Gå til innhold

Vektere og bruk av makt

46 stemmer

1. 1. Hvordan håndterte vekterne sniken?

• Helt innenfor
      24
    • Burde vært håndtert annerledes
      11
    • Ikke greit
      11

Anbefalte innlegg

Bullshit. Å knekke armen på noen og bryte de ned i bakken, for noen lusne tikroninger, er langt forbi profesjonell holdning. Da er det bedre å la han stikke av. For ikke å snakke om signalene dette sender. Lever vi i diktatur i Nord-Korea, eller demokrati i Norge?

Voldtektsforbrytere går fri, og hvis noen tar hevn på dem, så får de 100 års fengsel ... men å snike på trikken for noen lusne tikroninger gir fri adgang til å jule dem opp. Stygt.

Kunne de ikke heller tatt bilder av personen, for å identifisére han? Er det ikke kameraer på trikkene? Hvorfor må alt gjøres så forbasket tungvindt?

Kan ikke fatte hvorfor folk forsvarer det der. De er flere mot én også.

Man får ikke fri adgang til å jule opp noen fordi de sniker på trikken. Du støtter ikke din sak med uærlig framstillinger.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen sak, er at dette ikke er et "oppgjør", hevn, eller bar-fight. Det er vektere som prøvde å få personalia og penger av mannen. Vekterne må så forsvare seg, med det mål å gjøre det så skånsomt som mulig for seg selv og han. Det gjøres ved å gå flere mot en. Nå var han uheldig å brakk armen, men det er tross alt bedre enn om vekter og Merzu skal sloss en mot en og sparke og slå hverandre til en går seirende ut av duellen, slik du foreslår. Endret av Drogin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du gir deg ikke? Har ikke Hekemo og jeg allerede forklart hvorfor vekternes handlinger her var helt innafor?

Du har ikke fasit på sannheten kompis. At det er lovlig betyr ikke at saken er godt håndtert. I prinsippet kunne vel jeg og noen kompiser gått rundt i butikker, leitet etter småtyver, omringet de for så å overfalle de viss de blir litt aggressive. Hva hadde du syntes om det?

Jo, jeg har det. Og den har du også fått. Sannheten er objektiv og fremkommer av videoen. Det er helt tydelig at Merzu lyver. I tillegg ble saken som sagt lagt død etter at vaktselskapet og Politiet hadde uttalt seg.

Om du og kompisene dine vil fly rundt å pågripe tyver, vær så god. Jeg har ikke noe imot det, så lenge dere holder dere innenfor lovverket og ikke bruker makt med mindre dere må. Men det spørs om diverse butikkeiere rundt omkring ville blitt så fornøyde om folk de ikke har leid inn driver å utfører handlinger på deres vegne.

Frem til armbruddet ble saken håndtert helt etter boka. Både i henhold til lovverk og folkeskikk. Armbruddet i seg selv var et uhell og uhell kan skje alle. Det hadde ikke skjedd i det hele tatt om Merzu hadde oppført seg som folk. Det var han som var idiot. Ikke vekterne.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Da får man heller prøve å sette ned straffene litt, og se om det hjelper. 

Eventuelt så kan man jo slutte å være så opphengt i hvor straffenivået er og heller begynne å fokusere på hva som forårsaker lovbrudd.

Ja, hvorfor ikke. Hva mener du selv? For store forskjeller mellom fattig og rik?

Lenke til kommentar

Dessverre må det harde grep til for å få folk til å slutte å snike. Eller å bryte loven generelt. Det er altfor milde straffer her i landet. Derfor har vi så mange gjengangsforbrytere. De lærer ikke. Hver eneste gang noen gjør noe galt her i landet hører vi at det er en "kjenning av politiet". 

