Gå til innhold

Automatisk verdivurdering på bolig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida, de opererer med telepati og glasskuler. Forresten så er det takstmann som verdivurderer boliger, jeg har aldri vært borti at en megler taksterer/verdivurderer boligen.

Jeg hadde megler på besøk og fikk verdivurdering.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Neida, de opererer med telepati og glasskuler. Forresten så er det takstmann som verdivurderer boliger, jeg har aldri vært borti at en megler taksterer/verdivurderer boligen.

Ja, det er vel takstmannen. Men man bør kunne gi en god pekepinn om man tar utgangspunkt i tidligere priser og ganger dette med prisstigningen siden forrige gang boligen skiftet eier. 

Anonymous poster hash: 25331...f50

Lenke til kommentar

Min erfaring er at en takstmann sier noe om tilstanden på boligen i en tilstandsrapport, men ikke noe om verdien. Derfor skal en takstmann bl.a. ha erfaring som byggmester. For å anslå markedsverdi brukes en eiendomsmegler som gjør en verdivurdering etter besiktelse.

En takstmann ser på byggeutførelse, fukt og konstruksjon. Eiendomsmegler ser på det overfladiske, beliggenhet, naboforhold osv.

Takst/verdivurdering brukes ofte om en annen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med takstmenn er at de ofte overdriver verdien. De vil ha så mye skatt som mulig. Anonymous poster hash: 25331...f50

At hva da?

Er alle takstmenn med på en eller annen konspirasjon for å øke skatten på boligsalg, som forresten oftest er skattefritt?

Men skal du ha takst må noen komme å se. Man kan ikke ta en takst uten å se det man skal takstere.

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mye rart her. Takstmenn takserer den tekniske verdien på boligen, altså material- og tomteverdi samt gir deg tilstandsrapport . Megler tar seg av marledsverdi, som vanligvis ligger ober teknisk, med mindre su bor grisgrendt eller f.eks har bygd deg hus på gårdsbruk.

Og hvorfor i all verden er dette et anonymt spørsmål?

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Du må skille mellom verdivurdering, som foretas av megler, og takst, som foretas av takstmann.

Begge kommer og ser.

Takstmann gir en tilstandsrapport og en teknisk verdi av bygget, som nevnt tidligere i tråden. Takstmann skal gå grundig til verks, og bruker gjerne en time eller tre.

Megler gir en markedsverdi, basert på en kjapp titt.

Banken bryr seg om verdivurdering til megler. For å utvide lånet/få lånebevis brukes normalt sett verdivurdering.

-----------

Spørsmål besvart: Ja, noen må komme og se på boligen for å flytte lånet til annen bank. For å utvide lånet i eksisterende bank kan det holde og ta en telefon.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det vanligste er at man får en megler til å komme på en verdivurdering. 

Men Krogsveen har begynt med et tilbud som heter lynvurdering, hvor man laster opp bilder og litt info så kan de gi en ca pris. 

http://www.lynvurdering.no/ 

Så lenge man ikke er i grenseland for noen egenkapital grenser så kan den gjerne være like så aktuell for å flytte lånet. 
Eneste bankene krever er at en verdivurdering ikke er eldre enn 6mnd. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

Vennligst hold dere til trådstarters spørsmål. Noen innlegg med OT er fjernet. 

Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via Personlig Melding(PM).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må skille mellom verdivurdering, som foretas av megler, og takst, som foretas av takstmann.

Begge kommer og ser.

Takstmann gir en tilstandsrapport og en teknisk verdi av bygget, som nevnt tidligere i tråden. Takstmann skal gå grundig til verks, og bruker gjerne en time eller tre.

Megler gir en markedsverdi, basert på en kjapp titt.

Banken bryr seg om verdivurdering til megler. For å utvide lånet/få lånebevis brukes normalt sett verdivurdering.

-----------

Spørsmål besvart: Ja, noen må komme og se på boligen for å flytte lånet til annen bank. For å utvide lånet i eksisterende bank kan det holde og ta en telefon.

Med unntak av elanlegget, som takstmann ikke har noen kompetanse på over hodet. Dette er svært uheldig, da mange boligkjøpere har måttet betale sure penger for å rette opp feil i elanlegget som ikke blir dekket av forsikring, med mindre feilen overstiger en viss prosent av kjøpesum.

Lenke til kommentar

Mye rar synsing her. Det kan selvsagt være forskjell fra bank til bank, men megmervurdering og takst (markedsverdi og ikke teknisk verdi) sidestilles av banken. De fleste banker krever at megler er fysisk ute og befarer eiendommen.

Bankene har stort sett tilgang til et system som heter Eiendomsverdi. Her kan man få et ca anslag som kan brukes som verdi, men gjerne trukket fra noe sikkerhetsmargin. Anslaget er med utgangspunkt i boligens størrelse og siste omsetning, for så å justere i hht markedsutvikling. Dersom du har pusset opp vil ikke dette fremkomme i anslaget.

Hør med den nye banken hva de krever før du bestiller megler. Kanskje klarer du deg uten noe. Dersom de krever en verdivurdering må den være skriftlig, og det koster som regel penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alle boliger har vel steget i verdi og ikke sunket. Derfor er sjelden behov for ny takst når man refinansierer, man kan bare se på den gamle - om den ikke er eldgammel.

Om kostnadene ved bankbytte blir for høye, så vil jo færre refinanserie og bli kunder i ny bank. Derfor tviler jeg på at det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Ingen selvfølge at boligen stiger i verdi. På Sørlandet har det de siste årene vært flat/noe negativ prisutvikling. Går man lengre vest mot Rogaland har det vært en kraftig prisnedgang. Husk at Norge er langt mer enn Oslo og storbyer. Dessuten kan det hende at ts ønsker å låne opp fra dagens saldo.

Bankene har et dokumentasjonskrav ovenfor Finanstilsynet, så dette er ikke noe de kan anta og synse rundt. Det skal sannsynliggjøres at verdien banken har lagt til grunn er reell så langt dette lar seg gjøre. Dersom bankene ikke kan dokumentere dette kan de få bøter og i verste fall mister de konsesjonen til å drive bank.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ingen selvfølge at boligen stiger i verdi. På Sørlandet har det de siste årene vært flat/noe negativ prisutvikling. Går man lengre vest mot Rogaland har det vært en kraftig prisnedgang. Husk at Norge er langt mer enn Oslo og storbyer. Dessuten kan det hende at ts ønsker å låne opp fra dagens saldo.

Bankene har et dokumentasjonskrav ovenfor Finanstilsynet, så dette er ikke noe de kan anta og synse rundt. Det skal sannsynliggjøres at verdien banken har lagt til grunn er reell så langt dette lar seg gjøre. Dersom bankene ikke kan dokumentere dette kan de få bøter og i verste fall mister de konsesjonen til å drive bank.

Det kommer jo an på når boligen er kjøpt, og hvor mye lån det er snakk om.

Bankene mine har aldri krevd noe slikt, for da ville de trolig ikke hatt kunder. Men jeg har selvsagt gitt dem prospekt osv. i den grad jeg har dette tilgjengelig. Ved refinansiering så er jo trolig dette dokumentert ovenfor den andre banken når man søker det opprinnelige lånet.

Lenke til kommentar

Du er nok ikke helt oppdatert. Det er meglere som setter verdi/pris i dag, ikke takstmenn

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Det kommer jo an på når boligen er kjøpt, og hvor mye lån det er snakk om.

Bankene mine har aldri krevd noe slikt, for da ville de trolig ikke hatt kunder. Men jeg har selvsagt gitt dem prospekt osv. i den grad jeg har dette tilgjengelig. Ved refinansiering så er jo trolig dette dokumentert ovenfor den andre banken når man søker det opprinnelige lånet.

Som nevnt ovenfor har mange banker tilgang på verktøyet som heter Eiendomsverdi. Dersom denne viser en godkjent verdi som er god nok, så er dette ok for banken. Dersom dette ikke er tilstrekkelig, må det dokumenteres med verdivurdering. Gammelt prospekt kan man hente opp via Eiendomsverdi. Ikke alle boliger har vært omsatt på det åpne markedet heller, så da er det vanskelig å dokumentere riktig verdi ved estimat.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...