Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bruktbil, vår første bil - stasjonsvogn. Pris 170-200000kr

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har aldri eid bil før, og daglig vært en fast traver på de lokale bussene. Dette endrer seg i januar. Derfor er vi nå på utkikk etter erfaringer og råd når det gjelder kjøp av bruktbil i en prisklasse på ca 170-200000kr. 

Vi vil helst ha automat, og er gjerdet når det bensin eller diesel. Det må være en stasjonsvogn, eller en bil med god plass for barnevogn. Hva kan man få for denne prisen? er det lett å kjøpe katta i sekken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt: Med barnevogn kommer også behovet for omvendt barnesete. I enkelte biler må passasjersetet foran skyves langt frem (= liten plass for passasjer foran) for å få plass til barnesetet. Greit å sjekke ut når dere finner mulige kandidater.

(Aner meg st det er en familieforøkning på gang, gratulerer på forskudd !)

Lenke til kommentar

Det kan være lurt å tenke ut bilklasse først. De mellomstore stasjonsvognene (Focus, Astra, Peugeot 308) holder til normal familiebruk, du må kanskje skyve fram et forsete noe en periode med barnesete bak, men det går vanligvis greit. Disse vil generelt være rimeligst i innkjøp, bruk og verditap.

Er du ikke klar for å ofre comfort i forsetene, eller dere er lange av vekst - kanskje også planlegger en nr 2 etter hvert bør du vurdere å gå opp til stor stasjonsvogn (Mondeo, Insignia, V70, Superb). Da går også barnevogna på langs.

Evt. gå 'full inn' med en praktisk familiefrakter som S-Max, Peugeot 5007 e.l. 

SUV med god plass til barnesete og vogn blir stort sett dyrt, men er jo kjekt. :-)

Det er også mange gode premium-biler i den prisklassen, men de er som regel trangere og dyrere i drift og verditap enn de som ikke har premium-tag'en.

Husk at det ikke er alle biler som er like store innvendig som de ser ut utvendig. Det beste vil være å ta med et bakovervendt barnesete og ei barnevogn til forhandleren. :-)

Lenke til kommentar

Vil anbefale å tenke på totalkostnad mer enn kjøpspris alene. Service, reparasjoner, forbruk, dekk, veiavgift, forsikring etc koster ofte omtrent det samme som bilen når du ser på månedskostnadene.

Ikke utenkelig at en flunk ny billigbil er bedre for økonomien, selv om den koster litt mer i innkjøp - da har du noen år med garanti og forutsigbare kostnader.

Alternativt demobil fra forhandler som har rullet noen km til demo, men selges med nybilgaranti.

Skal du ha billån, så sjekk også med forhandlerne hva de har av kampanjerenter på finansiering. Der får du noen ganger ned mot 0% rente, og kan da få litt mer bil for samme månedskostnad.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig!

Premium: Ja. :-)

OK. Da kan det være lurt å prøve modellen(e) et sted først med tanke på din lengde også. Ikke alle biler i den klassen hvor du får skjøvet setet langt nok bak.

Ja. En outsider i den klassen er forresten Honda Civic stv. Den er litt 'glemt' og er mye større inni enn den ser ut utenpå. Og evt Toyota Auris som er et tryggere, men kjedeligere alternativ. :-)

Generelt er det lurt å prøvekjøre flere alternativer - noen ganger stemmer det bare, noen ganger ikke. 

Lenke til kommentar

Med din lengde vil du trenge en stor bil skal du ha plass til et sete bak deg i fremtiden. Hvis ikke så klarer du deg nok med Focus, 308 og Golf stasjonsvogn.

Auris ville jeg holdt meg langt unna, den har utrolig trangt baksete. Testet den med bakovervendt på høyre side bak kjerringa som er 172 eller noe og hun fikk ikke plass. Ganske mye bedre plass i en Yaris der faktisk.

Mondeo eller Passat finnes det veldig mange av på finn og prisene er presset ganske bra i bruktmarkedet. Hadde sett etter en av de. :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mondeo eller Passat finnes det veldig mange av på finn og prisene er presset ganske bra i bruktmarkedet. Hadde sett etter en av de. :-)

Passat ville jeg vært svært forsiktig med pga alle rustproblemene, det har begynt å komme eiere med rust også på Mk7 (2010-1015). Mondeo MK IV virker solid, særlig etter faceliften i 2010. Ikke så voldsomt mye dyrere i drift enn en Focus, men mer uhendig i byen da den er vesentlig større og har dårlig sikt bakover. Et must med ryggesensor eller helst kamera på den.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville virkelig vurdert Peugeot 5008 som barnefamilie. Da kan dere montere isofix setet til ungen i midten bak, så kan begge de voksne foran strekke ut beina så langt dem bare vil. Er i alle fall storfornøyd med min 2011 modell. 

Nå har jeg 2 små i bakovervendt barnesete, men med plassering til høyre og i midten sitter jeg fortsatt like langt bak som vanlig i førersetet :)

Eneste er vel at det ikke finnes "skikkelig" automat på 5008 så ville nok gått for manuelt gir i såfall for å unngå trøbbel med den automatisk opererte manuellkassa.

Denne feks. (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89751959)

Men det krever at du ikke er spesielt opptatt av status :) Bilen er nydelig å kjøre og interiøret av rimelig fin kvalitet mtp. materialer.

Disse ligger jo litt under prisklassen du opererer med, men ungen kommer til å herje med bilen uansett, så like greit å ha noe som ikke har all verden av verdi de første årene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

takk for hjelpen folkens! 

Vi var nettopp innom en forhandler og så på en Hundai i40 stasjonsvogn. Det var godt med plass og den kjørte greit, men sikten for føreren(meg) blir for dårlig. Jeg måtte nesten krumme ryggen for å få med meg alt på veien. Kan det ha noe med at frontruta er så krummet. 

Vi ble jo selvsagt vist videre til andre modeller. Mazda cx-5 til rundt 250k var veldig behagelig da vi satte oss inn i den, men vi har jo 0 peiling på bil.. 

hva synes dere om denne bilen ?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100515245

Lenke til kommentar

Generelt: Med barnevogn kommer også behovet for omvendt barnesete. I enkelte biler må passasjersetet foran skyves langt frem (= liten plass for passasjer foran) for å få plass til barnesetet. Greit å sjekke ut når dere finner mulige kandidater.

Måtte skyve setet helt bak jeg for å støtte opp barnesetet i bilen min, så det er vel kun dem minste bilene som ikke har plass til omvendt barnesete?

Mercedes kansje? https://www.finn.no/99739066 || https://www.finn.no/car/93314078

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

takk for hjelpen folkens! 

Vi var nettopp innom en forhandler og så på en Hundai i40 stasjonsvogn. Det var godt med plass og den kjørte greit, men sikten for føreren(meg) blir for dårlig. Jeg måtte nesten krumme ryggen for å få med meg alt på veien. Kan det ha noe med at frontruta er så krummet. 

Vi ble jo selvsagt vist videre til andre modeller. Mazda cx-5 til rundt 250k var veldig behagelig da vi satte oss inn i den, men vi har jo 0 peiling på bil.. 

hva synes dere om denne bilen ?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100515245

CX-5'en har vel vært ansett for å være det beste kjøpet i mellomstørrelse-SUV 2012-2014 inntil ny Tiguan og 3008 kom på markedet. Fin bil. Bare sjekk plass til barnesete og barnevogn.

Mazda har fremdeles godt rykte når det gjelder driftssikkerhet og feil, men de har slitt ganske mye med rust på 2000-tallet. Skal du ha den en stund kan det være lurt å følge med på, men har ikke hørt noe negativt om denne modellen så langt.

Lenke til kommentar

Måtte skyve setet helt bak jeg for å støtte opp barnesetet i bilen min, så det er vel kun dem minste bilene som ikke har plass til omvendt barnesete?

Mercedes kansje? https://www.finn.no/99739066 || https://www.finn.no/car/93314078

I 'Golf-klassen' er det litt variabelt, en del biler hvor man sitter litt mer rett opp og ned i baksetet har dårlig plass i lengden. F.eks var det helt i grenseland så det gikk å ha stortsete bak meg i Focus'en jeg hadde for noen år siden - måtte kjøre frem setet en del og fikk litt ubehagelig kjørestilling. Men det er litt forskjell på barnesetene også, hvor mye plass de tar.

Flotte biler de Mercedesene, men du må fort regne med det doble i vedlikeholdskostnader OG de er utenfor garanti. Ville ikke anbefalt de til en småbarnsfamilie hvis de ikke har ekstra buffer til bilutgifter.

Lenke til kommentar

Kjøper du hos forhandler på såpass ny bil er det gjerne en garanti inne i bildet. Kjøper du privat (eller hos hobbyaktig forhandler) bør du gi tilsvarende lavere pris til å dekke inn noen uforutsette feil - det er litt mer gambling inne i bildet. Det er også viktigere ved privatkjøp å sjekke heftelser, bilens historie etc. ikke minst hvis bilen nylig har skiftet eier.

Uansett: Prøvekjøring, helst med noen som 'kan' bil. D.v.s. en som kan gjøre en basissjekk, reagerer på ulyder og andre snodigheter.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med Diesel og bensinbiler idag? vi bor i trondheim som jeg godt ser for meg forbyr? dieselbiler på kalde vinterdager.. Min stefar(taxisjåfør) sverger ofte til mercedes c klasse 2010-2013 og alltid dieselbiler når vi viser han annonser :p

Lenke til kommentar

Tja, diesel er stort sett dyrere i innkjøp men atskillig billigere på drivstoff. Vedlikeholdskostnadene er det ikke så stor forskjell på - det varierer litt med motor og bilmodell hva som er rimeligst. Jeg synes også diesel er litt behageligere å kjøre pga dreiemomentet - mindre mas, særlig med lastet bil. Men har du mye småkjøring får dieselene problemer med partikkelfiltre og EGR noe som fort spiser opp alt du har spart på drivstoff.

Sett fra en drosjesjåførs synspunkt med 50-100.000 km i året er selvfølgelig Merce diesel god business, med mye småkjøring og 15.000 i året not so much. :-)

Med forbud på kalde dager og evt høyere bompriser, slik det nå er på gang i Oslo, vil være kroken på døra for meg med diesel hvis det er aktuelt å kjøre en del inn til sentrum. 

Lenke til kommentar

Hvor lang er passasjer? Jeg synes ikke forslag om å ha barnestol i midtsetet bak virker særlig gjennomtenkt. Når klumpen er 15kg+ kan det fort bli ubehagelig å strekke seg innover i kupeen for å sikre poden. Jeg ville prøvd å fått lånt forskjellige biler og samtidig prøvemontert barnesete. Først da får du se hvor god plass du må ha. (PS: Skoda Superb er overlegen sine konkurrenter på bakseteplass)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...