Henrik C Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 (endret) Hei! På jakt etter en ny TV, og ser for meg at 50-55" blir tilstrekkelig - men kan eventuelt sikkert gå litt over her også. Det er 3,7 meter fra vegg til bakkant av sofa der TV-en vil stå, og det er et stort vindu ved siden av, så jeg tenker også at god lysstyrke kan være kjekt å ha. Bruk blir i hovedsak streaming via Apple TV med kildemateriale fra Netflix, NRK og HBO. De gangene det blir aktuelt med PC koblet til tenker jeg at det heller fort blir via AirPlay og Apple TV, og det blir sporadisk - så i hovedsak film/seriebruk jeg trenger den til. Ellers er jeg ikke spesielt kresen. Kommer i hovedsak til å koble opp en Apple TV, lyd kommer til å være via en Sonos Playbase, så trenger optisk ut. Har ikke reflektert noe over 4K/HDR og slike fancy saker, men vet at jeg ikke vil ha buet skjerm. Tynne rammer og enkel fot er ønskelig. Stor fordel om den veier under 35kg, og målene på foten er innenfor 58 x 720 x 380 mm (HxBxD), da passer den rett på Playbase, så kan jeg ta veggmontering senere. Andre preferanser: Jeg liker det konseptet Samsung har med en ekstern boks som har alle tilkoblinger og kun én kabel opp til TV-en. Bonuspoeng for lignende løsninger. Budsjettmessig ser jeg for meg å ligge på rundt 5-8.000 kr. Jeg skal i tillegg plombere TVen umiddelbart, så hvis det er en modell som ikke har tuner og dermed ikke trenger plombering, er det en god tusenlapp ekstra som kan legges i TVen. Kan også strekke meg noe oppover, si til 10.000 kr, dersom man får mye igjen for det, men i utgangspunktet skulle jeg gjerne vært innenfor budsjettet. Ingenting som må kjøpes i dag - men skulle gjerne ha kjøpt rundt midten av august, eventuelt mot slutten, så blir for lenge å vente til Black Friday o.l. Så, hva har jeg av valg i TV-jungelen? Hva bør jeg umiddelbart styre unna, og hva bør jeg spesielt se nærmere på? På forhånd takk! Endret 25. juli 2017 av Henrik C Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 (endret) Jeg vil og håper jeg får meg LG Oled V6 2016 http://www.lydogbilde.no/test/lg-oled55b6v modellen som selges av Elkjøp for ca 14000 eller noe. https://www.prisjakt.no/product.php?p=3616498 Markedet varierer, den var rimeligere ca 500 kr ved sommersalget.. Prisen er verdt å følge på prisjakt. Det er 55 tommer, jeg mener at Oled er veien å gå, og jeg kunne aldri slått meg til ro med en Samsung skjerm... Hvorfor har ikke så mye med LED, Quantum LED eller Oled, men heller bevegelses løsningen til Samsung.. Den er helt elendig i mine øyne, og jeg tror ikke jeg hadde klart å slå meg til ro med dette. Men ellers er jeg svak for sortnivå, og Oled har klart fortrinnet her, og LG er Markedets eneste Oled produsent, og prisene deres er som følge av dette best. Endret 25. juli 2017 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2017 Høres ut som en bra TV, for all del, men den er nesten dobbelt av budsjettet - så den ryker nok. Men takk for tipset! Lenke til kommentar
Mixen Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Jeg ble ikke fortrolig med min 2016 LG OLED 65B6V, den ble alt for dunkel i en opplyst stue. Heldigvis gikk det greit å få returnert den. Den ble byttet i en 2016 Samsung UE65KS8005. Fikk denne for 16990.- Denne har utvilsomt bedre lysstyrke og er fantastisk på oppskalering av vanlig HD materiale som for meg er det aller viktigste og over 95% av bruken. Jeg er meget fornøyd med denne TV'en. Samsung KS8000 serie begynner nå å bli vanskelig å få tak i men jeg har sett 55 tommeren UE55KS8005 til rundt 10 lapper. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2017 Ja, har lest litt rundt på forumet her og ser at UE55KS7005 og UE55KS8005 begge blir nevnt ofte, og da spesielt sistnevnte. Satt opp varsel på prisjakt, meget godt mulig det blir en av de hvis de jevnt over regnes som gode og det ikke dukker opp noen usedvanlig gode tilbud før jeg kjøper. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 (endret) Ja, har lest litt rundt på forumet her og ser at UE55KS7005 og UE55KS8005 begge blir nevnt ofte, og da spesielt sistnevnte. Satt opp varsel på prisjakt, meget godt mulig det blir en av de hvis de jevnt over regnes som gode og det ikke dukker opp noen usedvanlig gode tilbud før jeg kjøper. De modellene er sluttprodusert, og de store salgene på dem har allerede skjedd for måneder siden, nå er det bare restlager på enkelte butikker igjen. Mitt inntrykk er at du ønsker svært mye spesifikt: Netflix har alle i smart-TV HBO-støtte får du så vidt jeg vet kun med Samsung, eventuelt Chromecast-støtte. Ekstern boks med alle tilkoblinger får du kun med MU7XXX