Det er vel egentlig feil. Ser vi litt lengre enn nesa rekker så er Norge ganske nærme bunnen når det gjelder forbrytere og gjengangsforbrytere.

http://www.businessinsider.com/why-norways-prison-system-is-so-successful-2014-12?r=US&IR=T&IR=T

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4472929/

Denne er vel mest aktuell hvis du ikke orker å lese https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4472929/table/pone.0130390.t001/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bullshit. Å knekke armen på noen og bryte de ned i bakken, for noen lusne tikroninger, er langt forbi profesjonell holdning. Da er det bedre å la han stikke av. For ikke å snakke om signalene dette sender. Lever vi i diktatur i Nord-Korea, eller demokrati i Norge?

Voldtektsforbrytere går fri, og hvis noen tar hevn på dem, så får de 100 års fengsel ... men å snike på trikken for noen lusne tikroninger gir fri adgang til å jule dem opp. Stygt.

Kunne de ikke heller tatt bilder av personen, for å identifisére han? Er det ikke kameraer på trikkene? Hvorfor må alt gjøres så forbasket tungvindt?

Ja, det høres da virkelig ut som en god løsning for fremtiden. Fra nå av skal vi bagatellisere småkriminalitet i frykt for hva som skjer når man gjør livet surt for vektere som prøver å gjøre jobben sin. Skal vi settes grensen på alt som er under 100 kr, kanskje? 200 kr? Alt under grensen er fritt frem å ta. 

Helt utrolig at noen klarer å ta parti med kjeltringen i slike situasjoner. Politiet har også skadet mennesker under pågripelser. 

Tok meg to sekunder å finne dette:

"Politiet knakk armen til 18 år gammel jente når de skulle sette på henne håndjern". Jeg er ganske sikker på at hun var enklere å håndtere enn denne store karen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/18-aring-brakk-armen-da-politiet-skulle-sette-pa-henne-handjern/67486298

Endret av Windoge
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Først litt synsing om den aktuelle situasjonen:

Hvorvidt vekterne brukte overdreven makt her er litt vanskelig å si i og med at det er uklart akkurat hva som skjer.

At han prøver å stikke unna og at de holder fast i armene hans er helt klart innenfor gjeldende regelverk.

I det han faller i bakken, så er det litt uklart for meg hva som skjer - er det et slag fra en av vekterne som gjør at han går i bakken så er det ikke innenfor. Men det er ikke mulig for meg å se på videoen hva som skjer.

At armen hans brekker ser ut til å være et uhell når den ene vekteren sitter oppå ham, og er ikke nødvendigvis overdreven maktbruk, men også dette er umulig å si noe konkret om ut i fra videoen.

Det jeg stusser på her er flere poster av typen "Har du sneket og ikke vil betale så fortjener du det" holdningen. Vekternes maktbruk må være både i forhold til hva han gjør og hva slags lovbrudd han har gjort. Det er ikke fritt fram å verken slå eller kaste noen i bakken fordi de ikke har betalt en billett til tretti kr. Da må han først ha gått til angrep på vekterne før den type respons er ok. Dersom han bare prøver å gå unna, så kan de ikke gjøre stort mer enn å holde i ham og hindre ham i å gå.

Merk at politiet har instrukser om å avstå fra biljakt i stor fart, dersom biljakten i seg selv kan føre til fare for liv og helse. Her ser vi altså en helt annen vurdering enn hva flere i denne tråden forfekter. Tilsvarende vurdering bør gjøres av vekterne dersom snikeren er så rabiat at det sannsynligvis vil føre til personskade enten på sniker eller vektere. Da er det bedre å la ham gå, og så får politiet prøve å ta seg av ham i ettertid.

Det bør også påpekes at med så mange vektere der bør det være en smal sak å holde ham fast uten å brekke armer eller ben på ham. En god grunn til å være en haug med vektere er at de til sammen kan holde ham fast uten å gjøre skade på ham. Det virker ikke veldig profesjonelt av dem når de ikke klarer å holde kontroll på ham til tross for at de er veldig mange flere enn ham. Det er derfor god grunn til å stille spørsmål med hvordan dette kunne ende i armbrudd i en situasjon vekterne burde hatt kontroll over.

