Gå til innhold

Studerer for tiden medisin, men vil ta juss ved siden av. Hvordan lar det seg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei  :)

Jeg lurer på et par ting angående den praktiske gjennomføringen av å kombinere 2 studier. Jeg vet at jeg har tid, ressurser og krefter til begge studiene, så setter pris på å ikke få kommentarer om hvor hardt det kommer til å være. Medisinstudiet er tøft, men vil tørre å påstå at f. eks ingeniørstudenter har det tøffere. Kombinasjon burde være mulig. 

1. Hvilke universiteter i Norge tilbyr fortsatt privatistordning i juss? Fant veldig lite informasjon om dette (bortsett fra på UiO)

2. UiO har visst fortsatt en privatistordning i fagene på 1. året. Må jeg fortsatt søke inn på det 5-årige masterprogrammet, for så å bli privatist, eller går det an å bare melde seg opp til enkeltemnene uten å ha studieplass?

3. Hvis jeg takker ja til en studieplass (ved samme universitet), mister jeg da den gamle studieplassen min ved UiO?

4. Fristen for å søke samordna opptak er over for i år. Går det an å ta 1. året et annet sted (f. eks ved en høgskole eller lignende), for så å få fritak i fagene når jeg søker via samordna opptak? 

5. La oss si jeg begynner på rettsvitenskap, men finner ut at det ikke var noe for meg. Får jeg noen konsekvenser av å da droppe ut, både med tanke på den andre studieplassen min og lånekassen? 

6. Hvis det skulle være sånn at jeg ikke får startet på jussen i år, hvilke bøker vil dere anbefale å lese i, eller andre ressurser for å få en head-start på 1. året?

Setter pris på alle svar. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tenker du å kombinere de to? Sliter med å se yrker som krever overlappende kunnskap. Er det bare for å ha valgmuligheter?

Blir til tider drit lei av å lese på medisin, og da ender jeg som regel opp med å gjøre ikke-produktive ting. Det hadde vært fint med et fag ved siden av jeg kan lese i når jeg kjeder meg.

Lenke til kommentar

Blir til tider drit lei av å lese på medisin, og da ender jeg som regel opp med å gjøre ikke-produktive ting. Det hadde vært fint med et fag ved siden av jeg kan lese i når jeg kjeder meg.

Er det ikkje betre å studere eit fag som lettare lar seg kombinere med medisin?

Det må vell være langt meir fornuftig å studere økonomi, IT, ledelse eller noke slikt? Det er fag som du i lamgt større grad får bruk for, feks til å få ledarstilling som lege.

Lenke til kommentar

6. Hvis det skulle være sånn at jeg ikke får startet på jussen i år, hvilke bøker vil dere anbefale å lese i, eller andre ressurser for å få en head-start på 1. året?

Det kommer helt an på hvor du starter hen ettersom ulike fakultet har ulike fag på 1avd. Det fine med jus er at det ikke spiller noen rolle hvilken lov man begynner med, det er ikke paragrafene man må kunne for å bli flink. Det er metoden og forståelsen for hvordan man bruker loven.

Du kan jo f.eks høre på noen podcasts for å se om du i det hele tatt finner det interessant:

http://www.jus.uio.no/studier/ressurser/podcast/rettsvitenskap/jus1111

Som en første bok kan du prøve Sentrale emner i barneretten av professor Lena Bendiksen. Godt skrevet og lett fordøyelig.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Egentlig ganske egoistisk å oppta en studieplass på den måten. 

Det er strengt talt ikke behov for flere jurister i Norge. Jeg gjør verden en tjeneste. 

Det kommer helt an på hvor du starter hen ettersom ulike fakultet har ulike fag på 1avd. Det fine med jus er at det ikke spiller noen rolle hvilken lov man begynner med, det er ikke paragrafene man må kunne for å bli flink. Det er metoden og forståelsen for hvordan man bruker loven.

Du kan jo f.eks høre på noen podcasts for å se om du i det hele tatt finner det interessant:

Som en første bok kan du prøve Sentrale emner i barneretten av professor Lena Bendiksen. Godt skrevet og lett fordøyelig.

Tusen takk! Skal sjekke ut både boken og podcasten.

Fant nå ut at jeg ved UiO kan ta JUS1111/JUS1211 som privatist uten studierett (hvis jeg ikke tar helt feil nå), så melder meg snart opp til de eksamenene. 

Noen tips til hvor jeg skal begynne? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å heller kombinere med et sosialt liv?

