Gå til innhold

Den franske banen gjør Formel 1-comeback, men inviterer først til Tesla-racing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor bare 60 km? Har ikke disse bilene opp mot ti ganger mer rekkevidde? Da burde de vel greie mer enn 60 km på tross av full gass. Eller blir de overopphetet?

Nå tester de aldri en Tesla, men denne videoen viser hvor latterlig lav rekkevidde en elbil får ved full gass hele tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=8H2d0TQ7Sas

 

BMW i3 klarer bare 9 runder på Rudskogen som er 3,2 km lang.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

 

Hvorfor bare 60 km? Har ikke disse bilene opp mot ti ganger mer rekkevidde? Da burde de vel greie mer enn 60 km på tross av full gass. Eller blir de overopphetet?

Nå tester de aldri en Tesla, men denne videoen viser hvor latterlig lav rekkevidde en elbil får ved full gass hele tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=8H2d0TQ7Sas

 

 

Alle biler med høy effekt får latterlig lav rekkevidde med full gass hele tiden. bugatti veyron rekker hva da, 8 mil på 100 liter drivstoff når det er full gass?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor bare 60 km? Har ikke disse bilene opp mot ti ganger mer rekkevidde? Da burde de vel greie mer enn 60 km på tross av full gass. Eller blir de overopphetet?

Nå tester de aldri en Tesla, men denne videoen viser hvor latterlig lav rekkevidde en elbil får ved full gass hele tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=8H2d0TQ7Sas

 

BMW i3 klarer bare 9 runder på Rudskogen som er 3,2 km lang.

 

 

Har sett flere slike videoer. Blant annet så kan ikke Teslas biler mer enn fem til ti minutter før de går for varm, slik at ytelsen faller betraktelig. Elbiler er altså fortsatt ubrukelige som raceingbiler, annet enn når de skal rett frem i ti sekund,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er jo ikke så relevant når toppfarten til en Veyron er på over 400 km/t. Disse bilene klarer kanskje toppen 150 km/t på Rudskogen, og da er ikke 9 runder imponerende. Det er jo motorveisfart.

 

EDIT:

Nå blir jo dette en nisjesport så det holder, så er spennende hva de klarer å gjøre med hele konseptet. Rekkevidden er for kort til at det blir noe endurance, og man får ikke bygd inn så mye taktikk når bilene verker trenger påfyll av drivstoff, eller skift av dekk. Kan fort bli en meget kjedelig tilskuersport.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Blir nok enda kjipere enn Formel E. Korte baner og kort rekkevidde er ikke akkurat oppskriften på spennede racing. Har sett på noen av årets Porsche Supercup-løp. Selv på korte RBR kjørte de kun 16 runder. Det burde ha vært det dobbelte, men det jo begrenset hvor mye de kan skvise inn på en løpsdag hvor F1 er hovedattraksjonen.

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke så relevant når toppfarten til en Veyron er på over 400 km/t. Disse bilene klarer kanskje toppen 150 km/t på Rudskogen, og da er ikke 9 runder imponerende. Det er jo motorveisfart.

 

EDIT:

Nå blir jo dette en nisjesport så det holder, så er spennende hva de klarer å gjøre med hele konseptet. Rekkevidden er for kort til at det blir noe endurance, og man får ikke bygd inn så mye taktikk når bilene verker trenger påfyll av drivstoff, eller skift av dekk. Kan fort bli en meget kjedelig tilskuersport.

 

Du får kjøre så hardt du kan på rudskogen og sjekke om bilen bruker det samme som når du putrer på motorveien da.

