Slutsky Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) Hei.Som alternativ til mobilkamera ønsker jeg å kjøpe et lommekamera slik at kvaliteten på bildene blir noe bedre. Har allerede et speilreflekskamera, men dette blir dessverre ikke brukt så ofte pga størrelsen. Ønsker derfor et lite lommekamera som er enkelt å ta med.I tillegg til størrelsen er det viktig at kameraet er raskt, slik at det kan tas flere bilder på kort tid.Til slutt ønsker jeg selvsagt det kameraet som gir best bilder.Basert på dette - hvilket av følgende kameraer vil dere anbefale:https://www.prisjakt.no/product.php?j=3468691,2500215 Setter også stor pris på tips om andre kameraer, men husk at de må være i ca samme størrelse som de i linken ovenfor. Budsjett er ca 3000. Endret 22. juli 2017 av Slutsky Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Panasonic TZ80 er et godt alternativ https://www.lefdal.com/product/foto-og-video/kompaktkamera/DMCTZ80BLK/panasonic-lumix-dmc-tz80-ultrazoom-kamera-sort?scid=Pricecomparison2989 Test http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/gruppetest_superzoomkameraer/panasonic-lumix-tz80 Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 22. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2017 Hei.Takk for tilbakemelding. Har faktisk vurdert dette kameraet, men synes det ble for stort. Ca 1 cm ekstra i hver retning merkes godt. Er derfor redd det blir liggende hjemme sammen med speilreflekskameraet.Hvis du skulle valgt ett av de to jeg linket til - hvilket ville du valgt? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Jeg ville nok ha valgt Sony. Power (tidligere Expert) har vel 30 dagers returgaranti også på kamera. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 (endret) Sony RX100 Uansett så tror jeg du egentlig ønsker et utopi-kamera. Speilrefleks-kvalitet i telefon-størrelse. Eventuelt ønsker en unnskyldning for å legge igjen speilrefleksen ennå oftere. Poenget mitt er at jeg synes kombinasjonen telefonkamera + speilrefleks er helt ok. Men det er selvsagt en utfordring å stramme seg opp til å ta med speilrefleksen oftere og prioritere litt hardere på hvilke objektiver man skal dra med seg. Jeg har prøvd lommekamerastrategien men det ble liggende igjen hjemme fordi jeg ikke "må" ha det med, slik jeg "må" ha med telefonen. Når jeg først visste at jeg skulle fotografere så dro jeg heller med meg speilrefleksen både på grunn av søker, kvalitet og en hel del andre grunner. Lommekameraet ble hjemme. Derfor synes jeg kombinasjonen godt telefonkamera + speilrefleks (evt speilløst med søker) er god. Jeg ville heller prøvd å få mer ut av speilrefleksen: - Ta den oftere med - Ha en passe liten fotoveske, eventuelt flere så du hele tiden kan ta med et passende utvalg objektiver uten å drasse på en for stor fotoveske. - Velg objektiver med omhu og tanke på størrelse og vekt. Ofte klarer man seg overraskende bra med et lite fastobjektiv eller to. - Ha kameraet klart. Ladet, tomt minnekort, ferdig i fotobagen med favorittobjektivet på, liggende ved utgangsdøra så det er enkelt å ta det med. Endret 23. juli 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
HSP Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Sony RX100 Uansett så tror jeg du egentlig ønsker et utopi-kamera. Speilrefleks-kvalitet i telefon-størrelse. Eventuelt ønsker en unnskyldning for å legge igjen speilrefleksen ennå oftere. Poenget mitt er at jeg synes kombinasjonen telefonkamera + speilrefleks er helt ok. Men det er selvsagt en utfordring å stramme seg opp til å ta med speilrefleksen oftere og prioritere litt hardere på hvilke objektiver man skal dra med seg. Jeg har prøvd lommekamerastrategien men det ble liggende igjen hjemme fordi jeg ikke "må" ha det med, slik jeg "må" ha med telefonen. Når jeg først visste at jeg skulle fotografere så dro jeg heller med meg speilrefleksen både på grunn av søker, kvalitet og en hel del andre grunner. Lommekameraet ble hjemme. Derfor synes jeg kombinasjonen godt telefonkamera + speilrefleks (evt speilløst med søker) er god. Jeg ville heller prøvd å få mer ut av speilrefleksen: Folk er forskjellige, jeg har alltid med meg et lommekamera. For tiden bruker jeg et ricoh gr, som jeg absolutt kan anbefale. Jeg kjøpte mitt brukt for ca 2000 kr, bedre bildekvalitet i lommeformat tror jeg ikke du får. H Lenke til kommentar
polljen Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Oppfatningen av at et speilrefleks + mobilkamera er en løsning som kan fungere, hadde jeg også en gang, men jeg forkastet denne av flere grunner. En av hovedårsakene er at jeg til tross for (på papiret) har hatt relativt bra mobilkamera så sliter jeg å bli fortrolig med denne typen "fotoapparat". Når jeg har klare fotoplaner så har jeg ingen problemer med å dra med meg "tungt utstyr" og gjerne dra på det i timesvis, men etter noen år der jeg dro med meg speilrefleksen og kanskje ett eller to ekstra objektiv i tilfelle jeg skulle kommeover noe fotoverdig så ble frustrasjonen av tung baggasje og lite fotografering for stor. Dermed hev jeg meg over i den speilløse fotoverden (har fremdeles også mitt "gamle" speilrefleks), og selv om det da ble en mye lettere bør å bære, så er problemet langt på vei det samme når man vet at man kanskje kommer over noe fotoverdig på turen (eller i løpet av dagen). Så langt om lenge, etter mye søken, så kom jeg over et kompaktkamera som for meg er lommevennlig. D.v.s. jakkelomme-vennlig og det dekker mine behov på en helt annen måte enn et mobilkamera vil gjøre, selv om det er godt mulig at mobilen ville gitt et akseptabelt resultat på de fotomotivene som brått dukker opp. Når det gjelder hva trådstarter bør kjøpe så har jeg dessverre få råd, mitt valg er utvilsomt for stort og dyrt for han, men som med det mest i livet så vil et slikt lommevennlig kamera (og jeg antar at det her er bukse-/dressjakke lomme og ikke en vanlig "utenpåjakkelomme" det er snakk om, og da er problemet i dette tilfellet det som de fleste som spør om råd her, man vil ha kvalitet og liten størrelse men uten å ville betale for mye for det. Jeg tror slike kamera er det særdeles vanskelig å finne, dog sikkert ikke umulig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå