Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bør jeg velte 20, 25 eller 30 års nedbetalingstid?

VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Man tar jo naturligvis lengst mulig nedbetalingstid, så kan man heller foreta ekstraordinære innbetalinger eller bruke overskuddet på askjer/fond som gir bedre avkastning enn å betale ned på lån.

Lenke til kommentar

Man tar jo naturligvis lengst mulig nedbetalingstid, så kan man heller foreta ekstraordinære innbetalinger eller bruke overskuddet på askjer/fond som gir bedre avkastning enn å betale ned på lån.

Ja, det hadde vært en no-brainer om aksjemarkedet nylig hadde korrigert. Føler meg ikke like sikker på at vi vil få avkastning fremover nå, med historisk sett svak krone og aksjemarked på all time high. 

Lenke til kommentar

Ja, det hadde vært en no-brainer om aksjemarkedet nylig hadde korrigert. Føler meg ikke like sikker på at vi vil få avkastning fremover nå, med historisk sett svak krone og aksjemarked på all time high.

Vi snakker om månedlige innbetalinger i tredve år. Om markedet er på topp eller bunn akkurat nå blir derfor mindre viktig.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg valgte 25 år, så øker jeg heller nedbetalingstiden om renta øker. Idioti å ikke betale ned mest mulig når renta er lav.

Er det ikke da det er best å ikke betale? Bedre å bruke pengene på investeringer som monner. Å betale ned på et lån med 2% rente er det samme som å sette pengene i banken til 2% rente. 

Lenke til kommentar

Jeg valgte 25 år, så øker jeg heller nedbetalingstiden om renta øker. Idioti å ikke betale ned mest mulig når renta er lav.

Er det ikke da det er best å ikke betale? Bedre å bruke pengene på investeringer som monner. Å betale ned på et lån med 2% rente er det samme som å sette pengene i banken til 2% rente. 

Rentefradrag kontra kapitalbeskatting ;)

Lenke til kommentar

Rentefradrag kontra kapitalbeskatting ;)

?

Lenke til kommentar

Det må du nesten se selv. Personlig ønsker jeg å bli kvitt boliglånet så fort det lar seg gjøre. Mange banker krever dessuten at veldig mye av boligen er nedbetalt før man kan søke avdragsfrihet, om det er det du sikter til. 

Lenke til kommentar

Personlig ønsker jeg å bli kvitt boliglånet så fort det lar seg gjøre. 

Hvis det er målet så er det klart det er lønnsomt å betale som faen når renta er lav. Men hvorfor det skulle være et mål ser jeg ikke. Bedre å sette pengene i noe med høy avkastning. 

Lenke til kommentar

Man "sparer flere hundretusener", sier de. Men sammenlignet med hva? Man sparer jo ingenting sammenlignet med om man setter pengene i banken. Og man sparer i hvert fall ingenting sammenlignet med om man setter pengene i noe som vokser. 

Lenke til kommentar

Jeg ville heller valgt maksimal nedbetalingstid, får du det nå har banken forpliktet seg. I dårligere tider er det mindre sannsynlig at banken vil gå med på å endre nedbetalingstiden så den blir lengre..

Og neida, det er på ingen måte idioti å ikke betale ned mest mulig når renta er lav..

Selv har jeg p.t. høyere rente på allerede etablert sparing enn på lån, da er det en nobrainer å låne penger over lengst mulig tid fremfor å betale ned så fort som mulig.

En ting er BSU (full selvsagt), de pengene kunne jeg jo teoretisk brukt på å nedbetale lån.

Andre spareløsninger gir også høyere rente enn lånerenta (den effektive)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...