Gå til innhold

Valg av skjermkort til mITX kabinett


voffen

Anbefalte innlegg

Har kjøpt inn deler til en mITX maskin. Fractal Design node 304, ASUS ROG Strix B250I Gaming hk og en i5-7500, og en Dell U2515 skjerm. Har et MSI GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA i den gamle som jeg har tenkt å bytte ut. Pris opp til 1500,-...

 

Pc'n skal brukes til fotoredigering (lightroom), streame fotballkamper og andre familiesyssler.

 

Har aldri bygd mITX før og lurer på følgende:

- Hvilke skjermkort anbefales? De fleste leverer vel opp til oppløsning til skjermen (2560 x 1440)

- Ser en del av kortene har et bakstykke som bruker to plasser, vil disse passe inn i mitt kabinett/hk?

- Vifteløse kort, noen som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor bytte ut GTX 460? Høres ikke ut som du egentlig behøver et kraftigere grafikkort (og et vifteløst kort vil neppe være noe særlig oppgradering fra dette).

 

Fra produktbeskrivelsen av Node 304:

 

"ATX PSUs, up to 160mm in length (To fit in combination with a long graphics card, PSUs with modular connectors on the back typically need to be shorter than 160 mm)"

 

"Graphics cards, up to 310mm in length, when 2 HDD slots (1 HDD hanging bracket total) are removed (Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm)"

 

Dual slot grafikkort ser ut som det skal passe fint inn i Node 304 så lenge det ikke kommer i konflikt med PSU.

 

Fra tek.no sin test av Node 304:

 

Du kan også få inn et ganske solid skjermkort, og faktisk er det mulig med kort med en lengde på opptil 31 centimeter. Det forutsetter at du fjerner én av harddiskrammene og at strømforsyningen ikke er for dyp.

 

Har du en strømforsyning som er lengre enn 16 centimeter kan du maksimalt ha et skjermkort som er 17 centimeter langt. Det er også verdt å merke seg at modulære strømforsyninger må være noe under 16 centimeter for at lange skjermkort skal passe, det hele kommer an på hvordan kontaktene mellom kabel og strømforsyning er utformet. Vi hadde vel holdt en knapp på rundt 15 centimeter, men selv da må du ha en rimelig skarp knekk på kablene dine.

Det er plass til to disker per harddiskramme, så om du fjerner en (av tre) rammer har du fremdeles plass til fire disker.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hadde jo et håp om at jeg skulle slippe å kjøpe nytt skjermkort, men var skeptisk på de to plassene det tar. Har kjøpt ny psu fra Evga som er 14-15 cm så lengden går greit, men tenkte ikke på antall plasser. Sitter i Ålesund og delene ligger på posten i Oslo så jeg har ikke fått sjekket de ut fysisk...

 

Sliter med å få høyere oppløsning på skjermen. Har koblet til skjermen på den gamle pc'n men får ikke opp 2560x1440 som et valg ved bruk av GTX 460... Har type tilkobling noe å si? Bruker DVI med HDMI overgang ut fra PC, da skjerm bare har HDMI og DP. Hadde det vært bedre å bruke Mini-HDMI utgangen?

Endret av voffen
Lenke til kommentar

Sliter med å få høyere oppløsning på skjermen. Har koblet til skjermen på den gamle pc'n men får ikke opp 2560x1440 som et valg ved bruk av GTX 460... Har type tilkobling noe å si?

Ja. Du får ikke mer enn 1920x1200 over DVI single link, 2560x1600 over DVI dual link. HDMI 2.0 støtter opptil 4K i 60 Hz.

Lenke til kommentar
Da trenger jeg litt bit-by-bit hjelp.. :hm:

På skjermen min har jeg følgende innganger:

- 2 HDMI (MHL)-porter

- 1 mini-DisplayPort

- 1 DisplayPort (versjon 1.2)

 

På skjermkortet er det en mini-HDMI 1.3a og 2 DVI (Dual-link DVI Support

Able to drive industry's largest and highest resolution flat-panel displays up to 2560x1600 and

with support for High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP).)

 

Hvordan får jeg trikset til en oppløsning på 2560x1440? 

Hva trenger jeg av adapter/kabler for dette?

Endret av voffen
Lenke til kommentar

Sannelig ikke sikker. Tipper på at denne vil fungere, men kanskje du skal høre med kundesupport først for å være på den sikre siden: https://www.komplett.no/product/901349/datautstyr/periferiutstyr/kabler/hdmi/iiglo-hdmi-kabel-hdmi-mini-hdmi-2-m

 

HDMI 1.3 skal også støtte opptil 2560x1600/60Hz.

 

Det finnes også DP til DVI-kabler, men de fleste av disse er single link, og jeg vet ikke om det vil ha noe å si om en slik adapter er aktiv eller passiv. For noen år tilbake var det et typisk issue for folk som ville kjøre AMD Eyefinity; skjermkortene hadde to DVI-porter og en HDMI, men siden HDMI var delt med en av DVI-portene måtte man benytte DP-porten i tillegg for å kunne bruke tre skjermer. Det var ikke fullt så vanlig med DP på skjermen, så mange måtte ty til adaptere, og disse måtte være aktive for i det hele tatt å få bilde på skjermen. Du vil derimot ha en adapter som går motsatt vei, og jeg aner ikke om det i det hele tatt vil funke om du går DP-ruten. HDMI høres tryggere ut i mine ører.

 

Forøvrig har du vel også DP på hovedkortet, men da blir ditt GTX 460 overflødig.

Lenke til kommentar

Har en slik som jeg har prøvd, uten hell. Leste en plass at den oppløsningen bare er fra HDMI 1.4.

 

Det gamle kortet er over 7 år og vil kanskje fungere videre, men hvis jeg skulle finne på å bytte skjermkort, hvilket kort anbefales da? Har sett på GTX1050 og RX 560, og da kort som er korte (ITX) Det er kort som ligger rett over 1000,- og er sikkert innafor mitt bruk.

 

Vil det ha noe å si for mitt bruk å gå for 4 GB, og er det noen av leverandørene som utmerker seg på støy i denne klassen? Har som regel brukt de "kjente" merkene (MSI, ASUS, Gainward og Sapphire) tidligere.

 

Hvordan vil jeg merke forskjell om jeg ikke bruker eksternt kort, men bruker det interne på HK?

Endret av voffen
Lenke til kommentar

Oj. Jeg tenkte hele veien RX 460, men skrev (korrekt) GTX 460. Jeg stusset litt over at det ikke hadde DP ut.

 

Som Nastro skriver, så lenge du ikke skal spille er det nok ett fett om du bruker GTX 460 eller siste generasjon integrert Intel-grafikk. De spillene du kan kjøre på GTX 460 skal du uansett ikke se bort ifra at du kan kjøre mer eller mindre like bra på den integrerte grafikken også. Kjøp deg en DP-kabel og prøv - den vil du trenge uansett. Hvis du trenger mer grafikkjuice enn den integrerte grafikken leverer, noe jeg tviler på, kan du alltids investere i en ny dedikert GPU i etterkant.

 

1 meter: https://www.komplett.no/product/846068/datautstyr/periferiutstyr/kabler/monitorkabler/iiglo-skjermkabel-dp-dp-1-m

2 meter: https://www.komplett.no/product/901311/datautstyr/periferiutstyr/kabler/monitorkabler/iiglo-skjermkabel-dp-dp-2-m

 

Finnes også andre lengder.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...