Gå til innhold

Korte avstander gjør at innenriksruter passer godt til elektriske fly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja først og fremst tilførsel til motorene, men selv om man kan ha mange isolerte energiceller må man ha et hovedsystem og feil étt sted kan sette alt ut av spill.

 

Det er jo ikke noe mer tess enn redundans på "fossilmotorene", en må ha flere energi "veier", eller kabler. Det er jo krav og standarder til dette i fly allerede, jeg ser virkelig ikke det store problemet. Redundans er helt normalt i elektriske systemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det krever ytterligere redundans. Husk også at man må ha annerledes motorer enn nå hvor luft under trykk mikses med flybensin og antennes slik at gassene utvider seg og skaper fremdrift.

 

Jeg ser du sier det, men ikke hvorfor. Poenget er vell at en må sikre seg at en har elektroner til motorene til enhver tid, og X antall feilpunkt(vet ikke hva kravene er til dette på fly, jobber ikke i den bransjen). Men hvorfor skal det være forskjellige krav til elektroner kontra fossilt? 

 

Ja det er vell åpenbart. Men en kan jo fly propell på mange strekninger, som widerø. 

Lenke til kommentar

Jeg tror det er forholdsvis liten grunn til å frykte brann i elektriske fly. Flyene er allerede fulle av lithiumbatterier. Minst ett pr. passasjer. Med nitid temperaturovervåkning så kan defekte kretser kobles ut under flyturen, lenge før det blir et problem. I et crash er en batteripakke neppe en større trussel enn en fueltank.

 

Dumping av fuel brukes nesten utelukkende for å redusere vekt på langdistansefly, som tar av med høyere vekt enn tillatt landingsvekt. Den problemstillingen vil ikke være der med batterier.

 

Det en kan tenke seg er at endel av batteriene sitter i en egen piggyback drone, som kan byttes ut med en fulladet underveis.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at kortslutning eller overlast kan sette et helt system ut av drift slik at man må ha dobbel redundans på dobbel eller tredobbel redundans for å komme nær samme driftsikkerhet som nå. Det hjelper ikke å koble inn ei ny energikilde hvis hele kretsen er svidd bort. Det er begrenset hvor mange kretser eller energikilder man får plass til i et fly.

 

Det kreves ressurser for å skape elektrisk kraft og det å få all transport over på elektrisk kraft er ikke ei løsning. Ikke foreløpig i alle fall.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at kortslutning eller overlast kan sette et helt system ut av drift slik at man må ha dobbel redundans på dobbel eller tredobbel redundans for å komme nær samme driftsikkerhet som nå. Det hjelper ikke å koble inn ei ny energikilde hvis hele kretsen er svidd bort. Det er begrenset hvor mange kretser eller energikilder man får plass til i et fly.

 

Det kreves ressurser for å skape elektrisk kraft og det å få all transport over på elektrisk kraft er ikke ei løsning. Ikke foreløpig i alle fall.

 

Overlast kan jo sette et mekanisk system ut av drift også? Hjelper ikke med ekstra drifstoff om den mekaniske overføringen er ødelagt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at kortslutning eller overlast kan sette et helt system ut av drift slik at man må ha dobbel redundans på dobbel eller tredobbel redundans for å komme nær samme driftsikkerhet som nå. Det hjelper ikke å koble inn ei ny energikilde hvis hele kretsen er svidd bort. Det er begrenset hvor mange kretser eller energikilder man får plass til i et fly.

 

Det kreves ressurser for å skape elektrisk kraft og det å få all transport over på elektrisk kraft er ikke ei løsning. Ikke foreløpig i alle fall.

 

Hva snakker du om, kortslutting fører til sikring ryker, redundant kurs tar over. Samme som trykkfall på en drivstoff "ledning". Samme med overlast, men da er det trøbbel en plass sannsynligvis(motor) og en kjører den gjerne ned på samme måte som en fossil motor. Jeg misstenker at du har liten erfaring med design av elektriske systemer og antar en del her? 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...