Nukleosid Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Jeg har hatt en ekstrastilling hos min arbeidsgiver, i tillegg til min hovedstilling. Denne ekstrastillingen er tredelt, og utløser en fast bonus pr. måned (en fast bonus pr. tredel). Nå har de plutselig overført en tredel av stillingen til en annen ansatt, og kutter min bonus med en tredel, uten å avtale med meg, eller i det hele tatt informere meg om det før endringen ble utført. Er dette noe de kan gjøre uten videre? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Jeg har hatt en ekstrastilling hos min arbeidsgiver, i tillegg til min hovedstilling. Denne ekstrastillingen er tredelt, og utløser en fast bonus pr. måned (en fast bonus pr. tredel). Nå har de plutselig overført en tredel av stillingen til en annen ansatt, og kutter min bonus med en tredel, uten å avtale med meg, eller i det hele tatt informere meg om det før endringen ble utført. Er dette noe de kan gjøre uten videre? Har du en avtale på dette? Hva sier evt den? De kan ikke bare si opp en avtale uten videre, nei. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 25. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2017 Kan gi deg nøyaktig ordlyd i arbeidskontrakten når jeg kommer hjem. Men det står spesifisert som en ekstra stilling i tillegg til hovedstillingen min, med fast bonus på x kroner pr. tredel av arbeidsoppgavene. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Dessverre typisk mange arbeidsgivere å ikke forholde seg til avtaler. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 25. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2017 Dessverre typisk mange arbeidsgivere å ikke forholde seg til avtaler. Det er en litt spesiell avtale, og ellers så forholder de seg til lovverket (min stilling innebærer at jeg lett kan følge med på det). Så jeg velger å la tvilen komme de til gode og heller se dette som et tilfelle der de ikke er kjent med lovverket. Derfor spør jeg også her før jeg tar det opp med de, fordi jeg selv er usikker på det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Det høres på meg ut som en såkalt "endringsoppsigelse", det er såvidt meg bekjent ikke noe man kan gjøre uten videre, det følger med endel plikter for arbeidgiver. AtW 2 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 25. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2017 I kontrakten står det at jeg har ansvaret for disse andre oppgavene, og at jeg pr. oppgave får utbetalt en fast sum i bonus, og at "denne ordningen kan sies opp av begge parter separat av den øvrige kontrakten". Men med "sies opp" vil jeg tro at hele ordningen frafaller, som en slags oppsigelse fra den delen av stillingen, og ikke at stillingen i seg selv reduseres? Og det skal tungveiende grunner til at man skal kunne si opp noen og overføre den personens oppgaver til en annen person i firmaet. Grunnen til at stillingen reduseres har ikke noe med hvordan jeg håndterte oppgaven, grunnen er at det er enklere for firmaet at den andre personen gjør oppgaven. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 (endret) Du har en arbeidsavtale som både du og arbeidsgiver må respektere. Arbeidsgiver kan gjøre mindre endringer med utgangspunkt i styringsretten. Dersom arbeidsgiver ønsker å gjøre større endringer i din arbeidsavtale må han gjøre en såkalt endringsoppsigelse. Akkurat hvor skillet går mellom dette og endringer der styringsretten kan brukes er for meg litt difus. Dersom arbeidsgiver skal gjøre en endringsoppsigelse må det være gode grunner til dette. Det kan ikke bare gjøres på innfall og det er vel en rekke formkrav som må tilfredsstilles. Se http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=98301#Hvordan_skal_en_endringsoppsigelse_foregå? samt andre avsnitt på den siden. Det å ta fra deg større biter av dine arbeidsoppgaver, som også medfører økonomiske konsekvenser for deg, høres ut som en endringsoppsigelse for meg. Men jeg har ikke juridisk utdanning og bruker bare eget skjønn her. Mitt svar vil være at arbeidsgiver ikke kan gjøre dette uten videre. PS; Dersom du er fagorganisert, så er det slike saker fagorganisasjoner er til for Edit: jeg klarer vist ikke linke til riktig avsnitt, men du finner det sikkert allikevel Endret 25. juli 2017 av nirolo Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 25. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2017 Takk, nirolo. Den linken var ganske nyttig. Blant annet står det at saken skal drøftes med arbeidstaker, men jeg fikk null info før endringen faktisk hadde skjedd. Fikk faktisk vite det av han som overtok den delen av stillingen jeg ikke har lenger. Så det er ikke gjort på riktig måte, uansett. Jeg får høre med arbeidsgiver hva de tenker om saken, men selvsagt har de jeg kan snakke med nettopp gått ut i ferie. Beleilig tidspunkt, må jeg si. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Hvis du er organisert og den lokale klubblederen er på ferie så har du mulighet til å ta kontakt med noen i fagorganisasjonen sentralt (er gjerne regionale kontorer i tillegg til hovedkontoret), du finner trolig kontakt info på nettsiden deres. Endringer i arbeidsforhold skal alltid varsles, f.eks. endring i skiftplan krever 14 dagers varsel. "Spillereglene" har nok ikke blitt fulgt her. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 26. