TrengerHjelp321 Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Hei! Jeg fyller straks 16 og begynner på VGS til høsten. Jeg har tenkt en del på militæret og dette er noe jeg ønsker å være med på, det er min plikt. Men jeg er veldig redd for konsekvense dette får etter førstegangstjeneste! Jeg vil bare gå det helt vanlige og normale. Jeg har absolutt ikke lyst å stikke til utlandet, heimvernet eller sivilforsvaret det vil jo være den sikre død. Går det an å unngå dette. Hva er det egt de jobber med? Er det stor sjanse for at jeg må bli med på dette? Jeg ønsker å spare livet, kan folk her bare roe meg litt ned og fortelle litt om hvordan dette vil påvirke livet mitt og hva som vil skje med meg, takk! Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 (endret) Mest sansynlig med slike tanker vil du ikke bli kvalifisert til å bli godkjent.. Tidene har endret seg mye, man må nesten trygle for å få kunne utføre førstegangstjenesten her i landet nå, fremfor å lure seg unna som det var før i tiden... Edit:Du vil bli innkalt til sesjon og du vil få dine ønsker av hvor du ønsker å jobbe, det blir IQ test og psykiske tester og ikke minst fysiske tester tatt av deg... Ønskene dine blir lagt til grunn av det... Endret 24. juli 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Utlandstjeneste er frivillig. Og du må ha fullført førstegangstjeneste, så slapp helt av. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Mest sansynlig med slike tanker vil du ikke bli kvalifisert til å bli godkjent.. Tidene har endret seg mye, man må nesten trygle for å få kunne utføre førstegangstjenesten her i landet nå, fremfor å lure seg unna som det var før i tiden... Jepp, jeg var heldig å slippe back in the day, men de pleide bare å sjekke om du hadde en rett rygg og ikke noe dop innabords, så var det rett inn. Større grad av seleksjon i dag, mer effektivt, da de kun tar inn det de trenger og velger ungdom som er motiverte og kvalifiserte. Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Det er ekstremt få som havner i utlandet, og jeg tror alle de som tjener i utlandet hadde et ønske og aspirasjoner om det. Er også ganske sikker på at man må fullføre befalsskolen for å kunne tjenestegjøre i utlandet. De fleste som fullfører førstegangstjenesten går først igjennom rekruttskole på 2-3 måneder, deretter vil man få tildelt en stilling i forsvaret som avhenger av din kompetanse og hvilken gren i forsvaret du havner i. Kan sees på som en jobb. Selv var jeg vaktsoldat på en leir i Stavanger. Ganske chill. Lenke til kommentar
TrengerHjelp321 Skrevet 25. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2017 Men jeg ønsker å fullføre førstegangstjeneste men unngå det som kommer etter, når jeg er ferdig skal jeg være beredt om Norge blir angrepet og forsvare æ, men jeg ønsker ikke å dø i heimvernet eller i sivilforsvaret... Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 (endret) Men jeg ønsker å fullføre førstegangstjeneste men unngå det som kommer etter, når jeg er ferdig skal jeg være beredt om Norge blir angrepet og forsvare æ, men jeg ønsker ikke å dø i heimvernet eller i sivilforsvaret... Alle som fullfører førstegangstjeneste havner automatisk i Heimeværnet, hvor du kommer til å bli innkalt til øvelser senere i livet. Disse øvelsene er vanligvis helt enkle ting som å "sikre dette området/perimeteret", eller noe annet "tull". Man gjør sjeldent noe særlig viktig. Hvis ikke du er villig til å forsvare landet ditt, så bør du kanskje revurdere Forsvaret. Endret 25. juli 2017 av Vertical^ Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 (endret) Men jeg ønsker å fullføre førstegangstjeneste men unngå det som kommer etter, når jeg er ferdig skal jeg være beredt om Norge blir angrepet og forsvare æ, men jeg ønsker ikke å dø i heimvernet eller i sivilforsvaret... Hei. Selv om du hadde blitt innkalt til obligatorisk opplæring i Sivilforsvaret og innrykk, er du folkerettslig beskyttet i henhold til Genèvekonvensjonene. Men det er ingen umiddelbar fare for krig per i dag og i henhold til trusselvurdering 2017. Lev som normalt, tenk på å utvikle din egen selvtillit, slutt å bekymre deg. Husk at disse tjenestene er samfunnsnyttige og at du vil dra stor nytte utviklingsmessig av uansett opplæring enten om du kommer inn til førstegangstjeneste, politireserven, heimevernet, etc. Endret 10. september 2017 av Cipher Panda Lenke til kommentar
TrengerHjelp321 Skrevet 25. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2017 Men er det fare for at jeg kommer til å dø i noen militær ting jeg blir innkalt til etter førstegangstjenesten? Tror jeg har veldig godt av førstegangstjenesten og er veldig motivert for denne! Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Førstegangstjenesten er helt ufarlig, og alt som kan være litt skummelt skjer under veldig strengt oppsyn. Skyting, bading i isvann, også videre. I førstegangstjenesten vil du aldri måtte kjempe mot en ekte fiende, og du vil heller aldri bli sendt til utlandet. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 (endret) Utenlandstjeneste er frivillig. Heimevernet, eventuelt Sivilforsvaret er like obligatorisk som vanlig førstegangstjeneste. Det vil si at du kan bli innkalt etter endt førstegangstjeneste, og dersom du ikke har gyldig grunn til utsettelse (helse, studier osv..) må du møte. Endret 27. juli 2017 av Windoge Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Men er det fare for at jeg kommer til å dø i noen militær ting jeg blir innkalt til etter førstegangstjenesten? Tror jeg har veldig godt av førstegangstjenesten og er veldig motivert for denne! Nei, det er ingen fare for det. Men glem ikke at poenget med førstegangstjenesten er å trene opp vanlige mennesker til å håndtere en krigssituasjon, skulle noe skje. Blir man beordret inn til Heimevernet etter endt førstegangstjeneste, så må man være forberedt på skarpe oppdrag. Disse oppdragene trenger ikke å ha noe med hverken krig eller utenlandstjeneste å gjøre. Det kan være naturkatastrofer, leteaksjoner, sikring i forbindelse med en eventuell terroraksjon osv. Det samme gjelder Sivilforsvaret. Men sannsynligheten er ikke særlig stor. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå