Ignorancus Skrevet 26. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2017 Hva med å heller kombinere med et sosialt liv?Hehe. Fint med sjalusi, men klarer fint å sjonglere studier, kjæreste, jobb, trening, hobbyer og masse sosialt og ha mye tid til overs. Handler om å ikke sitte på ræva å se på tv-serier 12 timer om dagen.Jeg håper denne kommentaren kommer av et behov for å komme med et stikk og ikke er noe du faktisk mener. Hvis det sistnevnte gjelder bør du legge fra deg denne holdningen ganske raskt. Den oppfattes som ganske kvalm for oss dødelige mennesker.Jeg synes det er et helt greit svar, jeg. On-topic: Synes det er spennende at du tenker å studere noe annet ved siden av medisin, og at du føler det er tid til det! Selv begynner jeg på medisin i Oslo til våren og tenker på å også melde meg på NTNU's nettbaserte maskiningeniør-program. Det går på deltid, og jeg tenker det kanskje er mulig å fullføre i løpet av de 6 årene på medisin. Stå på! Kult! Det går nok bra, ja! Velkommen til Oslo! Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Har du kapasitet for det så er det bare å gå for det, men begynner du å slite så er det bedre å droppe eller utsette ene delen før alt går i dass. Når det gjelder jobber som blir aktuelle har vi jobber innen pasientskade, Helse- og omsorgsdepartementet, helsetilsynet og sikkert flere jeg ikke kommer på. Lykke til. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Hva med å heller kombinere med et sosialt liv? Hehe. Fint med sjalusi, men klarer fint å sjonglere studier, kjæreste, jobb, trening, hobbyer og masse sosialt og ha mye tid til overs. Handler om å ikke sitte på ræva å se på tv-serier 12 timer om dagen. Jeg håper denne kommentaren kommer av et behov for å komme med et stikk og ikke er noe du faktisk mener. Hvis det sistnevnte gjelder bør du legge fra deg denne holdningen ganske raskt. Den oppfattes som ganske kvalm for oss dødelige mennesker. Jeg bryr meg ikke om følelsene dine. Min personlige erfaring er at mange studenter faktisk gjør det trådstarter beskriver. Da vi hadde utvekslingsstudenter da jeg studerte ble de ofte overrasket over hvor lite obligatorisk oppmøte vi hadde på våre høyere utdanninger (selvsagt individuelle forskjeller fra studie til studie). Vet med meg selv at jeg fint kunne kombinert to studier, men valgte isteden å kombinere det med en 50 % jobb slik at jeg fikk jobben jeg ville ha da jeg var ferdig utdannet. Samtidig hadde jeg mye fritid, reiste endel å kunne fortsette med idrett. edit: Er det anatomien du får metning av noen ganger, eller er det generelt medisin snakk? Nå vet jeg ikke hva du har lyst til å bli LIS i, men ved å ta en radiograf, bioing, eller spl utdanning vil nok dette gi deg fortrinn når du er ferdig. Men dette lar seg oftest ikke kombinere med medisinstudier da praksisplassene ofte overlappes. En lederutdanning i form av økonomi/administrasjon er sjeldent dumt og ha i tillegg hvis du vil sikte etter lederstillinger i helsevesenet Ja, har selv inntrykket av det er overraskende mange medisinstudenter som studerer noe annet ved siden av. En i klassen min tar 5-årig NHH siv.øk utdannelse f. eks. Det største hinderet tror jeg er obligatorisk oppmøte. Tror alle lærestedene har avviklet privatistordning ved juss, og mange kurs, og selv eksamensdatoer kræsjer. Blir fornøyd med å ta kanskje 4 semestre av jussen de 4 årene jeg har igjen av medisinstudiet, hvis det er mulig å ta et fag om gangen og permisjon i ny og ne. Generelt medisinsnakk. Fagene er veldig morsomme, men noen ganger får du lyst til å bare legge fra deg alle bøkene og lese på noe annet. Har vurdert øk. ad lenge, har ikke helt bestemt meg for hva som er lurt å ta. Men skal nå i hvertfall ta et par jussfag på 1. avd og se om jeg trives. Strengt talt er det ikke behov for flere leger i Norge heller, men... Jo, det er det. Spesielt spesialiststillinger er det ekstremt behov for. https://www.aftenposten.no/norge/Norge-vil-ikke-klare-a-skaffe-nok-leger-og-sykepleiere-20469b.html Det at det ikke er nok turnusplasser er ikke korrelert med behovet for leger. Staten suger