Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor er det så mange måter å bli rik i USA og ingen av de funker i Norge?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Denne pølsebua suger.

Man kan f.eks. låne mot livsforsikringen sin i USA, men ikke i Norge. Dermed kan man ikke akkumulere verdier i seg selv, det eneste man kan gjøre her i Norge er å bli gjeldsslave. Man må arve titalls millioner for å kunne satse i Norge. Da blir man applaudert som noen som har jobbet seg til rikdommen mens man i virkeligheten har arvet den fra f.eks. en far som har drevet mafiavirksomhet og svindlet folk for millioner og albuet seg inn i det lokale næringslivet. "For eksempel"...

Men hvis man ikke har millioner fra før og er en vanlig arbeider så kan man ikke akkumulere mye penger i Norge men det kunne man i USA. Prove me wrong...

De rike har trukket stigen godt opp etter seg ja...

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke tenke meg så veldig mange flere måter i USA. Du lister ikke opp veldig mange måter å bli rik på som er særegne for USA heller. Man blir ikke rik av å la livsforsikringen sin stå som sikkerhet for et risikoprosjekt. Folk må jo i større og større grad beskyttes mot seg selv økonomisk sett i dag, så like greit at dette ikke er lov i Norge.

Uten at jeg har tenkt mye over det er det vel ingen spesielle måter å bli rik på i USA sett i forhold til i Norge. De fleste som er rike er vellykkede gründere, folk som kan å spekulere, folk som har spart og gjort vellykkede investeringer med sparepengene sine eller de som har vunnet i lotto. Ingenting av dette er særegent for USA. USA har derimot kanskje et større marked om man vil komme igang med en idè.

Er du en av de som mener at USA er himmelens land?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Men hvis man ikke har millioner fra før og er en vanlig arbeider så kan man ikke akkumulere mye penger i Norge men det kunne man i USA. Prove me wrong...

https://www.google.no/amp/s/www.minervanett.no/kapital-og-ulikhet/amp/

Det ser ut til at your wrong.

"I tillegg til Thon har vi fått Fredriksen, Reitan, Hagen, Stordalen og Røkke."

Fredriksen og Røkke har vært utenlands og tjent mye av pengene, men ellers har vi også endel kjente milliardærer som er self made fra og i Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om man har stor formue så er det ikke så vanskelig å holde seg rik i Norge. Men om man tjener mye, har store utgifter og gjerne har to jobber ved siden av firmaet man driver, så blir man beskattet ganske mye. I USA blir man heller ikke straffet og regulert så mye i forhold til overtid etc.

Jeg kjenner f.eks. en som jobber i Nordsjøen og som kunne tenkt seg en deltidsjobb når han er hjemme for å tjene litt ekstra, men da han fant ut at jobb nummer to vil aktivere en 50% skatt så tok han heller å jobbet svart. Nå kjenner jeg ikke til hvordan USA regulerer arbeidsmarkedet der, men jeg vil tro at de straffer folk mindre eller belønner arbeiderne mer om de ser etter deltidsjobb eller overtid.

Samtidig blir man ikke beskattet ihjel med bompenger, kringkastingsavgift, høy moms, høye drivstoffavgifter osv. Men de har flere steder der de har innført eiendomsskatt, gjerne i byene der Democrats styrer. Om man er så uheldig å bo i en slik by så kan man bli beskattet føderalt, statlig og kommunalt/by. Derimot må man betale for mye av det som man "får" av staten i Norge, slik som utdanning og helseforsikring. Men man tvinges ikke inn i det slik som her i Norge. Jeg vil også tro at man får mer ut av pengene i USA enn i Norge. Få land har så gode sykehus, skoler og forskning og teknologi som USA. Det finnes også mer å velge av enn i Norge.

Lenke til kommentar

Denne pølsebua suger.

Prove me wrong...

13. United States

Number of billionaires: 536

Population: 321,369,000

Population per one billionaires: 599,569

11. Norway

Number of billionaires: 10

Population: 5,176,998

Population per one billionaires: 517,700

9. Sweden

Number of billionaires: 23

Population: 9,784,445

Population per one billionaires: 425,411

http://www.businessinsider.com/countries-ranked-by-billionaires-in-proportion-to-population-2015-7?r=UK&IR=T&IR=T/#-kuwait-2

• Liker 6
Lenke til kommentar

Samtidig blir man ikke beskattet ihjel med bompenger, kringkastingsavgift, høy moms, høye drivstoffavgifter osv. Men de har flere steder der de har innført eiendomsskatt, gjerne i byene der Democrats styrer. Om man er så uheldig å bo i en slik by så kan man bli beskattet føderalt, statlig og kommunalt/by. Derimot må man betale for mye av det som man "får" av staten i Norge, slik som utdanning og helseforsikring. Men man tvinges ikke inn i det slik som her i Norge. Jeg vil også tro at man får mer ut av pengene i USA enn i Norge. Få land har så gode sykehus, skoler og forskning og teknologi som USA. Det finnes også mer å velge av enn i Norge.

