Gå til innhold

Erfaringer med Altibox og TV løsning (lansert i 2017)

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått google wifi og er litt skuffet. Punktene må stå svært nære hverandre for å få god hastighet. Ikkje særlig styrke i de små pøkkene. Får bare 200mbit av 500mbit i "datarommet", og det er bare 5 meter fra første pøkk. Pøkk nr 2 er 2.5 meter fra dataen.

Sentralen er nå satt i Bromodus.

Får også 2-3 "jitter", noe som jeg aldri har sett før på det trådløse nettverket. Vet ikkje helt hva det er heller, men det er neppe noe possitivt :p

Jeg får 500 mbit med min Google Wifi på min iPhone, på avstander over 5 meter. Hva slags dings får du "kun" 200 mbit på 5 meter?

Og jeg er enig med bshagen, jeg regner med du har kablet nett til stasjonære PCer? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si jeg er nærmest sjokkert over at du (av alle) ikke har mekket deg et skikkelig nettverk til internett hjemme  :wee:

Nytt hus så har ikkje lagt opp kabel enda. Dessuten ville jeg ha litt raskere internett ute i garasjen, nå som benchmark årstiden er på vei :p

Kabel over gulvet var ikkje populært for kjerringa  :rofl:

Lenke til kommentar

Samme hastigheter hos meg, og jeg opplever nøyaktig det samme problemet med avstander, men jeg har nå 6 punkter og venter 3 til, og dekningen er suveren i forhold til tidligere, så jeg bryr meg ikke om jeg «bare» får 200mbit så lenge det er dekning og dragen ikke klager :D

Kanskje jeg må ha dobbel pakke fra altibox da :p Kjøpte jo bare èn 3-pak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nytt hus så har ikkje lagt opp kabel enda. Dessuten ville jeg ha litt raskere internett ute i garasjen, nå som benchmark årstiden er på vei :p

Kabel over gulvet var ikkje populært for kjerringa  :rofl:

Du som er snekker tar vel bare å kliner inn nettverkskabler bak listverket vel? :)

Lenke til kommentar

Hvilke "mesh" system er det folk bruker som ikkje har google wifi med altibox?

Er nesten bestemt for å sende tilbake google wifi, fordi jeg får max 200Mbit hastighet når enheten er bare 3-4 meter fra.

Sett litt på  Zyxel Multy X Mesh. Noen bedre forslag?

Kabel er best, men vil ha konge wifi også...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hvilke "mesh" system er det folk bruker som ikkje har google wifi med altibox?

Er nesten bestemt for å sende tilbake google wifi, fordi jeg får max 200Mbit hastighet når enheten er bare 3-4 meter fra.

Sett litt på Zyxel Multy X Mesh. Noen bedre forslag?

Kabel er best, men vil ha konge wifi også...

Da har du for dårlig telefon/laptop/dings. Jeg får over 500mbps med én Google wifi, gjennom en lettvegger, 7-8 meter unna.
Lenke til kommentar

Da har du for dårlig telefon/laptop/dings. Jeg får over 500mbps med én Google wifi, gjennom en lettvegger, 7-8 meter unna.

Nei.

Prøv med flere google wifi du, da dropper også ytelsen. :)

Jeg må ha flere, for å få wifi i hele huset + garasjen.

Forslag til å forbedre Wifi i huset mottaes med takk.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kjøp Edgerouter, Edgeswitch og noen APer fra Ubiquiti. Da er du kvitt fiberkonvertern i samme slengen. Dette er det jeg skal gjøre når jeg kommer hjem i alle fall. Koster litt, men så virker det visst også. «Buy cheap - buy twice» lærte du meg

Takk for svar :D

:wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte 

2 pack Asus RT-AX92U AiMesh system for å teste litt.

Herre min hatt hvor raskt wifi ble i HELE huset ! Nær 500Mbit der google wifi bare klarte 100-120Mbit  :dribble:

Da er den saken grei :D

Saken løst  :xmas:

Støtter også wifi 6, som er på de nye hovedkorta. Dog det har jeg ikkje testet enda, siden Ryzen 3900x står i garasjen.

Lenke til kommentar

Men denne er da kablet. En sentral forskjell her er jo om man når hovedenheten eller om man er på enheter som står i mesh via wifi.

500 Mbps med en Google Wifi er mye, med tanke på at dette er en ganske enkel 2x2-enhet med en egentlig ganske rimelig/enkel innmat.

