Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Makroøkonomi - likevektsledighet

AMaria

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvorfor noen økonomer ikke støtter prinsippet om likevektsledighet (NAIRU) ?

Har fått i oppgave i å presentere følgende:  

Why is the NAIRU concept important in macroeconoic policy? Why do some economists consider it a useless concept?

i utgangspunktet vet jeg lite om dette fra før av...  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket nivå er dette?

Et hint er å ta utgangspunkt i hva NAIRU står for..

Det er nivå 3 her i Australia, skal vell tilsvare tredje året på universitetet her i Norge. Jeg vet at det står for  non-accelerating inflation rate of unemployment

jeg vet hva det er, jeg har bare ikke funnet noen gode kilder som sier noe om hvorfor dette ikke støttes av alle..  :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan være verdt å spørre seg hvilken type arbeidsledighet man snakker om, og så ta utgangspunkt i den lang- eller kortsiktige Phillipskurven. Om du vil sette deg inn i kritikken av NAIRU ville jeg besøkt Fed sine hjemmesider. Noe av kritikken kommer fra en nokså kjent publikasjon av Laurence M. Ball som du kan finne her. Jeg ville også tatt en titt på kildene brukt i dette brevet fra Fed San Fran. De linker videre til mange gode publikasjoner fra bl.a. Economic Review of Journal of Economic Perspectives som begge er anerkjent i samfunnsøkonomiske miljøer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...