bare balle til å drive helse. Som privatist må du betale 3 950kr for en 30 poengs eksamen. Er det verd det? http://www.uio.no/studier/program/jus/privatist/privatistgebyr.html Hvis du har lest nok til å stå, ja. Men kjipt med den summen. Mange er nok å overdrive, men det er en del som tar fag ved siden av. nå vet jeg ikke hvilket år du går, men karrieremessig lønner det seg å arbeide for å få innpass til turnus. Synd og si det, men turnus går mye på bekjentskap og selvsagt personlige ferdigheter/egenskaper. Praksis kan oppleves av mange som tungt, da man får alt "drittarbeidet" og i tillegg må lese litt til eksamen etter endt arbeidstid. Lenke til kommentar
Gluestick Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Hei, vurderer også å kombinere en utdanning med andre. Jeg begynner nå til høst og vil det være lurt å allerede melde seg på andre enkeltemner fra start, eller burde jeg først gå et par år før jeg vurderer det? Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 2. august 2017 Forfatter Del Skrevet 2. august 2017 Hei, vurderer også å kombinere en utdanning med andre. Jeg begynner nå til høst og vil det være lurt å allerede melde seg på andre enkeltemner fra start, eller burde jeg først gå et par år før jeg vurderer det? Vet ikke hvordan det er de andre stedene, men første året på UiO er ihvertfall klart det minst tyngste av de alle, så ville tatt det i starten. Kunne ønske jeg gjorde det selv og ikke ventet Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Kudos til trådstarter fra min side. Skjønner ikke hvordan dette kan la seg kombinere med et sosialt liv i tillegg, men det er mye som er mulig. De fleste studier er vel lagt opp slik at gjennomsnittlige mennesker skal komme seg gjennom det. Betydningen av dette er at en som er over gjennomsnittlig smart og med over gjennomsnittlig arbeidskapasitet fint kan komme seg gjennom et krevende studium på kortere tid eller kombinere det med andre ting. Folk flest (meg inkludert) kaster vekk tiden sin på mange irrelevante avsporinger og dagdrømmer. Debatter på forum og Facebook, diskusjon.no, snapchat, instagram og hva har du. Tenk hadde man brukt tiden sin på noe nyttig. Jeg skal bli mer grådig med tiden min. Endret 6. august 2017 av DukeRichelieu 1 Lenke til kommentar
rdftgyhuji Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 (endret) Har du noen formening om hva du ønsker å gjøre etter du er ferdig på medisinstudiet? LIS - hvilken retning? Ser du kanskje for deg en forskerkarriere etterhvert? Det er lite matematikktunge realfag på profesjonsutdanningen i medisin. Samtidig finnes det mange områder med bruddflate mot deler av legeyrket der man trenger nettopp en slik bakgrunn. Medisinsk Fysikk, Biostatistikk, osv. Det er veldig tungt å begynne å skulle tilegne seg slik kunnskap om man ikke har hatt matematikk siden gymnaset.. Om du har en formening om hva du ønsker å drive med etterpå, så kan kanskje en spisset realfagsmaster utenom være noe å tenke på? Man får ofte stor frihet til å sette sammen graden selv på de frie studiene, slik at du evt kan tilpasse emnesammensetningen til den delen av medisinfaget du er interessert i. LIS i radiologi? Passer feks sammen med fysikk eller (kanskje) fysikalsk kjemi. Informatikk og Statistikk er anvedelige fag det er nyttig å ha med seg uansett.. Endret 15. juni 2018 av rdftgyhuji Lenke til kommentar
EnHåndMedSyn Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 (endret) Ta et valg. Det er status å komme inn på medisinstudiet. Det gir ikke enda mer status å studere nok et statusfylt yrke vedsiden av. Slapp av, ta en alvorsprat med deg selv og finn ut hva du faktisk vil. Dersom du virkelig brenner for medisin, så klarer du fint å fylle hele din fritid med det. Du kan eventuelt ta en doktorgrad, det er mye status i det også. Hilsen full doktorgradstipendiat i medisin. NY ØL EDIT:Bare det at du må lage en slik tråd før å spørre om "råd" på internett (noe jeg i denne konteksten vil kalle et synonym for å skryte) sier seg selv. Endret 18. juni 2018 av EnHåndMedSyn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå