Gå til innhold

Vektere og bruk av makt

46 stemmer

1. 1. Hvordan håndterte vekterne sniken?

• Helt innenfor
      24
    • Burde vært håndtert annerledes
      11
    • Ikke greit
      11

Anbefalte innlegg

Det er ikke umulig å få seg jobb i politiet, men det er stor mulighet for at ansettelsesprosedyrene ser igjennom mange av vekterne og oppfatter dem som maktsyke eller at de bærer med seg andre dårlige holdninger fra vekterbransjen, som gjør at de ikke får seg jobb kontra aspiranter uten erfaring fra vekteryrket.

Du prøver så hardt å få alt til å høres negativt ut at det er på grensen til humoristisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge har vekterne lov å holde tilbake personer? Det er ikke alltid politiet har ressurser til å rykke ut for å sjekke ID-en til folk. Kanskje NSB skal innføre en mobil valideringsmetode på toget for de som glemmer det, det burde da ikke være så vanskelig. Dessuten er det vel slik at vekterne/kontrollørene skal være varsomme i sin makt. Det virker ikke som vekteren som brakk armen var det, slik jeg ser det i videoen så bruker vekteren all sin kraft på å vri armen rundt slik at den brekker på første forsøk. En slik type er ikke ønsket som vekter, men om det er rett som det fremkommer i videoen at han skryter av å brekke armene til folk, så er det vel ikke lenge før den personen må finne seg noe annet å drive med.

Skryter av det? Hvor i all verden har du det i fra? Fyren knakk armen i det han gikk i bakken, etter å selv ha provosert.

Du har ikke sett videoen?

Hvor lenge de har rett til å holde tilbake er ikke et visst antall nedkrevne minutter. Det er en individuell vurdering i hver enkelt sak. Forholdsmessighet er det gjeldene. Angående varsomhet i maktbruk så er dette også noe som vurderes individuelt for hver sak. Kort fortalt: Jo viktigere det er å få kontroll på en person, samt nivået av motstand vedkommende gjør er det som bestemmer hvor mye makt som er tillatt. For øvrig gjelder dette enhver borger og ikke bare vektere. Retten til å bruke makt for å pågripe noen som er mistenkt for en kriminell handling(på ferske spor eller fersk gjerning) går under det vi kaller borgers rett. Også har man nødverge, som betyr at man har rett til å gjøre det som er nødvendig for å forsvare seg selv, tredjeperson eller verdier så lenge maktbruken er forholdsmessig og opphører når det ikke lenger er nødvendig. Maktbruken i videoen en hjemlet i nødvergeparagrafen, samt paragrafen for pågripelse. Merk her at han ikke blir lagt i bakken fordi han ikke hadde validert billetten, men pga hans egne handlinger overfor de som skulle kontrollere ham. Han angrep en vekter, en vekter som stod helt rolig foran han uten å gjøre noe annet enn å stå i veien, noe han hadde full rett til. Vekteren forsvarte seg deretter ved å avverge angrepet og resten bistod med å pågripe ved å legge ham ned. Armbruddet var klart og tydelig et uhell som følge av at han ikke lot seg kontrollere. Fortjente han å brekke armen? Nei. Men han var selv skyld i det. Hadde han oppført seg rolig under kontrollen ville ikke vekterne blitt tilkalt engang.

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig å få seg jobb i politiet, men det er stor mulighet for at ansettelsesprosedyrene ser igjennom mange av vekterne og oppfatter dem som maktsyke eller at de bærer med seg andre dårlige holdninger fra vekterbransjen, som gjør at de ikke får seg jobb kontra aspiranter uten erfaring fra vekteryrket.

Om så hadde vært tilfellet hadde de ikke kommet inn på PHS. Har man kommet inn der og bestått utdanningen er man per definisjon skikket.

Lenke til kommentar

Du prøver så hardt å få alt til å høres negativt ut at det er på grensen til humoristisk.

Så absolutt ikke, jeg ser på det som svært positivt at voldelige og maktsyke mennesker ikke kommer inn i politiet, selv om noen råtne epler fra tid til annen glipper igjennom systemet.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Om så hadde vært tilfellet hadde de ikke kommet inn på PHS. Har man kommet inn der og bestått utdanningen er man per definisjon skikket.

Det står ikke bare på økonomi, det er ikke videre gitt at man får jobb selv om de trenger folk. En stasjon eller lensmannskontor er ikke tvunget til å ta inn hvem som helst.

Lenke til kommentar

Det står ikke bare på økonomi, det er ikke videre gitt at man får jobb selv om de trenger folk. En stasjon eller lensmannskontor er ikke tvunget til å ta inn hvem som helst.

Hva med de lensmannskontorene som tar ufaglærte polititjenestemenn? Er ikke det verre enn vektere?

Lenke til kommentar

Hvor lenge har vekterne lov å holde tilbake personer? Det er ikke alltid politiet har ressurser til å rykke ut for å sjekke ID-en til folk. Kanskje NSB skal innføre en mobil valideringsmetode på toget for de som glemmer det, det burde da ikke være så vanskelig. Dessuten er det vel slik at vekterne/kontrollørene skal være varsomme i sin makt. Det virker ikke som vekteren som brakk armen var det, slik jeg ser det i videoen så bruker vekteren all sin kraft på å vri armen rundt slik at den brekker på første forsøk. En slik type er ikke ønsket som vekter, men om det er rett som det fremkommer i videoen at han skryter av å brekke armene til folk, så er det vel ikke lenge før den personen må finne seg noe annet å drive med.

Skryter av det? Hvor i all verden har du det i fra? Fyren knakk armen i det han gikk i bakken, etter å selv ha provosert.

Hvor lenge de har rett til å holde tilbake er ikke et visst antall nedkrevne minutter. Det er en individuell vurdering i hver enkelt sak. Forholdsmessighet er det gjeldene. Angående varsomhet i maktbruk så er dette også noe som vurderes individuelt for hver sak. Kort fortalt: Jo viktigere det er å få kontroll på en person, samt nivået av motstand vedkommende gjør er det som bestemmer hvor mye makt som er tillatt. For øvrig gjelder dette enhver borger og ikke bare vektere. Retten til å bruke makt for å pågripe noen som er mistenkt for en kriminell handling(på ferske spor eller fersk gjerning) går under det vi kaller borgers rett. Også har man nødverge, som betyr at man har rett til å gjøre det som er nødvendig for å forsvare seg selv, tredjeperson eller verdier så lenge maktbruken er forholdsmessig og opphører når det ikke lenger er nødvendig. Maktbruken i videoen en hjemlet i nødvergeparagrafen, samt paragrafen for pågripelse. Merk her at han ikke blir lagt i bakken fordi han ikke hadde validert billetten, men pga hans egne handlinger overfor de som skulle kontrollere ham. Han angrep en vekter, en vekter som stod helt rolig foran han uten å gjøre noe annet enn å stå i veien, noe han hadde full rett til. Vekteren forsvarte seg deretter ved å avverge angrepet og resten bistod med å pågripe ved å legge ham ned. Armbruddet var klart og tydelig et uhell som følge av at han ikke lot seg kontrollere. Fortjente han å brekke armen? Nei. Men han var selv skyld i det. Hadde han oppført seg rolig under kontrollen ville ikke vekterne blitt tilkalt engang.

Dette er jo bare løgn. Han angrip ikke noen, han ville gå derfra. Da han prøvde det brukte vekterne overdreven makt og brakk armen hans med voldsom kraft. Man brekker ikke armen bare ved å bli lagt i bakken, om ikke vekterne er der og oppfører seg amatørmessig, som i denne episoden.

Det er ikke første eller siste gang en vekter blir kritisert pga av uprofesjonell maktbruk, det kommer til stadighet nye eksempler og de samme typene kommer frem for å forsvare bruken.

Lenke til kommentar

Hva med de lensmannskontorene som tar ufaglærte polititjenestemenn? Er ikke det verre enn vektere?

Nei, fordi mange vektere har med seg uvaner fra sin erfaring som vekter. Det har ikke ufaglærte.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare løgn. Han angrip ikke noen, han ville gå derfra. Da han prøvde det brukte vekterne overdreven makt og brakk armen hans med voldsom kraft. Man brekker ikke armen bare ved å bli lagt i bakken, om ikke vekterne er der og oppfører seg amatørmessig, som i denne episoden.

Det er ikke første eller siste gang en vekter blir kritisert pga av uprofesjonell maktbruk, det kommer til stadighet nye eksempler og de samme typene kommer frem for å forsvare bruken.

Feil. Vekteren stod rolig. Merzu brukte vold for å komme forbi. Det hjemler maktbruk både for vilkårende for pågripelse, nødverge og tilbakeholdelsesretten i yrkestransportloven. Det et en grunn til at det ble helt stille fra VG etter at Politiet og vaktselskapet hadde uttalt seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man brekker ikke armed bare ved å bli lagt i bakken. Men jo mer motstand man gjør, jo større sjanse er det for at noen gjør en feil, mister fotfeste etc... Som igjen fører til skader. Hadde det vært noen grunn til å tro at vekteren gjorde det med vilje, ville han ha mistet jobben.

Lenke til kommentar

Man brekker ikke armed bare ved å bli lagt i bakken. Men jo mer motstand man gjør, jo større sjanse er det for at noen gjør en feil, mister fotfeste etc... Som igjen fører til skader. Hadde det vært noen grunn til å tro at vekteren gjorde det med vilje, ville han ha mistet jobben.

Du har tydelig vis null erfaring med hvor vanskelig det er å håndtere basketak. At vektere knekker armen på folk tilhører ekstremt sjeldne tilfeller. Norsk politi presterte for ikke lenge siden å knekke armen på en 18 år gammel jente. To politibetjenter og én ambulansemedarbeider kvelte en person til døde. Men det er kanskje tillatt på grunn av yrkestittelen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har tydelig vis null erfaring med hvor vanskelig det er å håndtere basketak. At vektere knekker armen på folk tilhører ekstremt sjeldne tilfeller. Norsk politi presterte for ikke lenge siden å knekke armen på en 18 år gammel jente. To politibetjenter og én ambulansemedarbeider kvelte en person til døde. Men det er kanskje tillatt på grunn av yrkestittelen?
Vet at det er uhyre skjeldent, jeg tror du misforstår meg. Vi to argumenterer på samme side av saken her. Det er jo nettopp pga erfaring med hvor vanskelig det er å håndtere basketak at jeg kan forklare hvordan et slikt uhell kan skje.

Har som sagt jobbet som vekter i 5 år og prøver å forklare for de som er uenige, hvorfor vekternes handlinger her er legitime.

Endret av Sithric
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet at det er uhyre skjeldent, jeg tror du misforstår meg. Vi to argumenterer på samme side av saken her. Det er jo nettopp pga erfaring med hvor vanskelig det er å håndtere basketak at jeg kan forklare hvordan et slikt uhell kan skje.

Har som sagt jobbet som vekter i 5 år og prøver å forklare for de som er uenige, hvorfor vekternes handlinger her er legitime.

Hva med den vekteren som tok kvelertak til en person ble blå i trynet helt til politiet kom og selv da ville han ikke slippe taket, mener du også at det var riktig oppførsel? Det virker som du er en person som går på autopilot og prøver å forsvare en hel bransje istedenfor å innrømme når feil blir gjort. Måten du også tolker denne videoen tyder også på at du enten ikke vet hva du snakker om eller er totalt likegyldig. Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med den vekteren som tok kvelertak til en person ble blå i trynet helt til politiet kom og selv da ville han ikke slippe taket, mener du også at det var riktig oppførsel? Det virker som du er en person som går på autopilot og prøver å forsvare en hel bransje istedenfor å innrømme når feil blir gjort. Måten du også tolker denne videoen tyder også på at du enten ikke vet hva du snakker om eller er totalt likegyldig.

Kjenner til saken og nei, jeg mener ikke at det også var riktig oppførsel. Måten det basketaket der endte på er fullstendig feil. Forskjellen her er at armbruddet var et uhell, mens kvelertaket var bevisst og langt over streken.

Det er ingen her som har sagt at alle vektere alltid gjør alt rett. Feil blir helt klart gjort, men hvor mange slike feil er det egentlig, satt opp imot alle de tusenvis av hendelsene vektere er involvert i, som ender helt etter boka? Armbruddet på Oslo S var også en feil. Det var et uhell som ikke skal skje, men det betyr ikke at vektern var en overivrig "boleklump" eller at han brakk armen til vedkommende med vilje. Det jeg prøver å forklare er at frem til armbruddet håndterte vekterne saken utmerket. Men Merzu valgte å sette igang et basketak og i basketak kan alltid uhell skje. Ja, jeg innrømmer at jeg forsvarer hele bransjen. Fordi bransjen i seg selv har ikke gjort noe galt, mens du angriper hele bransjen pga en håndfull hendelser spredt over flere år.

Jeg tolker videoen som jeg gjør nettopp fordi jeg vet hva jeg snakker om etter noen år i bransjen. Sammen med uttalelsene til vaktselskapet og NSB(som også har tilgang på overvåkningsvideoen) forteller videoen meg at vekterne gjorde alt riktig, bortsett fra at en av dem hadde et uhell.