og oppover eller modellene med Quantum Dots (SUHD og QLED). Så mitt tips til deg er følgende ettersom du ikke har sagt noe om belysning, sitteposisjoner, eller annet er å følge med på "back to school"-kampanjene og se om det dukker opp noe heftig da. Prisene på TV i skrivende øyeblikk er rett og slett dårligere enn de var for en måned siden. Endret 25. juli 2017 av N o r e n g Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 (endret) Høres ut som en bra TV, for all del, men den er nesten dobbelt av budsjettet - så den ryker nok. Men takk for tipset! Dersom det ikke blir Oled så blir det LG led, jeg takler ikke Samsung bevegelse. Men hvis du tåler det så kjør på. For meg blir venners og butikkenes Samsung bevegelser helt feil. Endret 25. juli 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2017 De modellene er sluttprodusert, og de store salgene på dem har allerede skjedd for måneder siden, nå er det bare restlager på enkelte butikker igjen. Mitt inntrykk er at du ønsker svært mye spesifikt: Netflix har alle i smart-TV HBO-støtte får du så vidt jeg vet kun med Samsung, eventuelt Chromecast-støtte. Ekstern boks med alle tilkoblinger får du kun med MU7XXX og oppover eller modellene med Quantum Dots (SUHD og QLED). Så mitt tips til deg er følgende ettersom du ikke har sagt noe om belysning, sitteposisjoner, eller annet er å følge med på "back to school"-kampanjene og se om det dukker opp noe heftig da. Prisene på TV i skrivende øyeblikk er rett og slett dårligere enn de var for en måned siden. Ser jeg kanskje har vært litt uklar. Det jeg mente med Netflix, HBO osv. var at dette kom til å være de primære kildene - via en Apple TV. Mest for å gi litt kontekst til kvaliteten på kildematerialet; det var ikke som ønsker til ting som trengte å være innebygd i TVen. Ja, ser at ønsket om ekstern tilkoblingsboks kan gjøre ting litt vanskelig. Det er ikke et must, men en bonus. Ikke slik at noe blir utelukket grunnet mangelen på dette, men ceteris paribus ville jeg valgt en med dette over en uten. Takk for oppklaringen om utgående/sluttprodusert modell også, kanskje jeg kan få brukt det som et forhandlingskort sammen med kjøp av altfor mye andre ting samtidig. Skal ta en liten prat med butikkene som har de inne og se. Lenke til kommentar
barezell Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 (endret) Ikke samme nivå som en KS8005 om man får kloa i det, men 7 serie LG burde være mye tv for pengene https://www.lefdal.com/product/tv-lyd-og-bilde/tv/55UJ701V/lg-55-4k-uhd-led-smart-tv-55uj701v edit: or maybe not. Må kanskje på 750. Endret 26. juli 2017 av barezell 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Holder en knapp på de bedre Sony skjermene også.. Står mellom LG Oled 55, eller Sony.. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Kjøper dere på nett eller henter i butikk? Jeg har litt noia for å la Posten levere. Jeg vet at de er elendige på varehåndtering.. Endret 30. juli 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 6. august 2017 Forfatter Del Skrevet 6. august 2017 (endret) Jeg har kikket litt nå, og ser at Samsung sine modeller, både 50 Hz og 100 Hz, var skikkelig grusomme å se på. Selgeren prøvde seg på å forklare at TV-ene ikke ble kalibrert, men at det kunne de gjøre før salg. At utstillingsmodellene ikke var kalibrert hadde han derimot ikke noe godt svar på - hadde den kalibreringen faktisk gjort en forskjell burde de jo gjøre den på TV-ene de forsøker å selge, tenker jeg. Ellers er jeg størrelsesmessig nede på 49" som det eneste reelle alternativet, og tror jeg prøver meg på en LG 49UJ750V. Den har de store kjedene til 6666 kr, men ingen at har den i butikk i nærheten - så skal dobbeltsjekke at den er grei først. 49UJ701V ligger en tusenlapp høyere i pris, og kan eventuelt også være aktuell. Andre til 7.000 jeg bør se på? Trenger sentrert fot, alternativt høyde på 58 mm for føtter på sidene (så jeg kan sette den rett oppå en Sonos Playbase). 49" er eneste aktuelle størrelse, ser jeg. Endret 6. august 2017 av Henrik C Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Jeg har kikket litt nå, og ser at Samsung sine modeller, både 50 Hz og 100 Hz, var skikkelig grusomme å se på. Selgeren prøvde seg på å forklare at TV-ene ikke ble kalibrert, men at det kunne de gjøre før salg. At utstillingsmodellene ikke var kalibrert hadde han derimot ikke noe godt svar på - hadde den kalibreringen faktisk gjort en forskjell burde de jo gjøre den på TV-ene de forsøker å selge, tenker jeg. Ellers er jeg størrelsesmessig nede på 49" som det eneste reelle alternativet, og tror jeg prøver meg på en LG 49UJ750V. Den har de store kjedene til 6666 kr, men ingen at har den i butikk i nærheten - så skal dobbeltsjekke at den er grei først. 49UJ701V ligger en tusenlapp høyere i pris, og kan eventuelt også være aktuell. Andre til 7.000 jeg bør se på? Trenger sentrert fot, alternativt høyde på 58 mm for føtter på sidene (så jeg kan sette den rett oppå en Sonos Playbase). 49" er eneste aktuelle størrelse, ser jeg. Jeg kan svare på dette. UTstillingstv er i butikkmodus, med kontrast, lys og farger på max. Det ser fælt ut, men det er et triks for at kunden skal velge den somn lyser mest.. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. august 2017 Forfatter Del Skrevet 7. august 2017 Jeg kan se det argumentet - men selgeren der mente også at flyten i bildet ville bli bedre etter kalibrering, men den matematikken går ikke opp i hodet mitt. Lenke til kommentar
barezell Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Yeah, Greia er at en Kalibrert TV ser nitrist ut i butikk. Folk tiltrekkes av det typiske Samsung bilde som skyter ut lys og spyr ut farge, men jeg trur de færreste vil ha det så glorete hjemme hvor det gjerne er mindre lys i rommet Enkelte tver virker putte inn for mange bilder når type motion plus/trumotion ting står på som skaper en slags forstyrrelse i bilde. Dette vil jo bli borte ved kalibrering, men det er jo strengt tatt bare å skru av/endre den innstillingen selv. Trenger ikke kalibreringsverktøy til det akkurat edit: og obs gjorde litt research på 701 vs 750 etter jeg antok det var ish samme tv i en annen tråd. om jeg husker riktig mangler UJ701 dolby vision(aktiv hdr) og Wide colour gammut (bredere fargespekter) Endret 9. august 2017 av barezell Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 (endret) Jeg kan se det argumentet - men selgeren der mente også at flyten i bildet ville bli bedre etter kalibrering, men den matematikken går ikke opp i hodet mitt. Det er fordi det er så mye motionmove, superblack, superkontrast og sånt inne i butikken. Det skinner jvlig bra, men det fucker jo opp alt annet. Jeg skjønner ikke hvorfor de fortsatt holder på med dette, men flesteparten er vel uvitende nisser som ser på bilder i butikk istedenfor å lese tester. Tenkte ikke på deg btw, men den gemene hop. Jeg flirte litt inni meg når jeg i butikk ville ha fjernkontrollen og kalibrere for å se hvordan bildet egentlig sånn tålig så ut. Elkjøp fyren eller hva det var så på meg som jeg var fra en annen planet... Den selgeren du hadde har jo iallefall LITT peiling.. Bare sånn tommelfingelregel om du skal kjøpe og vurderer bilde i butikk, Slå av butikkmode, sett i cineama, slå av alt superblack, superkontrast, ultrabright.. Juster skarphet endel ned om det står høyt, en skjerm skal ikke ha mye skarphet da dette er kunstig, men litt er ok, kontrast skal som regel ned en god del, lystyrke også.. Så langt ned at du ser tydelig grad av sort og detalj når du har skrudd av all den ultrablack greia osv.. Du må regne med at du til å ha litt mindre lys hjemme, enn i en blendahvit ultra opplyst butikk. Men dersom du seriøst skal vurdere skjerm sånn tålig i butikk, så må du endre litt. Endret 13. august 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 Tror dette endelig løser seg. Jeg har vært fristet av LG 49UJ750V til hyggelige 6666 kr, men så på en LG 49SJ800V i går. Den så særdeles bra ut, men til 9222 kr var den egebtlkg litt i overkant av hva jeg kunne tenke meg. Med DNB sin 20%-rabatt i helgen er den derimot nede på 7377 kr, og det tror jeg blir mye TV for pengene. Takk for all hjelp, tålmodighet og grundige forklaringer hittil! 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Tror dette endelig løser seg. Jeg har vært fristet av LG 49UJ750V til hyggelige 6666 kr, men så på en LG 49SJ800V i går. Den så særdeles bra ut, men til 9222 kr var den egebtlkg litt i overkant av hva jeg kunne tenke meg. Med DNB sin 20%-rabatt i helgen er den derimot nede på 7377 kr, og det tror jeg blir mye TV for pengene. Takk for all hjelp, tålmodighet og grundige forklaringer hittil! Bare vær obs på at den ikke er "helt" UHD med et M+ LCD panel, du vil ikke legge merke til det om du ikke prøver å bruke TVen som dataskjerm. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Og helt siste alternativ som plutselig dukket opp i søkelyset; Sony KD-49XE8005. I praksis samme pris som LG 49SJ800V, og den ser jevnt over ut til å bli godt mottatt. Noen anbefalinger på hvilke av disse to som vil gi best overall opplevelse? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 LG-en er nok litt bedre, i det minste i kontrast, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå