Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte tannreim + vannpumpe VAG, pris på verksted


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør iallfall innhente priser fra flere steder, sørg for at detaljene er med (at de inkluderer deler og bytter vannpumpen og tilhørende pakninger / o-ringer). Det er MYE å hente på å ta noen telefoner. Mekonomen er egentlig bare en sentral kjede som ikke gir deg noe spesiell garanti for trygt arbeid. Det er en selvstendige verksteder som har valgt å gå inn i den kjeden. På samme måe som at du finner Meca-verksteder, m.m. Her i området ville jeg aldri våget å la mitt Mekonomen-verksted plukke på en registerreim, mens det Mekonomen  som ligger noen minutter lenger unna er både edrue på prisene og ærlige.
Men har du ingen kjennskap til verksteder, få flere tilbud, få det billigste tilbudet skriftlig, og la de ta jobben.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig vanskelig å bytte registerreim og man trenger ikke spesialverktøy for tusenvis av kroner. Er litt skruing men absolutt alle verksteder skal klare det uten noe som helst problem, så jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke din lokale Mekonomen eller Meca skal kunne gjøre det. Ring rundt og sjekk, merkeverksted er ingen vits. Betalte 4000 sist jeg gjorde det på en Passat 1,9TDI 

Lenke til kommentar

Takk for råd. Min personlige erfaring er at merkeforhandlere vet å ta seg betalt, og at reg.regim+vannpumpe (ikke audi vel og merke) fort kommer opp i 10-15k. Har ingen mekaniske ferdigheter så å bytte regreim selv er uaktuelt, dessuten bor jeg i byen og har ingen plass hvor jeg kan skru

Lenke til kommentar

Selv om de må ha av fronten så er det en jobb som tar 3 -4 timer fr en normal mekaniker og om du betaler 1000 kr timen inklusiv moms pluss reima til 500 så bør du ligge rundt 4000. Tenkte ikke på vannpumpe på rundt 800 kr. Dersom du betaler 10000 for jobben så vil jeg virkelig se spesifisert regning. Typisk jobb som merkeverkstedene lurer penger ut av folk uten peiling 

Lenke til kommentar

Selv om de må ha av fronten så er det en jobb som tar 3 -4 timer fr en normal mekaniker og om du betaler 1000 kr timen inklusiv moms pluss reima til 500 så bør du ligge rundt 4000. Tenkte ikke på vannpumpe på rundt 800 kr. Dersom du betaler 10000 for jobben så vil jeg virkelig se spesifisert regning. Typisk jobb som merkeverkstedene lurer penger ut av folk uten peiling 

 

Her er regning for bytte av reim+pumpe på en Volvo S60. Tror det er litt mer arbeid/materiell enn hva du forventer deg, hvertfall på enkelte biler.

 

http://i.imgur.com/sgQoM5n.jpg

Lenke til kommentar

 

Selv om de må ha av fronten så er det en jobb som tar 3 -4 timer fr en normal mekaniker og om du betaler 1000 kr timen inklusiv moms pluss reima til 500 så bør du ligge rundt 4000. Tenkte ikke på vannpumpe på rundt 800 kr. Dersom du betaler 10000 for jobben så vil jeg virkelig se spesifisert regning. Typisk jobb som merkeverkstedene lurer penger ut av folk uten peiling 

 

Her er regning for bytte av reim+pumpe på en Volvo S60. Tror det er litt mer arbeid/materiell enn hva du forventer deg, hvertfall på enkelte biler.

 

http://i.imgur.com/sgQoM5n.jpg

 

Ja men det er flere deler her enn bare reim og vannpumpe :) Det er forskjell fra bil til bil hvor mye og hva de skal bytte på en slik service 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor omfattende arbeidet på akkurat denne motoren er.
Mange VAG, om ikke alle, skal/bør ha ny vannpumpe, og der skal gjerne noen nye pakninger og O-ringer.
På noen biler må motorfeste fjernes, og noen igjen må ha både batteri, spylervæsketank, servopumpe og dynamo fjernes for å komme til. Mens på noen er det så god plass at det bare er deksler som skal fjernes.
På alle de bilene jeg har byttet regreim på har det stått i boken at det skal benyttes et momentverktøy og ofte et spesialverktøy for stramming av reimen til rett moment. Jeg har aldri brukt noen av delene, men et bilverksted bør bruke dette (selvom jeg vet at ganske mange synder her, uten at det nødvendigvis er det samme som en dårlig jobb).
Pris på 4.000,- høres lavt ut, da må det i så fall være en særs enkel jobb. Finnes der seriøse verksteder som tar 1000,-/t inkludert MVA? Jeg kjenner ikke til noen som har så "lav" pris i 2017. Å drive et verksted er et kostnadssluk av en annen verden, så 1000,- pluss MVA er mer å regne med.
Deleprisen er og en kostnad som kan variere sterkt. Bare sett med reim, løpehjul, strammehjul, hydraulisk strammer, vannpumpe og pakninger/o-ringer til ene bilen min koster rundt 5.000,- originalt (Mitsubishi), mens jeg kan få samme gode kvalitet til under 1.000,- fra USA. På den ene bilen min er det en 4-5-timers jobb, mens den andre tviler jeg på er mulig å bruke mindre enn 1 dag på. Der må både motorfeste fjernes, servopumpe dreneres/fjernes, dynamo må ut, kabler og deksler må vekk, og der skal byttes både reim til balanseaksel og den vanlige regreimen, begge deler med diverse løpehjul, strammere, m.m. Og det er så trangt at en må føle seg fram med lillefingeren for å finne de vanskeligste boltehodene.
Så: Ring rundt og hør, sjekk at alle inkluderer alt som normalt bør byttes, få skriftlig det tilbudet du går for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"fordelen" med VAG er jo at motoren står "riktig" vei så man kan ta av fronten og radiator og lignende og komme ganske bra til.

 

 

 

Er ofte værre med motorer som står sidelengs, hvor alt ligger presset mot hjulbuen som ikke kan fjernes. I mange tilfeller må man flytte motoren både opp og ned for å komme til.

 

Nå sier du ikke noe om årsmodell så vanskelig å si eksakt på din bil, men det er som oftest ikke noe heksekunst, og ett "vanlig" verskted gjør nok dette flere ganger i uken så burde gå helt fint.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"fordelen" med VAG er jo at motoren står "riktig" vei så man kan ta av fronten og radiator og lignende og komme ganske bra til.

Ikke VAG, men Audi vel. På VW og mye anna som tilhører VAG så er det vel tverrstilt stort sett?

 

Jau, den bilen jeg har brukt mest tid på ved bytte av regreim er en '05 Outlander med 2,0 bensin. Burde hatt et par ekstra ledd på fingrene for å komme til.  :dremel:

Lenke til kommentar

 

"fordelen" med VAG er jo at motoren står "riktig" vei så man kan ta av fronten og radiator og lignende og komme ganske bra til.

Ikke VAG, men Audi vel. På VW og mye anna som tilhører VAG så er det vel tverrstilt stort sett?

 

Jau, den bilen jeg har brukt mest tid på ved bytte av regreim er en '05 Outlander med 2,0 bensin. Burde hatt et par ekstra ledd på fingrene for å komme til.  :dremel:

 

Nja, passat har vel ofte hatt den riktig vei. Er mest passat jeg har vært borti når det kommer til VW, men mye annet har sikkert tverrstilt.

 

Men det er vel mest Audi ja som du sier.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ikke VAG, men Audi vel.

VAG er Volkswagen AG, altså selskapet som inkluderer Audi, Volkswagen, Seat og Skoda, som ofte refereres til med samlebetegnelsen "VAG".

 

I tillegg kommer Bentley, Lamborghini, Bugatti og Scania, men selv om disse også er "VAG" selskaper, så er det de fire første man vanligvis snakker om som "VAG".

 

Biler er forskjellige, på gamle italienske må man ha ut hele motoren for den minste ting.

 

På en A4 må bilen først settes i "service position", altså fronten må tas av, eller vippes til siden.

 

Alle disse motorene krever spesialverktøy av forskjellige typer for å holde reimhjul på plass, slakke strammere og den slags.

Det er selvfølgelig mulig å få det til uten spesialverktøyene dersom man er litt hendig å kan lage tilsvarende verktøy selv, de er som regel ikke så kompliserte.

 

Skal man bytte selv, så er det rundt halve prisen (inkludert frakt og moms) for hele reg-reim sett fra Blauparts eller EuropaParts, som inneholder alt man trenger

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

"fordelen" med VAG er jo at motoren står "riktig" vei så man kan ta av fronten og radiator og lignende og komme ganske bra til.

Ikke VAG, men Audi vel. På VW og mye anna som tilhører VAG så er det vel tverrstilt stort sett?

 

Jau, den bilen jeg har brukt mest tid på ved bytte av regreim er en '05 Outlander med 2,0 bensin. Burde hatt et par ekstra ledd på fingrene for å komme til.  :dremel:

 

 

 

Amarok, Touareg og Phaeton har motor på langs + Passat 1997 - 2005 mod

 

Den mest tidkrevende jeg vet om er V6 motorene til VAG, både bensin og diesel.. riktig nok kjede på de... men de bruker å strekke seg.. (ble forbedret etter 2011) kjedene er plassert i bakkant av motor, innsiden av svinghjulet... Motor må ut av bilen ... pris for bytte av kjeder og strammere... nærmere 50.000kr

Lenke til kommentar

 

 

"fordelen" med VAG er jo at motoren står "riktig" vei så man kan ta av fronten og radiator og lignende og komme ganske bra til.

Ikke VAG, men Audi vel. På VW og mye anna som tilhører VAG så er det vel tverrstilt stort sett?

 

Jau, den bilen jeg har brukt mest tid på ved bytte av regreim er en '05 Outlander med 2,0 bensin. Burde hatt et par ekstra ledd på fingrene for å komme til.  :dremel:

 

 

 

Amarok, Touareg og Phaeton har motor på langs + Passat 1997 - 2005 mod

 

Den mest tidkrevende jeg vet om er V6 motorene til VAG, både bensin og diesel.. riktig nok kjede på de... men de bruker å strekke seg.. (ble forbedret etter 2011) kjedene er plassert i bakkant av motor, innsiden av svinghjulet... Motor må ut av bilen ... pris for bytte av kjeder og strammere... nærmere 50.000kr

 

 

Har faktisk en kamerat med en ganske så pen audi som har fått ulyd av registerkjedet. Viser seg at han har denne V6 motoren, og fikk ett prisanslag på ca 50 lapper for å fikse det.

 

Sure greier for Audi eiere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...