Lenke til kommentar

Jeg ser at vekterbransjen er inne i diskusjonen for å forsvare virksomheten med hud åg hår. Men fakta er fakta - vektere har ikke myndighet til å fysisk anholde personer som har glemt å validere bilett, noe om ikke er en forbrytelse, men mangel på god nok innformasjon fra Ruters side - dette er kriminalisering av lovlydige skikkelige borgere. Vektere kan som sagt sperre enn dør men ikke fornedre og ydmyke lovlydige ikke-voldelige borgere med å sette seg oppå dem slik en av vekterne her inne hevder. Bare det at slikt forsvares forteller meg at alle mine fordommer mot denne bransjen faktisk stemmer. Kun når personen blir voldelige og truende har de lov til å fysisk ta bort i vedkommende. Ikke før.

En utenlandsk venn som ikke kan norsk ble omringet av kontrollørgorialler fordi han hadde glemt å validere bilett. Og infoen om det var jo på norsk. Hadde ikke jeg påpekt enkelte fakta hadde de ikke droppet å kreve bot. Jeg var saklig. Men de mislikte at jeg grep inn og snakket hehe;)

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Jeg ser at vekterbransjen er inne i diskusjonen for å forsvare virksomheten med hud åg hår. Men fakta er fakta - vektere har ikke myndighet til å fysisk anholde personer som har glemt å validere bilett, noe om ikke er en forbrytelse, men mangel på god nok innformasjon fra Ruters side - dette er kriminalisering av lovlydige skikkelige borgere. Vektere kan som sagt sperre enn dør men ikke fornedre og ydmyke lovlydige ikke-voldelige borgere med å sette seg oppå dem slik en av vekterne her inne hevder. Bare det at slikt forsvares forteller meg at alle mine fordommer mot denne bransjen faktisk stemmer. Kun når personen blir voldelige og truende har de lov til å fysisk ta bort i vedkommende. Ikke før.

Og det var akkurat det som skjedde her. Vekterne var ikke de som kontrollerte valideringen, det var det NSB som gjorde. Han ble IKKE fysisk holdt tilbake pga manglende validering. Vekterne ble tilkalt fordi han var ufin og truende mot kontrollørene og det eneste de gjorde var å stå foran. Deretter valgte han å bruke vold for å komme forbi. Altså ble han IKKE lagt i bakken for å ikke ha validert billett, men pga volden han utførte mot vekteren. Vekterne gjorde ingenting fysisk før han selv gjorde det.

Det er ingen har som har påstått at vektere har eller skal ha rett til å fornedre og ydmyke lovlydige, ikke-voldelige borgere. Ei heller er det noen her som forsvarer slik praksis, så hvor du tar det fra må fåglarna vite...

Du må gjerne være imot hele bransjen av prinsipp(noe det virker som at du er), men det betyr ikke at virkeligheten er slik du påstår. Som tidligere påpekt så passer din beskrivelse av vektere til ca. 0 av mine kollegaer.

Og bare for å presisere: Jeg forsvarer IKKE uhjemlet maktbruk, overdreven maktbruk eller "kjekkas"-holdninger hos vektere. Dette har ikke noe i vaktbransjen å gjøre. Det jeg prøver å forklare er at hendelsen på Oslo S IKKE var en slik hendelse. Kvelertak-saken som Frihetens Regn siktet til derimot, er en slik sak. Og der håper jeg det fikk konsekvenser for vekteren.

Lenke til kommentar

Nettopp. Du var saklig. Metzu her var ikke saklig, men valgte å bruke vold i stedet.

Det er ikke alle som klarer å holde hodet klart når man blir omkranset av maktsyke lekepolitimenn. Men nå har jeg sett videoen og klarer ikke helt å se noen vold der. Men noen her hevder(uten at jeg nødvendigvis tror 100% på det; folk kan påstå hva som helst på et anonymt forum)at han oppførte seg truende mot NSB-ansatte og i slike tilfeller kan man anholde en person. Men jeg har nå lest om et annet tilfelle om en som bare løp fra kontrollen og at vekterne løp etter og la ham i bakken og satte seg på ham. DET er ikke lov og et bevis på maktmisbruk fra lekepoliti med høyt testosteronnivå. Når noen fra vekterbransjen sier at de aldri har møtt slike tror jeg ikke på dem; eller at de ser verden fra sine egne selvrettferdige briller. T-banene har overvåkningskameraer og de kan sende inn filmen til politiet om de mener det er grunnlag for pågripelse. Så får det bli opp til politiet om de mener det er grunnlag for noen sak. Og Sporveien kan nekte vedkommende adgang på sine transportmidler i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...