Linn82 Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Hei! Jeg har en Corolla 2004-modell, og ønsker nå å skifte ut radioen. Jeg prøvde først med DAB-adapter, men da dette ikke fungerte spesielt bra valgte jeg å kontakte Bilradiospesialisten for å kjøpe utstyr til å skifte ut hele radioen. Jeg har nå mottatt pakken med det de anbefalte meg å kjøpe, og jeg lurer på om noen har tips til montering :-) Jeg har dessverre svært liten erfaringer med radioer og elektronikk, så hadde vært supert om noen som har gjort dette før kan gi noen tips på veien... Jeg har funnet videoer på nettet angående hvordan man demonterer "dekslene" på radioen som er der i dag. Men hvordan plasserer man de nye ledningene etc? Veldig takknemlig for all hjelp! :-) Hilsen Linn Slik ser radioen ut i dag: Ny ramme: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-monteringsutstyr/connects2-ct24ty02 Nye ledninger: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-monteringsutstyr/connects2-ct20ty01 Bilstereo med tilbehøret som fulgte med i pakken: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/mvh-x580dab Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Du mister vel kjørecomputer? Har forøvrig ingen anelse om hvor man legger ledningene men vil tro i retning av hanskerommet. Legg gjerne ut et bilde når den nye er ferdig montert! Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 (endret) Ser jo greit ut. Demonter spilleren, ta ut pluggene på baksiden, monter den nye rammen (og stål rammen til den nye spilleren i denne), stapp inn pluggene som sto i den gamle spilleren i overgangen, stapp inn den andre enden av overgangen i den nye spilleren (pluggene er utformet slik at du ikke skal kunne koble feil). Monter spilleren. Dette fikser strøm og høytalertilkoplinger. Skal du bruke radio må du vel fikse antenneopplegg også les om det i manualen til spilleren. På slike enkle eldre biler er som regel kjørecomputer og klimaanlegg adskilt fra musikkanlegg - heldigvis. Endret 23. juli 2017 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Dersom bilen har passiv antenne for FM, kan du trolig kjøpe en overgang (splitter) fra den gamle FM-pluggen til en DAB- og en FM-plugg. Dersom bilen har aktiv antenne for FM, monterer du den medfølgende DAB-antennen i frontruten, på høyre side. Ta av tildekningen for A-stolpen, og pass på at antennen får god jord. Jeg har montert flere av disse Pioneer-radioene, og resultatet har blitt bra, også med den medfølgende antennen. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Regner med at hele den delen med ventilene til varmeapparatet bare er klemt på plass så de kan du lirke ut med en liten skrutrekker. Så sitter nok spillern skrudd med 4 skruer bak der. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Hvor i verden holder du til? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Tips: For demontering av plastdekslene (ofte kalt fascia plate el. lign. på engelsk) kan "demonteringsjern av plast" fra eks. Biltema være nyttige, http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Demonteringsjern-av-plast-2000022426/ - da slipper man stygge merker. Fort gjort å ripe opp deler av interiøret/dashbordet når man bytter spiller (skarpe kanter), lurt å legge noe i mellom/tape over deler av dashbordet (hvis man bryr seg om den slags...) Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Du mister vel kjørecomputer? Har forøvrig ingen anelse om hvor man legger ledningene men vil tro i retning av hanskerommet. Legg gjerne ut et bilde når den nye er ferdig montert! Kjørecomputeren i disse er så dårlig at den fortjener ikke å bli hete det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå