Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av SUV/4x4. Bil nummer to.


Ny bil.  

2 stemmer

  1. 1. Hvilken bør jeg velge

    • Nissan X-trail
    • Subaru Forester (m. lavgir)
    • Suzuki Grand Vitara (m. lavgir)
      0


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har bestemt oss for å gå til innkjøp av bil nummer to. Fra før har vi en Volvo v50, men nå som vi har fått to barn (1 og 3 år) har vi behov for en ekstra bil for kjøring til barnehage. Det mest fornuftige valget ville selvsagt bare vært å kjøpe en Toyota Yariz/Honda Jazz/Skoda Fabia eller lignende for å svippe til og fra barnehage samt korte handleturer. Driftssikre og generelt billige i drift. 

MEN, jeg sikler på muligheten for å kunne kjøre helt opp til hytta. Dvs ganske røff og humpete traktorvei med en del steiner og dype spor i ca. 500 meter. Prøvde å kjøre opp med Volvoen, men det gjør jeg ikke igjen... Luktet svidd clutch og skrapet/dunka oppi flere ganger underveis. Ikke noen god opplevelse  :confused:

Men som sagt mulig, så gir en indikasjon på veien. 

 

Lurer derfor på om noen har noen gode tips. Eller kan bekrefte/avkrefte hva jeg har googlet meg frem til

 

Budsjett 20000-60000.

 

Ønsker for bilen:

- Høy bakkeklaring

- Driftssikker og billig rep.

- Lavgir hvis tilgjengelig (hvis jeg trenger det)

- God bagasjeplass

- God sikkerhet

 

Har sett på følgende biler, men blir ikke noe klokere. Har ikke prøvekjørt noe ennå.

 

Nissan X-trail: Mye bil for pengene, god bagasjeplass. Kan komme seg frem, tror jeg... Usikker på driftssikkerhet, da jeg ikke har erfaring med nissan.
Finnsøk

 

 

Subaru Forester: Bra awd system. Litt lavere bakkeklaring, mulighet for lavgir (er lavgir på subaru effektivt??). Dyrere rep? 

Finnsøk

 

Suzuki Grand Vitara 5 dørs: Traktor/dårlig på landevei? Usikker på driftssikkerhet. Stort pluss med lavgir. Grei bagasjeplass. Usikker på inngang/utgangsvinkler på XL7.

Finnsøk

 

 

Andre biler som har blitt vurdert, men forkastet. Kom gjerne med nye tips hvis du har egen erfaring.

- Mitsubishi Outlander. Ikke gode nok terrengegenskaper?

- Honda CR-V. Teknisk sett en bybil.

- Rav4. For liten?

- Ford Kuga.

 

Håper på gode tips og saklige innlegg i retning av et god bruktbilkjøp :)  :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjører en v50 men tror at RAV4 blir for liten? Har du kikka på den lille 2-dørs som kom, da? En vanlig 4(5) dørs RAV4 vil nok levere alt du trenger uten at den skal bli for liten på noen som helst måte.

 

Toyota = driftssikker, samt de har et veldig sikkert og bra 4x4 system hvor du får lavserie med manuell kasse.

Hvis den leveres med lavserie kan det jo være aktuelt ja. Har ikke sett noen av disse på finn. Er de importerte fra andre land eller?

Lenke til kommentar

Du er i samme situasjon som jeg var i tidligere i år, med nesten samme ønskeliste og. Prøvekjørte alt fra Xtrail til Kuga og det som kunne krype og gå - men valget mitt ble Pajero. Høy/lav serie, låsbar differensial og bakkeklaring nok til å ta upløyd hyttevei med 40 cm nysnø og vel så det.

Lenke til kommentar

Du er i samme situasjon som jeg var i tidligere i år, med nesten samme ønskeliste og. Prøvekjørte alt fra Xtrail til Kuga og det som kunne krype og gå - men valget mitt ble Pajero. Høy/lav serie, låsbar differensial og bakkeklaring nok til å ta upløyd hyttevei med 40 cm nysnø og vel så det.

Hvordan var kostnader på verksted osv? Er ikke noen mekaniker, så det meste må gjøres på verksted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du kjører en v50 men tror at RAV4 blir for liten? Har du kikka på den lille 2-dørs som kom, da? En vanlig 4(5) dørs RAV4 vil nok levere alt du trenger uten at den skal bli for liten på noen som helst måte.

 

Toyota = driftssikker, samt de har et veldig sikkert og bra 4x4 system hvor du får lavserie med manuell kasse.

