Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Verktøy/tips/triks for å skru mutter på trangt sted

Anbefalte innlegg

Jeg har en markise jeg gjerne skulle ha justert vinkelen på, men for å låse den etter justering må jeg stramme en mutter jeg ikke kommer til.

Får så vidt inn en normal fastnøkkel, men det er ikke nok plass til å vri. Jeg har også prøvd med en spisstang, men mutteren sitter for godt. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løft på markisen for å ta vekta av skrua mens du skrur.

Prøv litt forskjellige fastnøkler. De har litt forskjellig vinkel på hodet, så kanskje du må bruke to forskjellige, annenhver gang for å flytte skrua noen grader av gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, og det er der en justerer høyden/vinkelen på markisen, mutteren på oversiden er for å holde det hele på plass etterpå. Så jeg kan alltids justere vinkelen opp, og mutteren vil stramme seg selv, men om jeg vil ha markisen lengre ned må også denne mutteren lengre ned.

Jeg tror nok jeg må prøve å modifisere en fastnøkkel på noe vis. Egentlig så jeg for meg at det fantes ett eller annet spesialverktøy, en blanding av en skralle og en oljefiltertang eller noe.

Lenke til kommentar

Jeg tipper du bare trenger å skru mutteren noen få grader så den slipper, så skrur du skruen inn eller ut med umbrako.

Normalt sett er det slik en kontramutter som låsing skal fungere, men her kan det nesten se ut som noen har montert en låsemutter der det skulle vært en vanlig mutter. (studer avrundingen på oversiden av mutteren på bildet)

Lenke til kommentar

Det stemmer at det er en låsemutter.

Problemet er ikke at jeg ikke får skrudd bolten rundt, det har jeg allerede gjort. Problemet er å få strammet (nedover på bildet) mutteren. Denne mutteren hindrer markisen i å løfte seg ved vind.

Jeg må vel gjerne ut og finne meg en billig fastnøkkel og se om jeg får av nok metall til at den går inn.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Hvor bred er åpningen?

Hvilken dimensjon er det på mutteren?

Er meningen å skru mutteren helt opp?

Ser for meg ut som at låsemutteren er skrudd inn feil vei (nevnt over), snu låsemutteren og du får skrudd den lenger innpå bolten før du må bruke verktøy.

Biltema (mfl.) har fastnøkler med skrallefunksjon (hey! An oxymoron!), f.eks. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Fast--og-leddnokkel/Kombinasjonsnokkel-2000018568/ Hvis låsemutteren skrus på den andre veien bør du få den så langt opp (med fingrene) at nevnte kombinøkkel kan brukes(?)

Lenke til kommentar

Mutteren skal nedover. Det er ikke mulig å ta den av (uten å skru ned og demontere hele markisen).

Jeg har forresten klart å fikse det nå. Fjernet et par millimeter mer på hver side av fastnøkkelen, og nå får jeg akkurat skrudd mutteren nok til at jeg får nytt tak.

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...