Gå til innhold

Fotografering som hobby

tid på bilder og fotografering  

11 stemmer

1. 1. hvor lenge bruker dere på å ta bilder og bildebehandling til og med den tiden dere ser på bildene

• 0-10 minutter per dag
      2
    • 10-30 minutter per dag
      3
    • 30-60 minutter per dag
      3
    • 1-2 timer per dag
      1
    • 2-3 timer per dag
      0
    • 3-5 timer per dag
      1
    • Over 5 timer per dag
      1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt fra null timer i uka til 5timer dagen.. Alt kommer an på om jeg husker å dra med meg kameraet og om jeg finner noe motiv å ta bilde av, ellers tar jeg alltid bilde i RAW format for å kunne få mest ut av bildet i etterkant... Selve bildet tar jo gjerne noen sekunder, og motivene dukker jo gjerne opp når man minst forventer det, så det viktigste er jo bare å ha med seg ett godt kamera på slep hele tiden....

Gå gjennom bildene og behandle de er det som tar som regel mest av tiden, men det er jo noen ganger man prøver å perferksjonere ett allerede perfekt bilde og finner ut at det ikke er så mye å gjøre alikevell..

Lenke til kommentar

Tja, hvor sterkt ønsker du og bli en hobbyfotograf ?

Kan tenke meg at tidsperspektivet strekker seg fra et par ganger i måneden til flere timer om dagen avhengig av hvor dedikert man er.

Kanskje sette opp en poll/avstemming ?

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette får være en oppfordring til trådstarter. Det er han som har mulighet til å endre førsteposten og starte en avstemning. Forslag til svaralternativer:

- 0-10 minutter per dag

- 10-30 minutter per dag

- 30-60 minutter per dag

- 1-2 timer per dag

- 2-3 timer per dag

- 3-5 timer per dag

- Over 5 timer per dag

Personlig har jeg vanskelig for å svare for det er 0 for ca 5 dager per uke og alt fra 10 minutter til flere timer for resterende dager. I juli fotograferer jeg sikkert 10 ganger mer enn i oktober, men i oktober bruker jeg sikkert 10 ganger mer tid på redigering og fotorelaterte greier på nett. Mange langtids-fotointeresserte sier at hobbyen går i bølger. Andre jeg kjenner har hatt foto som hobby, men bytter/glir gradvis over fra en hobby til en annen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vil ta bra bilder. Jeg har et gammelt canon eos 600d . med objektivene canon ef 18-55mm som følger med camera og et fra tamron 70-200mm. Fikk det i gave. Begge har lystyrke ned til f3.5. Får jeg noe mer utbytte av å kjøpe noe bedre som fastobjektiver eller en bedre zoom linse ?

Lenke til kommentar

Dette får være en oppfordring til trådstarter. Det er han som har mulighet til å endre førsteposten og starte en avstemning. Forslag til svaralternativer:

- 0-10 minutter per dag

- 10-30 minutter per dag

- 30-60 minutter per dag

- 1-2 timer per dag

- 2-3 timer per dag

- 3-5 timer per dag

- Over 5 timer per dag

Personlig har jeg vanskelig for å svare for det er 0 for ca 5 dager per uke og alt fra 10 minutter til flere timer for resterende dager. I juli fotograferer jeg sikkert 10 ganger mer enn i oktober, men i oktober bruker jeg sikkert 10 ganger mer tid på redigering og fotorelaterte greier på nett. Mange langtids-fotointeresserte sier at hobbyen går i bølger. Andre jeg kjenner har hatt foto som hobby, men bytter/glir gradvis over fra en hobby til en annen.

hvordan lager man en pol igjen ?

Lenke til kommentar

Vil ta bra bilder. Jeg har et gammelt canon eos 600d . med objektivene canon ef 18-55mm som følger med camera og et fra tamron 70-200mm. Fikk det i gave. Begge har lystyrke ned til f3.5. Får jeg noe mer utbytte av å kjøpe noe bedre som fastobjektiver eller en bedre zoom linse ?

Ja. En av de billigste men likevel veldig gode fastobjektivene er en Canon 50mm f/1,8 STM. Den er ikke uten grunn veldig populær og ofte det første fastobjektivet folk kjøper. Det det vil gi deg som de andre objektivene dine ikke kan er:

- Mye skarpere bilder

- Mye mindre optiske feil (CA, vignettering, fringing, osv)

- Mye (2 trinn) større blender som vil gi deg muligheten til å lage nydelige portretter med skikkelig uskarp bakgrunn.

- En annen ting større blender gir er muligheten til å senke ISO med et par trinn. Det gir mye bedre bilder når lukkertiden er begrenset av lyset. F.eks innendørs.

- Mye raskere fokus

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. En av de billigste men likevel veldig gode fastobjektivene er en Canon 50mm f/1,8 STM. Den er ikke uten grunn veldig populær og ofte det første fastobjektivet folk kjøper. Det det vil gi deg som de andre objektivene dine ikke kan er:

- Mye skarpere bilder

- Mye mindre optiske feil (CA, vignettering, fringing, osv)

- Mye (2 trinn) større blender som vil gi deg muligheten til å lage nydelige portretter med skikkelig uskarp bakgrunn.

- En annen ting større blender gir er muligheten til å senke ISO med et par trinn. Det gir mye bedre bilder når lukkertiden er begrenset av lyset. F.eks innendørs.

- Mye raskere fokus

Har sett litt på den :) Noe bra zoom-linse da ?

Lenke til kommentar

Canon 15-85 IS er et objektiv jeg er veldig fornøyd med, ikke blant de lyssterkeste men gir skarpe bilder, og relativt stort zoom-område dog litt dyr nytt men er du heldig finner du det brukt bare vær oppmerksom på den gamle utgaven 16-85 IS som også er ok men synes den ikke holder følge med de nyere sensorene som har kommet de siste årene.

Lenke til kommentar

600D holder fortsatt stand; så det er nok bedre å bruke pengene på optikk. 50mm f/1.8 er foreslått? Hva med med Canons 24mm f/2.8 STM? Det er lite og trivelig objektiv som gjør det kompakt. Innefor zoom så er både Tamron og Canon sine 17-50mm f/2.8 fine oppgraderinger.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Så bildekvaliteten på nyere kameraer har ikke forbedra seg noe særlig ?

Her kommer du til å få mange vanskelige svar. En kjapp intro: Ordet bildekvalitet er et samlebegrep på mange måter å vurdere ulike kvaliteter. Noen måter er direkte målbare andre er mer smak og behag. Noen kvaliteter er forbedret mye, andre lite. Men hva er mye og lite? Det er også subjektivt.

Om det ikke var komplisert nok er det mange forbedringer på senere kamera som ikke har direkte innvirkning på bildekvaliteten, men som likevel har merkbare fordeler. F.eks batteritid, seriebildehastighet, hvor godt autofokusen fungerer f.eks i dårlig lys eller på vanskelige motiver som løvverk, folkemengder etc, ergonomi, skjermstørrelse, søkerstørrelse, osv.

Det finnes nettsteder der du kan sammenligne egenskaper mer direkte mot nyere modeller og vurder hvorvidt hver av egenskapene er noe du kommer til å ha nytte av. Som kjent bruker de fleste aktivt bare et fåtall av funksjonene et kamera har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok tidligere i uka for første gang og sammenlignet 3 av objektivene mine på skarphet, satt kameraet på stativ og tok bilder noen CD cover i en rød IKEA hylle.

Det minst skarpe av disse 3 er på ingen måte uskarpt eller ser dårlig ut, men kun ved direkte sammenligning ser jeg forskjell og hvorfor det skarpeste jeg har nå engang er skarpest.

Ingen har klaget på noen av bildene tatt med disse 3, og stort sett så er det min fokusbom eller tabbe som av og til går rett i søppelbøtta.

Man vil se forskjell på kameraer også, samt at spesielt ISO er kanskje det som har utviklet seg mest de siste årene, i og med at det er det som er best synlig når man kjører opp på høy ISO.

Lenke til kommentar

Spørreundersøkelsen er rimelig umulig å svare på for min del.

Det kan gå måneder hvor jeg ikke tar ett eneste bilde fordi det ikke skjer noe spesielt, og det kan være ganger hvor jeg tar ~1000 bilder på en helg og så bruker enda en helg på å sortere og redigere.

Hobbyfotografering kan være så mangt. For min del så er det sjelden at jeg går ut av huset på en hverdag bare for å gå ut og ta bilder. Jeg bruker mest kameraet når jeg er med på en eller annen begivenhet, eller på tur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...