Rav4 av den generasjon han har budsjett til har mye mindre bagasjeplass(og det meste er i høyderetning) i forhold til en V50.

Lenke til kommentar

 

Du er i samme situasjon som jeg var i tidligere i år, med nesten samme ønskeliste og. Prøvekjørte alt fra Xtrail til Kuga og det som kunne krype og gå - men valget mitt ble Pajero. Høy/lav serie, låsbar differensial og bakkeklaring nok til å ta upløyd hyttevei med 40 cm nysnø og vel så det.

 

Hvordan var kostnader på verksted osv? Er ikke noen mekaniker, så det meste må gjøres på verksted.

Jeg gjør det meste selv på bilen så er kun delekostnader for min del. Men eksempel siste service jeg tok med alle filtre (diesel, olje, luft og kupė) og en 10 liter dunk olje (3.2 literen tar ca 9,7 liter) så var det kost på rett under 2000,-.

 

I og med det er noe større dimensjoner på deler så koster det følgelig litt mer enn for en vanlig personbil, men jeg ble ikke avskrekket av den grunn (sett bort fra diesel pumpa som ligger på rundt 16-17' overhalt pluss ca 7 timer jobb å bytte).

 

Men når det er sagt så trenger jeg å dra heste henger og diverse annet tungt, så den dekker mine behov veldig bra. Nå har ikke vi unger i barnehagen lengre og det blir mer langkjøring heldigvis.

 

Jeg vurderte sterkt Xtrail og det var like før jeg kjøpte en, men se da etter de med facelift hvor speedometer er plassert på rett sted. Disse ble og mer komfortabel i baksetene. Mener de kom i 07.

Lenke til kommentar

 

 

Du er i samme situasjon som jeg var i tidligere i år, med nesten samme ønskeliste og. Prøvekjørte alt fra Xtrail til Kuga og det som kunne krype og gå - men valget mitt ble Pajero. Høy/lav serie, låsbar differensial og bakkeklaring nok til å ta upløyd hyttevei med 40 cm nysnø og vel så det.

 

Hvordan var kostnader på verksted osv? Er ikke noen mekaniker, så det meste må gjøres på verksted.
Jeg gjør det meste selv på bilen så er kun delekostnader for min del. Men eksempel siste service jeg tok med alle filtre (diesel, olje, luft og kupė) og en 10 liter dunk olje (3.2 literen tar ca 9,7 liter) så var det kost på rett under 2000,-.

 

I og med det er noe større dimensjoner på deler så koster det følgelig litt mer enn for en vanlig personbil, men jeg ble ikke avskrekket av den grunn (sett bort fra diesel pumpa som ligger på rundt 16-17' overhalt pluss ca 7 timer jobb å bytte).

 

Men når det er sagt så trenger jeg å dra heste henger og diverse annet tungt, så den dekker mine behov veldig bra. Nå har ikke vi unger i barnehagen lengre og det blir mer langkjøring heldigvis.

 

Jeg vurderte sterkt Xtrail og det var like før jeg kjøpte en, men se da etter de med facelift hvor speedometer er plassert på rett sted. Disse ble og mer komfortabel i baksetene. Mener de kom i 07.

Har tenkt på Pajero og f.eks LC, men sliter med å overtale dama at vi trenger det. Og hun har et poeng, men det hadde jo vært perfekt for min del.

 

Har du forresten noen erfaringer med Subaru manual med lavgir?

Lenke til kommentar

LC trenger du bare når du skal kjøre sakte og trenger mye moment - eller hvis du sitter fast og må låse bakdifferensialen for å komme deg fram. Men når du først kobler det inn så er det mye som skal til for at du ikke kommer fram.

 

Subaru har jeg ikke erfaring med, men Subaru har som jeg vet midtstilt motor og drivverk, så i tilfeller hvor du står i bakke og begynner å spinne så skal du i utgangspunktet ikke skli ut til en av sidene som er vanlig opp hyttebakken,og det er veldig greit.

 

Ett annet moment med høy og lav serie er alt bilen må stå i ro før du kobler det inn, så det er ikke noe man veksler mellom under vanlig kjøring. For.eks så er Pajeroen normalt bakhjulstrekk men kan koble inn 4H under kjøring som gir 33/66 fordeling av kraft foran og bak. Skal godsakene brukes må bilen stå i ro til kobling 4HLC eller 4LLC. Dette gjelder nok for både Nissan og Suzuki også vil jeg anta.

 

Men, du kommer langt med de du har på lista de, og bakkeklaring er nok mer viktig enn å ha lavserie hvis du tenker på de 500 meter hyttevei som du vil kjøre på.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...