Gå til innhold

Luftfarten er i ferd med å bli elektrisk


Anbefalte innlegg

Det finnes flere måter å lage hybrid-fly.

Man kan bruke kjemisk boost for ekstra skyvkraft under avgang, og elektrisk underveis (JATO/RATO).

Et annet alternativ er ekstra elektromotorer/batterier som gir boost under avgang, og som i marsjhøyde slippes med fallskjerm for gjenbruk (eller lander selv som SpaceX Falcon 9). Da får man et lettere fly som kan fly lengre distanser.

En slags totrinns-fly a la totrinnsraketter? Ikke noen dum idé! Første trinn kan godt ha egne vinger og seile (uten motor) autonomt tilbake til et dedikert område på hjemme-flyplassen sin og parkere rett i ladestasjonen slik robotgressklippere gjør. Slike egner seg nok best til langdistanseflyvninger. På kortere turer er nok rene elfly veien å gå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg mener motorsykler er det mest effektive personlige transportmiddelet. Jeg begrunner det med at de fleste personlige transportmiddel for det meste transporterer kun en person, samme hvor mange seter den har. Motorsykkelen er også minst, smidigst, enkest å parkere, tar minst plass i et trangt bybilde, tar deg raskest fra A til B, og er i tillegg et kjøretøy fullverdig for banebruk, i tilfelle du har slikt for hobby. Men det er bare min personlige mening, basert på erfaring med alle førerkortklasser som er relevant for personlige transportmidler. Det slår meg at din mening om beste personlige transportmiddel sannsynligvis mangler erfaring innenfor klassene AM, A1, A2 og A?

 

Du mener ikke dette seriøst? 

 

Vet du hvor mange som drar på hytte, eller lignende? Folk kjøper ikke kun bil i Norge. De kjøper Tesla, de kjøper SUV. 

 

Så har du en stor mengde folk som ikke vil ta på en motorsykkel pga økt fare for ulykker, og hvis du kommer i ulykke med noe større (som er sånn 99% av det som er på veien) så sliter du.

 

Så har du alle som aldri ville akseptert nedgraderingen i komfort. Igjen, folk kjøper store biler i Norge av en grunn.

 

Og nei, jeg har aldri rørt noen motorsykkel, og jeg er langt ifra eneste. Forhåpentligvis vil jeg heller ikke i hele mitt liv, og jeg er ikke alene. Og du kommer ikke til å overbevise noen som helst. Det er nettopp derfor en bil som Tesla har vært så viktig i Norge. Folk vil generelt ikke ofre mye for elbil, men om en kan vise at elbil er like bra eller bedre, så kjøper folk gledelig. 

 

Motorsykler er for folk som liker motorsykler, og ingen andre. Jeg ser for meg alle Statoil ansatte race til jobb gjennom vannrett regn til jobb hver dag når det er iskaldt ute. Eller all slapsen og isen i Oslo..... Kanskje i en komiserie, men ikke i virkeligheten.

Jeg mener det helt seriøst, og forventer igrunn at du respekterer mitt synspunkt, på samme måte som jeg respekterer ditt. Vi er alle forskjellige, og preferanser er ofte basert på hvilke egenskaper hver enkelt av oss vektlegger. For meg er det viktigere å parkere hvor som helst, enn å ha 7 seter. Helt greit hvis du mener det å ha 7 seter veiet tyngre, men det er din subjektive mening. Fu kan ikke forvente å trumfe det igjennom som en fasit for alle.

Lenke til kommentar

Enig at motorsykler er bra transportmiddel. Det er ikke uten grunn at de er svært utbredt i store deler av verden. Men de bør helst være elektriske. Det finnes elektriske motorsykler for alle og enhver. Alt fra rimelige transportmidler til supersportssykler som Lightning LS-218.

 

Det kommer sikkert en dag at motorsykler får elektrisk fremdrift, uten å prøve å skille seg ut fra andre motorsykler. Pr. I dag, så er det et kunstig skille mellom motorsykkel, og el-motorsykkel. Jeg er motorsykkelist, ikke politiker. Så lenge el er et "poeng" eller et "politisk tema" så kjører jeg ikke el. Når det blir motorsykkel, side om side med bensin, uten noe politikk så vil jeg vurdere elsykler på samme linje som alle andre sykler.

Lenke til kommentar

 

Enig at motorsykler er bra transportmiddel. Det er ikke uten grunn at de er svært utbredt i store deler av verden. Men de bør helst være elektriske. Det finnes elektriske motorsykler for alle og enhver. Alt fra rimelige transportmidler til supersportssykler som Lightning LS-218.

Det kommer sikkert en dag at motorsykler får elektrisk fremdrift, uten å prøve å skille seg ut fra andre motorsykler. Pr. I dag, så er det et kunstig skille mellom motorsykkel, og el-motorsykkel. Jeg er motorsykkelist, ikke politiker. Så lenge el er et "poeng" eller et "politisk tema" så kjører jeg ikke el. Når det blir motorsykkel, side om side med bensin, uten noe politikk så vil jeg vurdere elsykler på samme linje som alle andre sykler.

 

Både sykler, motorsykler og mopeder har noen fordeler fremfor biler, bl.a. at de – særlig sykler – tar mindre plass og krever mindre ressurser for å transportere en person fra A til B. Sykling er også helsefremmende. Når disse kjøretøyene likevel i høy grad er fortrengt av biler, tror jeg det skyldes at bilbransjen tidlig skaffet seg sterke lobbygrupper, og at bilismen har vist en enesteående evne til å skape «vekst», dvs. få oss til å bruke mer penger og sette mer penger i sirkulasjon. I tillegg kommer latskap og at biler er kjekke å ha som regnfrakk og varmestue.
Pål Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vel også tenkes at det for mange er litt mer fristende å farte rundt i 80 km/t når man har litt mer enn en forvokst skinnvest mellom seg selv og evigheten...

Det er det nok, dessverre er det mange som ikke tar til seg risikoen den andre veien. To tonn i 80 er farlig for de rundt deg og det krever at man er sitt ansvar bevisst. AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg og er ganske sikker på at så mange tidlige dødsfall av forurensende nordmenn så vil økt motorsykkelbruk være bra for miljøet. Men de fleste, meg inkludert, foretrekker at både mennesker og miljøet overlever.

 

@AtW Helt klart en del motorsykkelulykker som er biler som feier ned motorsykler uten at den som kjørte motorsykkel har gjort noe galt. Ofte følger ikke folk i bil så godt med på noen form for sykler. Og du kan si det burde bli bedre, men virkeligheten er at det skjer. Og vi må jo nødvendigvis handle utifra virkeligheten og ikke hvordan det i teorien burde være.  Og slik biler er laget i dag, så er de mye, mye tryggere enn motorsykler. Både hvis de krasjer, og styring, hjelp med systemer (anti-skli osv). Og bare det å ha større og tyngre bil (som det er mye av i landet) hjelper og en god del. 

 

Og andre miljøvennlige ting vi kunne gjort var å kjøpe mindre biler, ta vekk all elektronikk som automatiske vinduer, nøkler, GPSer osv. Fjerne anlegget som blåser varm luft i bilen. Jeg mener det er jo bare å kle seg opp i ull når du er ute og kjører. Og du overlever da en 30 grader varm bil om sommeren. Så kan vi vel like godt bare ha en skjerm foran og fjerne taket for å spare vekt også. Det finnes tross alt ikke dårlig vær, bare dårlige kler.

 

Så for folk som ikke forstår hvorfor så mange aldri ville rørt en motorsykkel om de har et valg, bare tenkt på hvor mange som ville kjøpt en bil som det. 

 

Dessuten buss, tog, el-fly er såå mye bedre uansett. Ingenting slår massetransport i økonomi og miljø. 