Lenke til kommentar

Først litt synsing om den aktuelle situasjonen:

Hvorvidt vekterne brukte overdreven makt her er litt vanskelig å si i og med at det er uklart akkurat hva som skjer.

At han prøver å stikke unna og at de holder fast i armene hans er helt klart innenfor gjeldende regelverk.

I det han faller i bakken, så er det litt uklart for meg hva som skjer - er det et slag fra en av vekterne som gjør at han går i bakken så er det ikke innenfor. Men det er ikke mulig for meg å se på videoen hva som skjer.

At armen hans brekker ser ut til å være et uhell når den ene vekteren sitter oppå ham, og er ikke nødvendigvis overdreven maktbruk, men også dette er umulig å si noe konkret om ut i fra videoen.

Det jeg stusser på her er flere poster av typen "Har du sneket og ikke vil betale så fortjener du det" holdningen. Vekternes maktbruk må være både i forhold til hva han gjør og hva slags lovbrudd han har gjort. Det er ikke fritt fram å verken slå eller kaste noen i bakken fordi de ikke har betalt en billett til tretti kr. Da må han først ha gått til angrep på vekterne før den type respons er ok. Dersom han bare prøver å gå unna, så kan de ikke gjøre stort mer enn å holde i ham og hindre ham i å gå.

Merk at politiet har instrukser om å avstå fra biljakt i stor fart, dersom biljakten i seg selv kan føre til fare for liv og helse. Her ser vi altså en helt annen vurdering enn hva flere i denne tråden forfekter. Tilsvarende vurdering bør gjøres av vekterne dersom snikeren er så rabiat at det sannsynligvis vil føre til personskade enten på sniker eller vektere. Da er det bedre å la ham gå, og så får politiet prøve å ta seg av ham i ettertid.

Det bør også påpekes at med så mange vektere der bør det være en smal sak å holde ham fast uten å brekke armer eller ben på ham. En god grunn til å være en haug med vektere er at de til sammen kan holde ham fast uten å gjøre skade på ham. Det virker ikke veldig profesjonelt av dem når de ikke klarer å holde kontroll på ham til tross for at de er veldig mange flere enn ham. Det er derfor god grunn til å stille spørsmål med hvordan dette kunne ende i armbrudd i en situasjon vekterne burde hatt kontroll over.

Først angående synsingen:

Virker som vi er enige i hovedessensen i hendelsesforløpet her. Bortsett fra at jeg mener alt er mye mer tydelig enn hva du mener. Ut ifra videoen, samt uttalelsene fra både NSB og vaktselskapet i ettertid(disse har tilgang på stasjonens overvåkningsopptak i tillegg til mobilvideoen), mener jeg det er klart at ingeting her var overdreven maktbruk.

Angående uttalelser i tråden;

Her må jeg få presisere at jeg på ingen måte mener at snikere fortjener juling. Ingen fortjener det, men alle har rett til å forsvare seg. Det jeg sier er at om han hadde oppført seg skikkelig, så ville situasjonen løst seg før vekterne i det hele tatt ankom og at han selv initierte basketaket ved å brøyte seg forbi vekterne. De prøvde nok å bare holde i ham for å hindre ham i å gå. Men hvis han blir voldelig av å bli holdt tak i, så utvilker det seg plutselig til en nødvergesituasjon og det er derfor han blir lagt ned. Ikke fordi han sniker. Hva andre skriver får de selv stå for.