Sykehuset og forsikringer der er kjempefint ja, helt til forsikringen finner en eller annen grunn til at de ikke trenger å dekke regningen.

https://www.dagbladet.no/video/JAzEdhwn8ME

Regning på 6,5 millioner kr for en fødsel i USA der moren var forsikret med den gjaldt ikke i akkurat dette tilfellet, så da må hun betale selv. Det er så vidt jeg har hørt standard at forsikringen aktivt leter etter grunner til å ikke trenge å betale.

Kjempesystem..

Endret av aklla
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Oi, jeg blir rett og slett overrasket når jeg leser slikt som i første innlegg her.

Å bli milliardær er ikke lett uansett hvor man bor, men å bli "rik" i form av at man har god råd og ikke trenger å vende på hver krone man bruker er nok ganske mye enklere i Norge enn i USA.

Vi har ikke de samme problemene med fattigdom som man har i mange andre land, og det er i prinsippet mulig for hvem som helst her å få det ganske bra økonomisk.

Innen man passerer 40 bør de fleste nordmenn med noen riktige valg klare å ha minst et par millioner i kapital.

• Liker 4
Lenke til kommentar

I Norge er man mer eller mindre garantert levevilkår som de fleste andre land anser som luksus. Den gjennomsnittlige nordmann har langt større kjøpekraft enn hva jeg vil si de fleste andre land i verden har. 

Eneste som jeg kan være enig med er at Norge er, sammenliknet med de fleste nordiske og europeiske land, et land som er meget vanskelig å kunne drive innovasjon og større firma i. Med mindre man er i oljebransjen så er det meget vanskelig å kunne etablere et firma som kan produsere et produkt som setter Norge på kartet. Sammenlikner man Norge med Sverige som er to meget like land så er det nesten rart at svenskene har klart å produsere merkevarer som er verdenskjente, mens Norge har så godt som ingenting. Sverige har produsert firmaer som Volvo, Scania, Saab, Björn Borg, Husqvarna, Electrolux, Primus, Fractal Design, Malaco, Fjällreven, Skruf, Findus, Ericsson, Spotify og mange tusen flere enn jeg gidder å ramse opp, men man bruker i hverdagen.

I tillegg har de en haug med firmaer og butikker som har blitt internasjonalt kjent, som Ikea, Clas Ohlson, Securitas, Nordea, H&M, Rusta, Biltema osv.

I Norge er det ikke mulig (figurativt) å gjøre den samme suksessen, da et firma vil bli skattet i hjel lenge før det rekker å vokse seg stor nok til å konkurrere med andre lands produkter. Eneste suksesshistoriene vi kan skryte av er at de vernede matvare-monopolibutikkene klarte å utkonkurrere Ica og Lidl som gjør stormsuksess i alle andre land de etableres i.

Lenke til kommentar

Sykehuset og forsikringer der er kjempefint ja, helt til forsikringen finner en eller annen grunn til at de ikke trenger å dekke regningen.

Regning på 6,5 millioner kr for en fødsel i USA der moren var forsikret med den gjaldt ikke i akkurat dette tilfellet, så da må hun betale selv. Det er så vidt jeg har hørt standard at forsikringen aktivt leter etter grunner til å ikke trenge å betale.

Kjempesystem..

Hun måtte betalt selv i Norge også. Legg merke til at hun er kanadisk. Skal du kritisere noe, så vær snill å påse at du faktisk kritiserer det du mener å kritisere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kjempesystem..

Hun måtte betalt selv i Norge også. Legg merke til at hun er kanadisk. Skal du kritisere noe, så vær snill å påse at du faktisk kritiserer det du mener å kritisere.

Hvorfor ville hun måtte ha betalt selv i Norge?

Lenke til kommentar

En person som har 2-3 jobber i USA sitter igjen med mindre enn en som har en jobb i Norge

Hvorfor uttale deg om ting du tydeligvis ikke kan noe om? Vi vet at slike uriktige påstander får feste hos de som leser dem, selv om de er feil, og blir bevist feil, så du bidrar til å gjøre folk dummere.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Median_income

Jeg skrev "sitter igjen med", som betyr etter at alt er betalt

Hører hele tiden om personer i USA som har 2-3 jobber som bare akkurat berger

Lenke til kommentar

En person som har 2-3 jobber i USA sitter igjen med mindre enn en som har en jobb i Norge

Hvorfor uttale deg om ting du tydeligvis ikke kan noe om? Vi vet at slike uriktige påstander får feste hos de som leser dem, selv om de er feil, og blir bevist feil, så du bidrar til å gjøre folk dummere.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Median_income

Jeg skrev "sitter igjen med", som betyr etter at alt er betalt

Hører hele tiden om personer i USA som har 2-3 jobber som bare akkurat berger

Og de som har 1 jobb i Norge har ikke råd til bil eller barn. Mens det er helt uproblematisk for de med samme jobb i USA. Hva er poenget ditt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...