Hehe. Fint med sjalusi, men klarer fint å sjonglere studier, kjæreste, jobb, trening, hobbyer og masse sosialt og ha mye tid til overs. Handler om å ikke sitte på ræva å se på tv-serier 12 timer om dagen. 

Er det ikkje betre å studere eit fag som lettare lar seg kombinere med medisin? 

Det må vell være langt meir fornuftig å studere økonomi, IT, ledelse eller noke slikt? Det er fag som du i lamgt større grad får bruk for, feks til å få ledarstilling som lege. 

Du har egentlig et poeng der. Jeg vet ikke hva som er mest attraktivt, medisin/økonomi, IT eller medisin/juss. 

Endret av Ignorancus
Lenke til kommentar

Egentlig ganske egoistisk å oppta en studieplass på den måten. 

Det er strengt talt ikke behov for flere jurister i Norge. Jeg gjør verden en tjeneste. 

Tusen takk! Skal sjekke ut både boken og podcasten.

Fant nå ut at jeg ved UiO kan ta JUS1111/JUS1211 som privatist uten studierett (hvis jeg ikke tar helt feil nå), så melder meg snart opp til de eksamenene. 

Noen tips til hvor jeg skal begynne? 

Avtale og kjøpsrett vil nok være det som er mest nyttig i dagliglivet. Om det er slik at du kan ta det som privatist anbefaler jeg å søke opp bøker, forelesninger og podcasts om hvordan man skriver og argumenterer i jus. En juridisk ordbok kan være nyttig i tillegg siden man blir kastet rett ut i den dype delen av bassenget når det kommer til terminologi.

Lenke til kommentar

Hehe. Fint med sjalusi, men klarer fint å sjonglere studier, kjæreste, jobb, trening, hobbyer og masse sosialt og ha mye tid til overs. Handler om å ikke sitte på ræva å se på tv-serier 12 timer om dagen. 

Kunner være artig å gå tilbake til skolebenken, men sjalu er jeg nok ikke. 

I alle fall ikke om du velger deg både medisin og juss samtidig.

Jeg tenkte i grunn mer i de baner at du nok profiterer mer av et rikt sosialt liv som lege, enn av juss.

Lenke til kommentar

Avtale og kjøpsrett vil nok være det som er mest nyttig i dagliglivet. Om det er slik at du kan ta det som privatist anbefaler jeg å søke opp bøker, forelesninger og podcasts om hvordan man skriver og argumenterer i jus. En juridisk ordbok kan være nyttig i tillegg siden man blir kastet rett ut i den dype delen av bassenget når det kommer til terminologi.

Da gjør jeg det. Tusen hjertlig takk! 

Kunner være artig å gå tilbake til skolebenken, men sjalu er jeg nok ikke. 

I alle fall ikke om du velger deg både medisin og juss samtidig.

Jeg tenkte i grunn mer i de baner at du nok profiterer mer av et rikt sosialt liv som lege, enn av juss.

Det kan jeg være enig i. Vet ikke om jeg vil jobbe som jurist. Legejobben ser veldig gøy ut.

Endret av Ignorancus
Lenke til kommentar

Jeg håper denne kommentaren kommer av et behov for å komme med et stikk og ikke er noe du faktisk mener. Hvis det sistnevnte gjelder bør du legge fra deg denne holdningen ganske raskt. Den oppfattes som ganske kvalm for oss dødelige mennesker. 

• Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg håper denne kommentaren kommer av et behov for å komme med et stikk og ikke er noe du faktisk mener. Hvis det sistnevnte gjelder bør du legge fra deg denne holdningen ganske raskt. Den oppfattes som ganske kvalm for oss dødelige mennesker. 

Min personlige erfaring er at mange studenter faktisk gjør det trådstarter beskriver. Da vi hadde utvekslingsstudenter da jeg studerte ble de ofte overrasket over hvor lite obligatorisk oppmøte vi hadde på våre høyere utdanninger (selvsagt individuelle forskjeller fra studie til studie). Vet med meg selv at jeg fint kunne kombinert to studier, men valgte isteden å kombinere det med en 50 % jobb slik at jeg fikk jobben jeg ville ha da jeg var ferdig utdannet. Samtidig hadde jeg mye fritid, reiste endel å kunne fortsette med idrett.

edit:

Er det anatomien du får metning av noen ganger, eller er det generelt medisin snakk? Nå vet jeg ikke hva du har lyst til å bli LIS i, men ved å ta en radiograf, bioing, eller spl utdanning vil nok dette gi deg fortrinn når du er ferdig. Men dette lar seg oftest ikke kombinere med medisinstudier da praksisplassene ofte overlappes. En lederutdanning i form av økonomi/administrasjon er sjeldent dumt og ha i tillegg hvis du vil sikte etter lederstillinger i helsevesenet