Ser jeg i forhold til mitt eget hjemmekontor, kunne jeg godt få ~400-450 Mbps mot Orbi (RBK50). Med overgang til Google WiFi ble det redusert til ned rundt 200-250 Mbps. Da skulle jeg anta at PC-en på hjemmekontoret fortsatt hang på den primære satellitten i Google WiFi-settet.

Personlig kan jeg vel per i dag ikke si at jeg har de helt spesielle behovene for ytelse WiFi. Det viktige er at jeg har "OK ytelse" der jeg trenger dekning, og kapasitet i trådløsnettet totalt sett til å dekke alle enhetene som er i bruk i parallell (fem i familien, så blir fort en del...). De enhetene der jeg har behov for god nettverksytelse er uansett på kablet nett. Særdeles sjeldent jeg har store datamengder som skal over til/fra enheter som er på nett via trådløst (til f.eks. NAS-ene).

Lenke til kommentar

Er det flere som opplever ukentlig brudd og feil i TV tjenesten? Bor i Fredrikstad og her Altibox hinsides ustabilt.

Har ikke lenger tall på hvor ofte det har vært klage.

Tenker du på TV eller Internett? Jeg har ikke opplevd et eneste brudd på 8 måneder som kunde med fibernettet, men TV vet jeg ikke noe om.
Lenke til kommentar

TV delen.

Der Altibox er udugelig er på informasjon. Flere av gangene jeg har ringt har de vært klar over feil på TV delen sin. Når man sjekker sitt område på feilmeldinger på nettsiden til Altibox står det alltid ingen feil i ditt område, ring kundeservice.

Dermed blir det jo unødvendig stor pågang til kundeservice.

Lenke til kommentar

Er det flere som opplever ukentlig brudd og feil i TV tjenesten? Bor i Fredrikstad og her Altibox hinsides ustabilt.

Har ikke lenger tall på hvor ofte det har vært klage.

Niks, fullstendig stabilt her (i Fredrikstad) med unntak av varslede utbedringer eller force majeure (som det heftige tordenværet nylig).

TV delen.

Der Altibox er udugelig er på informasjon. Flere av gangene jeg har ringt har de vært klar over feil på TV delen sin. Når man sjekker sitt område på feilmeldinger på nettsiden til Altibox står det alltid ingen feil i ditt område, ring kundeservice.

Dermed blir det jo unødvendig stor pågang til kundeservice.

Hver gang det har vært brudd hos meg har det enten vært varslet (email eller sms, husker ikke hva de bruker siden det hender så sjelden) eller grunnen har stått på hjemmesiden.

Lenke til kommentar

Niks, fullstendig stabilt her (i Fredrikstad) med unntak av varslede utbedringer eller force majeure (som det heftige tordenværet nylig).

Hver gang det har vært brudd hos meg har det enten vært varslet (email eller sms, husker ikke hva de bruker siden det hender så sjelden) eller grunnen har stått på hjemmesiden.

Så merkelig. TV delen var noe nede i dag (onsdag 11. sept.). Da var det ingen melding på min side, ringte inn og de svarte med en gang om en kjent feil i mitt område. Har før også ringt inn og svarer har fortalt om feil i mitt område, uten at det står noe på nettet ("mine sider").

Internettdelen virker. Får høre litt med andre i gata, vet noen i nabolaget har gått over til TV på parabol og kun nett fra Altibox. Uten at jeg vet om det kan skyldes at flere opplever samme ustabilitet.

Jeg forstår ikke hvorfor TV delen skal være mer sårbart enn internettdelen, når det ser ut til å være svært lokalt.

Etter mye kontakt med Altibox skulle de sende en ny FMG sentral, men det ble aldri sendt noen. De var kjent med at noen FMG sentraler hadde en ustabilitet. Har uansett ikke annet valg på internett enn Altibox.

Jeg mener det skal være en ny hjemmesentral på vei også, som erstatter FMG modellen. FMG er jo nå 4 år gammel, da den ble lansert i 2015.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

TV delen var noe nede i dag (onsdag 11. sept.)

Har ikke lagt merke til noen nedetid her.  Når på dagen var dette?

Jeg mener det skal være en ny hjemmesentral på vei også, som erstatter FMG modellen. FMG er jo nå 4 år gammel, da den ble lansert i 2015.

Det stemmer: VMG tar over for FMG.  Ser ikke helt hva forskjellen er, utover en ekstra LAN-port og at man mister USB-porten.  Ingen av delene betyr noe for min del, så jeg stresser ikke med å tenke på å oppgradere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...