Lenke til kommentar

 

 

@AtW Helt klart en del motorsykkelulykker som er biler som feier ned motorsykler uten at den som kjørte motorsykkel har gjort noe galt. Ofte følger ikke folk i bil så godt med på noen form for sykler. Og du kan si det burde bli bedre, men virkeligheten er at det skjer. Og vi må jo nødvendigvis handle utifra virkeligheten og ikke hvordan det i teorien burde være.  Og slik biler er laget i dag, så er de mye, mye tryggere enn motorsykler. Både hvis de krasjer, og styring, hjelp med systemer (anti-skli osv). Og bare det å ha større og tyngre bil (som det er mye av i landet) hjelper og en god del.

 

Ja, det er tryggere for deg selv ja, på bekostning av andre. Avogtil er det nesten så jeg lurer på om trafikken hadde vært bedre om folk ble tvunget til å kjøre MC 10 timer i året, og faktisk kjenne på hvordan det er uten et metallbur rundt deg. De aller fleste blir litt mer beviste på å følge med på det som skjer rundt seg da, og kanskje det hadde smittet over på bilkkjøringen...

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du må fortsatt ha elektronikk som støtter en peak ved takeoff som gjerne er 10 ganger høyere enn kraften du trenger til cruising i luften. Så du må ha elektronikk som støtter og klare å levere den effekten i en kort periode.

Med andre ord som Tesla. Ein Tesla Model S kan berre yte full effekt i ca 35 sekund, før IGBTane er for varme og avgrensar effekten. Då er farten oppe i over 200 km/t. Flymotorane uter heller ikkje full effekt meir enn dei sekunda det tek å få flyet klår av rullebana og opp til nokre hundre fot. Då er det vanleg å redusere throttle litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, det er tryggere for deg selv ja, på bekostning av andre. Avogtil er det nesten så jeg lurer på om trafikken hadde vært bedre om folk ble tvunget til å kjøre MC 10 timer i året, og faktisk kjenne på hvordan det er uten et metallbur rundt deg. De aller fleste blir litt mer beviste på å følge med på det som skjer rundt seg da, og kanskje det hadde smittet over på bilkkjøringen...

 

AtW

 

Jeg vet hvertfall at etter jeg lærte å kjøre har det hjulpet for meg med tanke på sykling. Og det hjelper meg når jeg kjører og hvis jeg tenker på hva om jeg kom på sykkel her osv. Spesielt i forhold til folk på sykkel som ikke er gamle nok til å kunne ha lappen enda. Så ikke nødvendigvis noen dårlig ide det. Det er ikke like lett å ignorere dem, hvis du faktisk har vært i den situasjonen selv. 

 

Så sier ikke folk bare skal kjøpe tunge biler og ikke bry seg om tohjulinger. Jeg bare sier at det er et faktum at mange i biler kjører ned tohjulinger som gjøre det farligere for tohjulinger på veien (Spesielt de fartsbegrensede). Og så lenge det er slik, på tross av at det er bilisters feil, så vil veldig mange ikke kjøpe så lenge det er slik. Det er jo blant annet derfor du skal ha sikker avstand til bil foran og slikt, fordi du kan ikke stole helt på andre trafikanter i trafikken. Det er derfor vi har lavere fartsgrenser enn hva folk kan kjøre, for om noen gjør en feil, har du tid til å reagere. 

 

Og i kjøreopplæring nå til dags er det faktisk ganske stort fokus på tohjulinger (mest syklister). Hvis det er sykkelfelt i veien eller lignende som du kutter over uten å se, havner over i osv så hadde jeg ikke blitt overrasket om det hadde vært stryk på stedet. Om folk fortsetter slik etter eksamen er noe annet derimot...

Lenke til kommentar

 

Men du må fortsatt ha elektronikk som støtter en peak ved takeoff som gjerne er 10 ganger høyere enn kraften du trenger til cruising i luften. Så du må ha elektronikk som støtter og klare å levere den effekten i en kort periode.

Med andre ord som Tesla. Ein Tesla Model S kan berre yte full effekt i ca 35 sekund, før IGBTane er for varme og avgrensar effekten. Då er farten oppe i over 200 km/t. Flymotorane uter heller ikkje full effekt meir enn dei sekunda det tek å få flyet klår av rullebana og opp til nokre hundre fot. Då er det vanleg å redusere throttle litt.

 

Klar over at den ikke kan yte full effekt over lengre tid, men vet du hvor stor forskjellen er på hva den klarer over tid, vs høyeste kraft du får ut av den? Fly vil jo ha en naturlig mye større forskjell i kraftbehov siden den ikke har friksjon mot bakke etter takeoff, men mer viktig at luftmotstanden senkes ved høy høyde. Selv om denne forskjellen sånn sett vil være langt mindre med kortdistanse hvor de vil komme først, da de åpenbart ikke når så høyt opp.

Lenke til kommentar

Klar over at den ikke kan yte full effekt over lengre tid, men vet du hvor stor forskjellen er på hva den klarer over tid, vs høyeste kraft du får ut av den?

Veldig, men dess høgare kraft dess kortare tid. Uansett er dei IGBTane dimensjonert langt over det som trengst ved vanleg køyring. Du kan fint halde 200 km/t på Autobahn i ein time, og då går det jo mykje meir effekt enn ved normal fart. I eit fly vil det vere fornuftig å slenge på nokre ekstra IGBTar framfor fancy kjøling. Elektronikk er lett og alt ligg tilrette for god luftkjøling.

 

Fly vil jo ha en naturlig mye større forskjell i kraftbehov siden den ikke har friksjon mot bakke etter takeoff, men mer viktig at luftmotstanden senkes ved høy høyde. Selv om denne forskjellen sånn sett vil være langt mindre med kortdistanse hvor de vil komme først, da de åpenbart ikke når så høyt opp.

Under cruise pleier flymotorar å gå med 65% til 90% av full effekt, avhengig av kor fort du vil fram vs kor viktig det er å spare drivstoff, men hugs at full effekt er mindre dess tynnare lufta er. Sidan luftmotstanden er lågare, går det fort likevel. 100% effekt brukar ein berre ved avgang.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Klar over at den ikke kan yte full effekt over lengre tid, men vet du hvor stor forskjellen er på hva den klarer over tid, vs høyeste kraft du får ut av den?

Veldig, men dess høgare kraft dess kortare tid. Uansett er dei IGBTane dimensjonert langt over det som trengst ved vanleg køyring. Du kan fint halde 200 km/t på Autobahn i ein time, og då går det jo mykje meir effekt enn ved normal fart. I eit fly vil det vere fornuftig å slenge på nokre ekstra IGBTar framfor fancy kjøling. Elektronikk er lett og alt ligg tilrette for god luftkjøling.

 

Fly vil jo ha en naturlig mye større forskjell i kraftbehov siden den ikke har friksjon mot bakke etter takeoff, men mer viktig at luftmotstanden senkes ved høy høyde. Selv om denne forskjellen sånn sett vil være langt mindre med kortdistanse hvor de vil komme først, da de åpenbart ikke når så høyt opp.

Under cruise pleier flymotorar å gå med 65% til 90% av full effekt, avhengig av kor fort du vil fram vs kor viktig det er å spare drivstoff, men hugs at full effekt er mindre dess tynnare lufta er. Sidan luftmotstanden er lågare, går det fort likevel. 100% effekt brukar ein berre ved avgang.

Sei det til folket.

Eg bruker 4000 og oppover ved forbikjøyring med bil.

Noen girer ned ett trin, og har et trin til overs ved normal kjøring.

Har ikke haiket med noen som planlegg forbikjøring før svingen slutter.

Sinker ireterer dei seg likevel over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...