Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen som har erfaringer med IKEAs hvite induksjonstopp?

Anbefalte innlegg

Ønsker å bytte ut hvit platetopp (gammeldags kokeplate) med ny hvit topp. Jeg finner bare en hvit hos IKEA og en hos Lefdal, og begge er induksjonstopper.  

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80303932/

https://www.lefdal.com/product/hvitevarer/platetopp/PIF672FB1E/bosch-induksjonstopp-pif672fb1e-hvit

Jeg var ganske klar for å anskaffe induksjon helt til jeg så at en hel del folk har problemer med at induksjonstoppene lager lyder/støy. Å ha en ovn man kvier seg for å skru på, er ikke noe jeg vil ha.

Jeg finner altså ikke noen keramiske topper som er hvite, så jeg står litt fast nå.

Noen som har erfaringer med IKEAs Bejublad?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Induksjon støyer ikke så fælt, noe lyd er det men jeg skjemmes ikke av min akkurat. (har dog ikke denne typen)

Det du dog må tenke på er at en induksjonstopp trekker en god del mer enn en gammeldags kokeplate, så en må gjerne oppgradere kurs og ledninger om en ikke vill trippe kursen ved større måltid(koke+steke osv).

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Takk for svar, Salvesen!

Ja, jeg har oppfattet det med behov for oppgradering av kursen, selv om jeg ikke helt har oversikten hvor mye man faktisk kan bruke plate og topp før sikringen går. Slik det er nå så har jeg topp og stekeovn på 20 A–kurs.

Det blir ekstra surt å skulle betale for en oppgradering (som jeg ikke vet hvor mye koster) til noe som jeg ikke orker å bruke. Jeg er veldig lyd- og vibrasjons-sensitiv. 

Lenke til kommentar

Takk for svar, Salvesen!

Ja, jeg har oppfattet det med behov for oppgradering av kursen, selv om jeg ikke helt har oversikten hvor mye man faktisk kan bruke plate og topp før sikringen går. Slik det er nå så har jeg topp og stekeovn på 20 A–kurs.

Det blir ekstra surt å skulle betale for en oppgradering (som jeg ikke vet hvor mye koster) til noe som jeg ikke orker å bruke. Jeg er veldig lyd- og vibrasjons-sensitiv. 

For å si det slik har jeg en dedikert kurs på 25A til platetoppen og en dedikert til ovnen på 20A. Så du skal nok ikke ha for mye på før det blir trøbbel. Ang lyd finner du vell gjerne eksempler på youtube i reviews og slikt :) 

Lenke til kommentar

Takk for tipset om youtube, Salvesen!

Jeg den første jeg klikket på, var en som stekte bacon på et kjøkkenhåndkle slik at det ikke ble noe sprut.   :)   Mye bråk, men det var kanskje også kjøkkenvifte som sto på.

Takk for innspill, the_last_nick_left!

Gidder du å måle, så hadde det vært fint. Lydstyrken er jo et viktig element, men det er også noe med hvilke frekvenser. Noen går meg mer på nervene enn andre.

Heradon, ja helt sikker på at det ikke er kjøkkenvifta, men selve induksjonstoppen. Og muligens også hvilke kokekar som brukes. 

Lenke til kommentar

Takk for den opplysningen, daruu! Det er er jo oppmuntrende å høre at det ikke er så mye lyd på akkurat den typen jeg funderer på.

Vet du om lyden du hører kommer fra selve kokesonen (en slags during?) eller er det (også) fra en vifte som jeg har oppfattet er inni selve toppen? Altså en vifte som slår seg på når det blir varmt, noe ala som på PCen.

Lenke til kommentar

Takk for den opplysningen, daruu! Det er er jo oppmuntrende å høre at det ikke er så mye lyd på akkurat den typen jeg funderer på.

Vet du om lyden du hører kommer fra selve kokesonen (en slags during?) eller er det (også) fra en vifte som jeg har oppfattet er inni selve toppen? Altså en vifte som slår seg på når det blir varmt, noe ala som på PCen.

Vill bare legge til en erfaring fra min topp, den kjører viften ganske kraftig etter bruk. Går i noen minutter før den gir seg. 

Lenke til kommentar

Vill bare legge til en erfaring fra min topp, den kjører viften ganske kraftig etter bruk. Går i noen minutter før den gir seg. 

Takk skal du ha for den opplysningen!

Det blir vel litt som den stekeovnen jeg har. Den kjører også vifte ganske mye etter bruk. Syns det er plagsomt, men bruker den jo ikke så ofte som platene. Jeg blir veldig i tvil om hva jeg skal velge. 

Lenke til kommentar

Takk for innspill, Dubious!

Jeg tenker også på det med at toppen ikke blir glohet. Det er jo kjekt å kunne bruke koketoppen som en arbeidsflate. Særlig kjekt å slippe å måtte flytte kjelene fra plata når ferdigkokt.

Jeg hadde jo bestemt meg for induksjon helt til jeg tilfeldigvis kom over dette med støyen.

Takk for innspill, 3irik!

Jeg har sett at andre også har merket seg det.

Problemet med forskjellige kjeler er jo at dette finner man ikke ut før man har prøvd sine egne kjeler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt induksjonstopper de siste 10-12 årene, fra både Asko, Siemens og Ikea. Man kan høre en svak summe/klikkelyd når kokesonene er i bruk, i tillegg starter viften etter en stund når toppen blir varm. Mulig at lyden har vært litt forskjellig mellom de ulike merkene, men den er så svak uansett at det har ikke plaget meg. Fordelen med induksjon er den raske reaksjonen når man justerer opp/ned, den er umiddelbar, omtrent som med gass. Kokesonene er faktisk varme etter bruk, men det er fordi bunnen i kokekaret har varmet opp induksjonstoppens glassplate.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt induksjonstopper de siste 10-12 årene, fra både Asko, Siemens og Ikea. Man kan høre en svak summe/klikkelyd når kokesonene er i bruk, i tillegg starter viften etter en stund når toppen blir varm. Mulig at lyden har vært litt forskjellig mellom de ulike merkene, men den er så svak uansett at det har ikke plaget meg. Fordelen med induksjon er den raske reaksjonen når man justerer opp/ned, den er umiddelbar, omtrent som med gass. Kokesonene er faktisk varme etter bruk, men det er fordi bunnen i kokekaret har varmet opp induksjonstoppens glassplate.

Takk for den informasjonen, Zanta!

At du har hatt flere induksjonstopper uten at noen har gitt deg plagsom støy legger jeg i vektskåla mi for valg av induksjon.

Gammel vane er vond å vende … I går var det en som demonstrerte koking av vann for meg. Da vannet kokte, så tok hun kjelen av "plata". Hun tenkte ikke på at det bare var å skru av "plata" uten å behøve å ta kjelen vekk.

Lenke til kommentar

Jeg målte nå. Med forbehold om at jeg brukte en gratis lydmåler-app med det det innebærer av nøyaktighet, målte jeg ca 50dB ved bruk av booster, vesentlig lavere uten.

Tusen takk!

50dB er vel ganske mye. Er det vifta som gir mest støy?

Jeg tenker at det kanskje ikke blir så mye boosting på meg om jeg går for induksjon uten å legge opp en ny kurs. ?

Lenke til kommentar

Lyden i videoen som ble postet er fra den innebygde vifta - denne kan du vanligvis ikke høre på en topp, fordi den ligger i/under benken, mens videoen viser en frittstående plate.

Eneste grunnen til at jeg vet at min siemens-topp har vifte er fordi jeg har kjent lufta når jeg tilfeldivis har åpnet skuffen under, jeg har aldri hørt den - og den går kun ved høy aktivitet på toppen. Lyden man ellers hører er som nevnt gjerne ved bruk av boost, men det bråker mindre enn lyden av kokende vann så er overhodet ikke skjemmende i det hele tatt. Fordelene ved induksjon oppveier definitivt den lille lyden man av og til kan høre. Du koker opp pastavannet 10 ganger så fort, den kan ikke bli varm uten at en gryte/panne står på, de kommer ofte med timere for å slå seg av og sikkerhetsfunksjoner mot tørrkoking osv. Personlig hadde jeg aldri kjøpt en tradisjonell topp til et nytt kjøkken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...