 

Faktiske publikumsvennlige motorsporter trenger ikke slik, det er bare F1 og annet som i utgangspunktet ikke er så racingvennlig som trenger dekkskifte og påfylling som taktisk dill. Er det mye forbikjøring er det mer enn underholdning nok.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et F1 løp er gjerne 300 km der de stopper i noen sekunder for å fylle drivstoff og skifte hjul. I Le Mans så presser de bilene enda lenger, da kjører de i 24 timer i over 360 runder, opp mot 5 000 km. Om elbiler en dag greier å fylle/lade til 100% på fem sekunder og varer like lenge uten nevneverdig begrensning i ytelse, så kan det kanskje bli interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et F1 løp er gjerne 300 km der de stopper i noen sekunder for å fylle drivstoff og skifte hjul. I Le Mans så presser de bilene enda lenger, da kjører de i 24 timer i over 360 runder, opp mot 5 000 km. Om elbiler en dag greier å fylle/lade til 100% på fem sekunder og varer like lenge uten nevneverdig begrensning i ytelse, så kan det kanskje bli interessant.

 

Interresant som hva? Bil i endurance-løp? Publikumsidrett i racing? Bil å bruke i hverdagen?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batterikapasiteten og totalvekten er problemet. I Formel E bruker de batteri på 54 kWh, og da klarer bilene ca. 25 minuter med kjøring. Toppfarten er begrenset til ca. 225 km/t. Skulle de hatt et batteri på 100 kWh, så hadde bilene veid rundt 1.000 kg. Det hadde i så fall vært latterlig mye for en formelbil.

 

ICE har lav virkningsgrad, men bensin har også mye høyere energitetthet enn noe batteri på markedet. I dagens F1-biler rommer tanken 100 kg med bensin, dvs. over 1.000 kWh alene. I tillegg har de en elmotor som får sin energi fra nedbremsning (120 kWh begrensning per runde i 2014). Da klarer en F1-bil fint 30 mil med en gjennomsnittshastighet på over 200 km/t på enkelte baner.

 

Bensinfylling har ikke vært tillatt i F1 på mange år. Er vel primært av sikkerhetshensyn.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Et F1 løp er gjerne 300 km der de stopper i noen sekunder for å fylle drivstoff og skifte hjul. I Le Mans så presser de bilene enda lenger, da kjører de i 24 timer i over 360 runder, opp mot 5 000 km. Om elbiler en dag greier å fylle/lade til 100% på fem sekunder og varer like lenge uten nevneverdig begrensning i ytelse, så kan det kanskje bli interessant.

 

Trådløs lading i veien/banen...

Lenke til kommentar

 

Et F1 løp er gjerne 300 km der de stopper i noen sekunder for å fylle drivstoff og skifte hjul. I Le Mans så presser de bilene enda lenger, da kjører de i 24 timer i over 360 runder, opp mot 5 000 km. Om elbiler en dag greier å fylle/lade til 100% på fem sekunder og varer like lenge uten nevneverdig begrensning i ytelse, så kan det kanskje bli interessant.

Trådløs lading i veien/banen...

 

 

Det hjelper ikke så lenge elbilene blir overopphetet og stopper opp eller mister mer enn 50% av ytelsen.

Lenke til kommentar

Nå tester de aldri en Tesla, men denne videoen viser hvor latterlig lav rekkevidde en elbil får ved full gass hele tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=8H2d0TQ7Sas

 

BMW i3 klarer bare 9 runder på Rudskogen som er 3,2 km lang.

 

 

Den hadde gått lenger hvis full gass ikke var full gass. Kunne lagt en stein under gasspedalen f.eks. Den hadde også gått lenger med fullt batteri. Å kjøre til gjettometeret viser 100 km kan gi nesten et hvilket som helst svar. Hvor langt går en bensinbil på full ul rundt Rudskogen med samme energimengde? Evt. med 100 km gjenstående rekkevidde? F.eks. har Porsche 918 forbruk på 0,3 l/mil, så da kan den få starte med en liter bensin. Hvor mange runder klarer den ved maks kjøring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteribytte burde gå an. Ikke noe rarere enn dekkbytte eller vingebytte.

 

I Formel E bytter de bil, og fansen som ser på kan stemme på sine favorittførere som skal få muligheten til å trykke på en boost-knapp i et visst antall sekunder etter at de har byttet bil. Elbilracing blir annerledes. Man må tenke utenfor boksen for å utnytte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...