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2017 Hvis du er organisert og den lokale klubblederen er på ferie så har du mulighet til å ta kontakt med noen i fagorganisasjonen sentralt (er gjerne regionale kontorer i tillegg til hovedkontoret), du finner trolig kontakt info på nettsiden deres. Endringer i arbeidsforhold skal alltid varsles, f.eks. endring i skiftplan krever 14 dagers varsel. "Spillereglene" har nok ikke blitt fulgt her. Takk for svar. Jeg er ikke organisert, og det er litt mer "alvorlige ting" enn en endring i skiftplan dette her. Det at jeg ikke ble varslet er ikke det mest alvorlige heller, det er at en del av min faste ekstrastilling og faste bonus er gitt til en annen ansatt, kun fordi det passer ledelsen best. På en måte er det mer naturlig at denne personen tar den delen av stillingen, men jeg mener fortsatt at det ikke er riktig, og har hele tiden fått tilbakemelding på at jeg gjør denne oppgaven på en mer enn tilfredsstillende måte. Det kan heller ikke regnes som at jeg er ekstrahjelp, da dette er en fast tilleggsstiling til en fast heltidsstilling. Både den faste heltidsstillingen og tilleggsstillingen står oppført på samme arbeidskontrakt, men regnes separat fra hverandre. Virker i beste fall som en gråsone det her, men det er en litt uvanlig situasjon så det er vanskelig å finne kilder som viser til nøyaktig det jeg vil vite. Linken til nirolo er det nærmeste jeg har kommet, men jeg er usikker på hvordan man skal definere denne stillingen, og det de nå har gjort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Det virker som bedriften har ansatt en person nr 2 til å utføre den tredjedelen av oppgavene, uten at du er oppsagt fra den samme oppgaven. Altså en dobling av bemanningen på akkurat den oppgaven. Hvis de å et tidspunkt ønsker å nedbemanne den oppgaven til en person igjen så må de si opp en av dere fra den arbeidsoppgaven. (Endrings)oppsigelse har oppsigelsestid, skal være skriftlig osv. Inntil videre antar jeg du fortsatt blir lønnet for oppgaven selv om bare en av dere fysisk utfører oppgaven. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Det virker som bedriften har ansatt en person nr 2 til å utføre den tredjedelen av oppgavene, uten at du er oppsagt fra den samme oppgaven. Altså en dobling av bemanningen på akkurat den oppgaven. Hvis de å et tidspunkt ønsker å nedbemanne den oppgaven til en person igjen så må de si opp en av dere fra den arbeidsoppgaven. (Endrings)oppsigelse har oppsigelsestid, skal være skriftlig osv. Inntil videre antar jeg du fortsatt blir lønnet for oppgaven selv om bare en av dere fysisk utfører oppgaven. Nå sier TS at hans lønn (bonus) for den tredjedelen som er overtatt av en annen også er borte. Derfor mener jeg at arbeidsgiver har gjort en endringsoppsigelse uten å følge prosedyrene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Nå sier TS at hans lønn (bonus) for den tredjedelen som er overtatt av en annen også er borte. Derfor mener jeg at arbeidsgiver har gjort en endringsoppsigelse uten å følge prosedyrene. Min feil, jeg overså den. Da ser det for meg fortsatt ut som de har ansatt en ekstra person til å utføre den tredjedelen, og urettmessig utelatt lønn og utelatt endringsoppsigelse til trådstarter. Etter mitt syn kan dette rettes opp ved å gi trådstarter en endringsoppsigelse og bonus for den tredjedelen i oppsigelsestida. Og helst en beklagelse for feilen som ble begått. Det bør vel også avtales hvem av de to som skal utføre oppgaven i oppsigelsestida. Hvis erfaringsoverføring er relevant så kan jo det være fornuftig å ta i denne overlappsperioden. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Man kan ikke uten videre redusere en stilling med en tredjedel og ansette en annen til å gjøre samme jobb. Det du skisserer Simen kan jeg ikke se for meg er holdbart ihht norsk lov. Arbeidsgiver må begrunne endringen saklig, både hvorfor oppgavene gis til en annen og hvorfor TS sin stilling reduseres. Etter å ha drøftet dette med TS og tillitsvalgte kan evt arbeidsgiver fatte en avgjørelse. Ingen av disse punktene er tilfredsstillt. Endret 26. juli 2017 av nirolo Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 26. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Man kan ikke uten videre redusere en stilling med en tredjedel og ansette en annen til å gjøre samme jobb. Det du skisserer Simen kan jeg ikke se for meg er holdbart ihht norsk lov. Arbeidsgiver må begrunne endringen saklig, både hvorfor oppgavene gis til en annen og hvorfor TS sin stilling reduseres. Etter å ha drøftet dette med TS og tillitsvalgte kan evt arbeidsgiver fatte en avgjørelse. Ingen av disse punktene er tilfredsstillt. Det er vel dette jeg også mener. Ledelsens grunnlag for at en annen overtok en tredjedel av oppgaven, var at det er mer naturlig at han overtar oppgaven da han jobber på samme avdeling som de som denne tredjedelen av oppgaven påvirker. Det ville imidlertid ikke utløst noen utfordringer om jeg fortsatt tok denne oppgaven, da all kontakt med de involverte fortrinnsvis bør gjøres via e-post. Og det har fungert helt fint frem til i dag. Det at vi nå er to personer som skal gjøre hver vår del av en stilling, utløser imidlertid andre utfordringer som det ikke virker som ledelsen har tenkt grundig nok over (dette kunne jeg opplyst om hvis jeg ble involvert før avgjørelsen ble tatt). Jeg mener endringsoppsigelsen er uten en god nok grunn, da det skal en del til for å si opp en person i dag. Endret 26. juli 2017 av Molekylet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå