reminett Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Jeg lurer på om det er mulig å bruke en managed switch med fire vlans - dvs én port på hver - og dermed bruke trunk til router for å rute mellom dem. Plan: Cisco switch med 8 porter, hvor fire av dem er i bruk. Port 1 = vlan id 1000 Port 2 = vlan id 2000 Port 3 = vlan id 3000 Port 4 = vlan id 4000 Port 5 = trunk (kabel som går direkte til ruter som bare har ett nettverkskort) Planen her er altså å bruke routeren (en pc med ett nettverkskort, og zeroshell) som er koblet i port 5, til å route trafikk mellom port 1, 2, 3 og 4. Med trunk på port 5, har routeren min da tilgang til all trafikk på port 1, 2, 3 og 4 da? Hvordan ville dere satt det opp? Planen her er å spare penger, og få en enkel løsning med utstyr jeg allerede har (må kjøpe Cisco-switchen da. En SG200). Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Det vil fungere gitt at routeren din støtter det og at du setter den opp slik Lenke til kommentar
reminett Skrevet 22. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2017 Takk for raskt svar! Det er en software-ting, right? Tenker å bruke Raspberry Pi og Zeroshell. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Du må bare være klar over at all trafikk som skal routes, må igjennom router. En raspberry pi vil ikke gi deg mye trafikk mellom LANene, på samme måte som de ikke vil gi deg en rask Internett forbindelse. Legger ved link jeg fant når jeg googlet. med en som har prøvd. https://magnusljadas.wordpress.com/2013/09/15/raspberry-pi-vlan-routing/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå