*F* Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Min nye leaf 2014 mod har to kjøremoduser, "D" og "B", samt begge kan kombineres med "ECO". ECO Bremser bilen litt når man slipper akselerasjons-pedalen, B det samme, men bare enda mer. Selger mente B ikke bar en kjøremodus, men bare ment til å bruke når man skulle bremse ned. Andre har ment at dette er en kjøremodus som man kan bruke hele tiden som er mer effektiv. Hva er korrekt? Instruksjonsboken hinter om sistnevnte. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Forskjellen er jo at med B vil den bruke mindre bremser og mer motor for å holde hastigheten nede i nedoverbakker. Ulempen er at ved vanlig kjøring kan det gå utover komforten, men den lader mer. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Beste er vel om du prøver ut de forskjellige valgene B blir vel nærmest som at bilen bremser når du slipper gasspedalen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Høres ut somdet bare er regen bremsing som er forskjellen. Min erfaring er at dette er en vanesak. Jeg kjører med maks regen på min elbil og digger det, men var uvant i starten. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 (endret) Man kan renne MYE mer i D+Eco uten at hastigheten svekkes betraktelig... Bruker kun B i nedoverbakker. Endret 25. juli 2017 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Kjørte litt en slik Toyota etteleranna nyere hybrid HR-V eller noe slikt for en stund siden, og der sto det i instrukskonsboken at B bare skulle brukes i nedoverbakker. Men mulig det er anneledes på blad. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2017 uansett, har funnet ut at B ikke er mest hensiktsmessig å bruke ved bremsing uavhengig av hvorvidt er er det eneste som er bra for bilen. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Hadde en 2013 Leaf Tekna. Den hadde cruise control og ikke fartsholder (det har vel forsatt ikke nyere Leaf mener jeg). Jeg brukte alltid B når jeg kjørte fordi da greide bilen også å holde farten i relativt bratte nedoverbakker når cruise control var på. Men man kan ikke ha fullt batteri da fordi B bremser bare når batteriet har gått ned et par prosent. 2 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 B = by modus d D= landevei. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Kjørte litt en slik Toyota etteleranna nyere hybrid HR-V eller noe slikt for en stund siden, og der sto det i instrukskonsboken at B bare skulle brukes i nedoverbakker. Men mulig det er anneledes på blad. Jeg kjenner begge bilene. Toyotas B: Kobler inn bensinmotoren. Brukes i nedoverbakker hvor vanlig elektrobrems ikke er nok (cruise control kobler inn bensinmotoren automatisk dersom du har det). B brukes typisk i bakker med skilt om low-gear. Nissan Leafs B: Endrer på mengden regenerering. Kan brukes hvor som helst. Kjekt å slippe å trykke på bremsen. Google "one pedal driving" Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Som nevnt så er regenereringen heftigst på B, derfor også forhandlers anbefaling å bruke den i nedoverbakker. Hvordan du ønsker å bruke de ulike modusene bestemmer du selv etter komfort og type kjøring, hva du velger skader uansett ikke kassen eller motoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå