Gå til innhold

Derfor er den svenske datalekkasjen så ille

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svenske myndigheter har vært 100 ganger mer opptatte med å avsløre og ta folk som laster ned musikk og film uten samtykke fra produsenten, og folk som leter etter overgrepsbilder på nett og spionere på datatrafikken som passerer landet deres. Alle skal identifiseres og alt skal være innsyn i. Kryptering og personvern har de ikke skjønt verdien av. Derfor skjer ting som dette når det først går galt.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Er det nå man skal komme med en vits om svenskenes intelligens?

Om det ikke var for at det også ville beskrive vår intelligens, jf drifting av nødnett i India, Helse Sør-Øst sine tabber og Statoil.

Jeg er ikke redd for at en vits skal slå tilbake på oss selv, men det gjør ikke svenskene smartere :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nå man skal komme med en vits om svenskenes intelligens?

Vi er vel ikke bedre i Norge. Egentlig verre. De blåblå er outsourceingskåte. Sjefene ansvarlig for Helse Sørøst skandalen ble ikke sparket som i Sverige, men forfremmet eller fikk beholde jobbene. Tilsvarende med ledelsen ansvarlig for nødnettet. Statoilskandalen fikk ingen konsekvenser for de ansvarlige. Outsourcing i andre virksomheter fortsetter og ingen lærdom er tatt. Nye skandaler vil skje. Endret av BG00SA28
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Wow. En nasjonal skandale av enorme proposjoner.

Og vi skal virkelig stole på myndighetenes evne til å behandle og oppbevare data? No way! Jeg har snakket om dette lenge. Så lenge vi implementerer biometriske system før vi har modne og solide metoder for behandling, håndtering og oppbevaring av data over lang tid, så vil tidlig implementering av biometrisk informasjon invalidere muligeten til å bruke biometri i fremtiden.

Disse dataene vil komme på avveie, garantert og vil brukes med kriminelle formål. Å outsource nasjonale data til private selskap er brudd på menneskerettigheter og grovt landsforræderi.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"ikke tilgang til å gå inn i selve SGSI-systemet eller til krypteringsnøklene, men fikk ansvar for å drifte Transportstyrelsens del av nettverket. Dette skal ha gitt teknikerne mulighet til å overvåke trafikkdataene." ser ikke forskjell på denne situasjonen og en hver ruter på internett dataen flyer gjennom ?

Hvis ikke krypteringen foregår på samme maskinene som serberene skulle drifte da, det gjør antagligvis prosessen med dekryptering noe enklere.

Likevel, teknisk sett er det da ikke en veldig god grunn til å sparke en hel regjering ? ,, syns nå jeg...og jeg liker verken svensker eller regjeringer spesiellt godt..

Lenke til kommentar

Denne saken trenger ikke mye kommentering.

Serbiske teknikere! Det er lite fruktbart og kritisere den enkelte tekniker, men Serbia er vel det landet i Europa som har en av de sterkeste bånd og sympati med Russland og visa versa, så dette er vel ikke helt etter boka vil jeg tro.

Men, "det er aldri så galt at det ikke er godt for noe" som det heter.

Det beste ved dette er at de som sitter litt utenfor virkeligheten og tar beslutninger om outsourcing trolig vil gjøre noen andre vurderinger i ettertid.

Men noe kraftig higing etter pusten må vel dette ha generert for enkelte impliserte og eksponerte personer som vil være et potensielt offer.

Lenke til kommentar

Denne saken trenger ikke mye kommentering.

Serbiske teknikere! Det er lite fruktbart og kritisere den enkelte tekniker, men Serbia er vel det landet i Europa som har en av de sterkeste bånd og sympati med Russland og visa versa, så dette er vel ikke helt etter boka vil jeg tro.

Men, "det er aldri så galt at det ikke er godt for noe" som det heter.

Det beste ved dette er at de som sitter litt utenfor virkeligheten og tar beslutninger om outsourcing trolig vil gjøre noen andre vurderinger i ettertid.

Men noe kraftig higing etter pusten må vel dette ha generert for enkelte impliserte og eksponerte personer som vil være et potensielt offer.

Si ikke det. Det er politikere vi snakker om. Lite mellom ørene, og sier "ja" så lenge det er det billigste alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...