffer man vil benytte. Litium, Natrium, Nikkel, Kobolt, Aluminium, Jern, Mangan, Svovel, Fosfor, osv. Egenskapene til cellene vil så klart variere med hvilke stoffer man velger. I dag benyttes det ingen stoffer som det er veldig lite av i li-ion, og dette vil trolig kunne bedre seg med faststoffbatteriene.

 

Ett viktig moment er at energitettheten kan tredobles. Da trenger man 1/3 så mye materialer per kWh. Da vil f.eks batteriet i en Tesla kunne gå fra 600 kg til 200 kg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva slags stoff skal de produseres av; noe det er mye eller lite av, på jorden?

Man kan velge ganske fritt hvilke stoffer man vil benytte. Litium, Natrium, Nikkel, Kobolt, Aluminium, Jern, Mangan, Svovel, Fosfor, osv. Egenskapene til cellene vil så klart variere med hvilke stoffer man velger. I dag benyttes det ingen stoffer som det er veldig lite av i li-ion, og dette vil trolig kunne bedre seg med faststoffbatteriene.

 

Ett viktig moment er at energitettheten kan tredobles. Da trenger man 1/3 så mye materialer per kWh. Da vil f.eks batteriet i en Tesla kunne gå fra 600 kg til 200 kg.

Hadde vært fantastisk hvis det blir noe av dette - utrolig mange fordeler i samme slengen. Da kan plutselig batterier bli aktuelt på litt lengere flyturer og båtturer også. Vet ikke nok om dette, men virker som det kanskje går kanskje an å kombinere struktur/skrog med batteri for ytterligere netto vektreduksjon?

Lenke til kommentar

Hadde vært fantastisk hvis det blir noe av dette - utrolig mange fordeler i samme slengen. Da kan plutselig batterier bli aktuelt på litt lengere flyturer og båtturer også. Vet ikke nok om dette, men virker som det kanskje går kanskje an å kombinere struktur/skrog med batteri for ytterligere netto vektreduksjon?

I bilene der batteriet er i gulvet benyttes batteriene allerede som ett strukturelt element. Da er det lite å hente. I andre biler og tronsportmidler kan det fortsatt være noe å hente
Lenke til kommentar

Ett viktig moment er at energitettheten kan tredobles. Da trenger man 1/3 så mye materialer per kWh. Da vil f.eks batteriet i en Tesla kunne gå fra 600 kg til 200 kg.

Eller så kan rekkevidden økes til ~1500 km.

 

Forøvrig så tipper jeg tredoblingen er snakk om volumtetthet og ikke vekttetthet. Dvs. at vekta neppe blir redusert like mye som volumet (2/3).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers kan jo kontinuerlig produksjon av Hydrogen som skips-energi være et godt alternativ.

Kva med kontinuerleg produksjon av hydrogen til gjødsel-produksjon? Til det trengst det svært mykje hydrogen, og alle gjødselprodusentar lagar hydrogen til produksjonen av olje, gass eller kol. Kva er det som får enkelte til å tru at hydrogen til transport kjem til å komme frå elektrolyse, medan hydrogen til alle andre føremål kjem frå fossile kjelder? Det er sjølvsagt berre tull. Har ein først straum, er energien mykje meir verd som straum. Ein produserer marginale mengder hydrogen til hydrogenbilar med elektrolyse for å grønvaske hydrogen som energiberar, men i praksis er hydrogen like fossilt som alt anna. Om du på død og liv skal produsere hydrogen av straum, kan du bruke hydrogenet der det trengst mest og sparer mest utslepp, og det er til gjødselsproduksjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Toyota veit hva de snakker om. Toyota var først med hybrid som virket,først med hydrogen som virket skikkelig,og blir nok først med elektrisk som virker skikkelig og som kan bli bedre enn fossilbiler. Ferdig snakka. Punktum.

Ja, Toyota er så fantastisk flinke at de i det lengste satset på blindveien hydrogen. Først nå har de kanskje skjønt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Toyota veit hva de snakker om. Toyota var først med hybrid som virket,først med hydrogen som virket skikkelig,og blir nok først med elektrisk som virker skikkelig og som kan bli bedre enn fossilbiler. Ferdig snakka. Punktum.

Ja, Toyota er så fantastisk flinke at de i det lengste satset på blindveien hydrogen. Først nå har de kanskje skjønt det.

Du glemmer at de har hatt hybridbiler ganske lenge. Om hydrogen er en blindvei - eller ikke er en annen sak.

Lenke til kommentar

Toyota veit hva de snakker om. Toyota var først med hybrid som virket,først med hydrogen som virket skikkelig,og blir nok først med elektrisk som virker skikkelig og som kan bli bedre enn fossilbiler. Ferdig snakka. Punktum.

Toyota tapte det kappløpet for en del år siden. Ca 2008 hvis man trekker grensen ved Tesla Roadster, men jeg vil kanskje heller si 2012 med Tesla Model S.

 

Kanskje kan Toyota være først ute med en elbil som er bedre enn fossilkonkurrentene i lavprissegmentet (20-25k USD). Vi får vente og se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...