Angående vurderingen:

På videoen ser man at selv om han står å oppfører seg ufint, så er det lite som indikerer at han er farlig og det er ingen grunn til at vekterne skal trekke seg unna. Jeg har selv stått i lignense situasjoner, men disse roet seg heldigvis uten maktbruk. Deretter flyr han rett på den ene vekteren, hvorpå denne og kollegaene reagerer rimelig kjapt. Det er ikke bare bare å foreta en slik vurdering midt oppi et basketak. Det var heller aldri noen i denne diskusjonen eller i media rett etter hendelsen, som mente han var så farlig at man burde vurdert andre tiltak. Basketak kan alltid forekomme når man skal kontrollere noen som ikke vil. Ja, det kan hende det her ville vært bedre å la ham gå, men det er lett å sitte her og synse når man har 20/20 hindsight. Det er noe annet å ta en bedømning i situasjonen og det betyr heller ikke at det var feil av vekterne å agere som de gjorde.

Ja, det BØR være lett å få kontroll på noen når man er flere, det er derfor man gjør det. Men det er heller aldri noen garantier. Selv Politiet har opplevd alvorlige uhell i saker der de var flere på personen, uten at det betydde at de handlet feil av den grunn. Har selv en kompis som havnet i bask med Politiet en gang og det tok 5 tjenestemenn for å få kontroll på ham. Det er ikke lett å kontrollere en person så skånsomt som mulig når denne ikke tar de samme hensynene. Jo vanskeligere vedkommende er å kontrollere, jo lettere er det å ramle, miste fotfestet og lignende slik at uhell kan oppstå. Selv om man er flere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Media skrev aldri om hele hendelsesforløpet. Vekterne ble tilkalt fordi vedkommende skal ha truet de ansatte på toget, etter å ha blitt konfrontert med snikingen, og om jeg ikke tar helt feil er det like straffbart som å true offentlige tjenestemenn (nei, jeg tenker ikke på vekterne). Da har han for lenge siden passert det vi kan kalle for en fillesak, og hjemler derfor en pågripelse.  

Dessuten skriver du som om de knakk armen hans som straff for ugjerningen, som igjen er helt feil. Han knakk armen under et basketak fordi han ville undra seg straff for å ha truet offentlige tjenestemenn, samt sniking på toget.

Endret av Windoge
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere av disse vekterne er testerontullinger som elsker å leke politi, men aldri ville ha sluppet inn på politiskolen; en del av dem har flekker på rullebladene også. Man har ingen plikt til å gi fra seg ID til vektere; det er det kun politiet som kan kreve.

Men Ruter-systemet er gjennområtent og kriminaliserer lovlydige borgere som glemmer å validere; som altså straffer folk som HAR BETALT BILETT! Slikt gjør det skamfullt å være norsk!! I land det er naturlig å sammenligne Norge med har man maskiner som registrerer betaling som sperrer for å nå inn til transportmiddelet slik at sniking er umulig. Men å glemme å validere er IKKE å "snike" når man har betalt. Skjønt da blir det mindre arbeid for vektergorillaer som leker politi og det blir mindre penger for Ruter å kreve inn fra folk. Det ligger nok en plan bak. Noen burde grave i transportselskapenes budsjetter - garantert mye snusk der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg var student måtte man ha ha både månedskort og semesterkort for å ha gyldig studentbillett. Da var det en god del som fikk gebyrer for sniking, til tross for å ha gyldig månedskort. Det er også ganske så surt, når du kjøper månedskort og har det med deg, men fikk gebyr for ikke å ha med deg semesterkort. Så vidt jeg husker fikk de heller ikke anledning til å framvise semesterkortet i etterkant.

Nå var heldigvis ikke jeg en av dem som fikk gebyr for dette, men jeg er nok over gjennomsnittlig opptatt av å lese det med liten skrift.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har vekterne lov å holde tilbake personer? Det er ikke alltid politiet har ressurser til å rykke ut for å sjekke ID-en til folk. Kanskje NSB skal innføre en mobil valideringsmetode på toget for de som glemmer det, det burde da ikke være så vanskelig. Dessuten er det vel slik at vekterne/kontrollørene skal være varsomme i sin makt. Det virker ikke som vekteren som brakk armen var det, slik jeg ser det i videoen så bruker vekteren all sin kraft på å vri armen rundt slik at den brekker på første forsøk. En slik type er ikke ønsket som vekter, men om det er rett som det fremkommer i videoen at han skryter av å brekke armene til folk, så er det vel ikke lenge før den personen må finne seg noe annet å drive med.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har vekterne lov å holde tilbake personer? Det er ikke alltid politiet har ressurser til å rykke ut for å sjekke ID-en til folk. Kanskje NSB skal innføre en mobil valideringsmetode på toget for de som glemmer det, det burde da ikke være så vanskelig. Dessuten er det vel slik at vekterne/kontrollørene skal være varsomme i sin makt. Det virker ikke som vekteren som brakk armen var det, slik jeg ser det i videoen så bruker vekteren all sin kraft på å vri armen rundt slik at den brekker på første forsøk. En slik type er ikke ønsket som vekter, men om det er rett som det fremkommer i videoen at han skryter av å brekke armene til folk, så er det vel ikke lenge før den personen må finne seg noe annet å drive med.

Skryter av det? Hvor i all verden har du det i fra? Fyren knakk armen i det han gikk i bakken, etter å selv ha provosert.

Lenke til kommentar

Skryter av det? Hvor i all verden har du det i fra? Fyren knakk armen i det han gikk i bakken, etter å selv ha provosert.

Du har ikke sett videoen?

Lenke til kommentar

Flere av disse vekterne er testerontullinger som elsker å leke politi, men aldri ville ha sluppet inn på politiskolen; en del av dem har flekker på rullebladene også. Man har ingen plikt til å gi fra seg ID til vektere; det er det kun politiet som kan kreve.

Men Ruter-systemet er gjennområtent og kriminaliserer lovlydige borgere som glemmer å validere; som altså straffer folk som HAR BETALT BILETT! Slikt gjør det skamfullt å være norsk!! I land det er naturlig å sammenligne Norge med har man maskiner som registrerer betaling som sperrer for å nå inn til transportmiddelet slik at sniking er umulig. Men å glemme å validere er IKKE å "snike" når man har betalt. Skjønt da blir det mindre arbeid for vektergorillaer som leker politi og det blir mindre penger for Ruter å kreve inn fra folk. Det ligger nok en plan bak. Noen burde grave i transportselskapenes budsjetter - garantert mye snusk der.

Din karakterisering av vektere har ikke rot i dagens virkelighet. De ferreste er vektere fordi de ikke kom inn på Politihøgskolen, ingen jeg vet om "leker Politi" og "testosteron"- beskrivelsen din er en feilaktig påstand, basert på en gammel stereotype som i dag kun gjelder et fåtall. Disse få varer ikke lenge i jobben. Har selv jobbet som vekter i 5 år og din beskrivelse gjelder ca. ingen av mine kollegaer.

Lenke til kommentar

Din karakterisering av vektere har ikke rot i dagens virkelighet. De ferreste er vektere fordi de ikke kom inn på Politihøgskolen, ingen jeg vet om "leker Politi" og "testosteron"- beskrivelsen din er en feilaktig påstand, basert på en gammel stereotype som i dag kun gjelder et fåtall. Disse få varer ikke lenge i jobben. Har selv jobbet som vekter i 5 år og din beskrivelse gjelder ca. ingen av mine kollegaer.

Gjennom mine ti år i bransjen har jeg aldri påtruffet en vekter med våte drømmer om å bli politi. Flere av vekterne har etterhvert søkt seg inn på politihøgskolen og kommet inn. Andre kommer tilbake etter fullført utdanning, da det er umulig å få seg jobb i politiet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke umulig å få seg jobb i politiet, men det er stor mulighet for at ansettelsesprosedyrene ser igjennom mange av vekterne og oppfatter dem som maktsyke eller at de bærer med seg andre dårlige holdninger fra vekterbransjen, som gjør at de ikke får seg jobb kontra aspiranter uten erfaring fra vekteryrket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...