Endret av H?rselsvern
Lenke til kommentar

Da vi hadde utvekslingsstudenter da jeg studerte ble de ofte overrasket over hvor lite obligatorisk oppmøte vi hadde på våre høyere utdanninger (selvsagt individuelle forskjeller fra studie til studie). Vet med meg selv at jeg fint kunne kombinert to studier, men valgte isteden å kombinere det med en 50 % jobb slik at jeg fikk jobben jeg ville ha da jeg var ferdig utdannet. Samtidig hadde jeg mye fritid, reiste endel å kunne fortsette med idrett.

En ting er at alt det obligatoriske ikke overlapper slik at det i teorien er mulig.

En annen ting er det at du faktisk må studere selv om du ikke trenger å møte opp. Jeg tviler sterkt på at de fleste klarer å komme seg igjennom to studier med etter min forståelse såpass stor arbeidsmengde som medisin og juss på én gang.

Det er allerede vanskelig å jobbe ved siden av studiene og samtidig oppnå gode resultater, og da uten å ha noe som helst liv ved siden av studier og jobb.

Juss som deltid, for eksempel et par emner i semesteret? Det går nok kanskje litt bedre.

Endret av brbmay
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om følelsene dine. 

Min personlige erfaring er at mange studenter faktisk gjør det trådstarter beskriver. Da vi hadde utvekslingsstudenter da jeg studerte ble de ofte overrasket over hvor lite obligatorisk oppmøte vi hadde på våre høyere utdanninger (selvsagt individuelle forskjeller fra studie til studie). Vet med meg selv at jeg fint kunne kombinert to studier, men valgte isteden å kombinere det med en 50 % jobb slik at jeg fikk jobben jeg ville ha da jeg var ferdig utdannet. Samtidig hadde jeg mye fritid, reiste endel å kunne fortsette med idrett.

edit:

Er det anatomien du får metning av noen ganger, eller er det generelt medisin snakk? Nå vet jeg ikke hva du har lyst til å bli LIS i, men ved å ta en radiograf, bioing, eller spl utdanning vil nok dette gi deg fortrinn når du er ferdig. Men dette lar seg oftest ikke kombinere med medisinstudier da praksisplassene ofte overlappes. En lederutdanning i form av økonomi/administrasjon er sjeldent dumt og ha i tillegg hvis du vil sikte etter lederstillinger i helsevesenet

Ja, har selv inntrykket av det er overraskende mange medisinstudenter som studerer noe annet ved siden av. En i klassen min tar 5-årig NHH siv.øk utdannelse f. eks. Det største hinderet tror jeg er obligatorisk oppmøte. Tror alle lærestedene har avviklet privatistordning ved juss, og mange kurs, og selv eksamensdatoer kræsjer. Blir fornøyd med å ta kanskje 4 semestre av jussen de 4 årene jeg har igjen av medisinstudiet, hvis det er mulig å ta et fag om gangen og permisjon i ny og ne. 

Generelt medisinsnakk. Fagene er veldig morsomme, men noen ganger får du lyst til å bare legge fra deg alle bøkene og lese på noe annet. Har vurdert øk. ad lenge, har ikke helt bestemt meg for hva som er lurt å ta. Men skal nå i hvertfall ta et par jussfag på 1. avd og se om jeg trives.

Strengt talt er det ikke behov for flere leger i Norge heller, men...

Jo, det er det. Spesielt spesialiststillinger er det ekstremt behov for. 

https://www.aftenposten.no/norge/Norge-vil-ikke-klare-a-skaffe-nok-leger-og-sykepleiere-20469b.html

Det at det ikke er nok turnusplasser er ikke korrelert med behovet for leger. Staten suger bare balle til å drive helse.

Som privatist må du betale 3 950kr for en 30 poengs eksamen. Er det verd det? http://www.uio.no/studier/program/jus/privatist/privatistgebyr.html 

Hvis du har lest nok til å stå, ja. Men kjipt med den summen. 

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et helt greit svar, jeg.

On-topic: Synes det er spennende at du tenker å studere noe annet ved siden av medisin, og at du føler det er tid til det! Selv begynner jeg på medisin i Oslo til våren og tenker på å også melde meg på NTNU's nettbaserte maskiningeniør-program. Det går på deltid, og jeg tenker det kanskje er mulig å fullføre i løpet av de 6 årene på medisin. Stå på!

Endret av heiv
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...