Gå til innhold

Airbus bruker to skyvepropeller for å øke hastigheten på det nye helikopteret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke det smarteste jeg har sett i tilfelle noen må evakuere. Pilot må kunne drepe de propellene rimelig kjappt, om de ikke blir drept av "impact against the ground/water" da.

 

Ser for meg at folk blir sugd inn i de propellene. Man har jo noen ekle besnærlige hendelse® av sånt på hangardekk inn i jagerflyturbiner.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ikke det smarteste jeg har sett i tilfelle noen må evakuere. Pilot må kunne drepe de propellene rimelig kjappt, om de ikke blir drept av "impact against the ground/water" da.

 

Ser for meg at folk blir sugd inn i de propellene. Man har jo noen ekle besnærlige hendelse® av sånt på hangardekk inn i jagerflyturbiner.

 

Tja, det er vel ikke verre enn med fly???

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke det smarteste jeg har sett i tilfelle noen må evakuere. Pilot må kunne drepe de propellene rimelig kjappt, om de ikke blir drept av "impact against the ground/water" da.

 

Ser for meg at folk blir sugd inn i de propellene. Man har jo noen ekle besnærlige hendelse® av sånt på hangardekk inn i jagerflyturbiner.

Tja, det er vel ikke verre enn med fly???

 

 

Fly forlater du ikke før du har nådd bakken. Med unntak av fly som har bakluke (Hercules med mange flere), eller utskytning som i jagerfly.

 

Disse helikopterne som vist egner seg sannsynligvis ikke til redningstjenesten, eller SWAT-uttrykkelser.

Endret av G
Lenke til kommentar

Mye burde være gjort med å skifte skrog til kompositt. Den stadige fortsatte bruke av alu til fly og helikopter synes latterlig.

Selv gamle Lynx har mye kompositt. Kabintak, vegger, deksler, radom og alle rotorblader er i kompositt. Du finner glassfiber, honeycomb og karbonfiber.

 

På NH90 er hele skroget kompositt.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Er vel de små vingene som er nøkkelen her.

 

Utfordring 1 med hastighet er når rotor mister løft på den siden som rotoren går samme vei som vindhastigheten.

 

Utfordring 2 er energiforbruk, der vil foroverpropellene hjelpe. De trenger ikke nødvendigvis å rotere når helikopteret står stille på bakken eller i luften.

Lenke til kommentar

Er vel de små vingene som er nøkkelen her.

 

Utfordring 1 med hastighet er når rotor mister løft på den siden som rotoren går samme vei som vindhastigheten.

 

Utfordring 2 er energiforbruk, der vil foroverpropellene hjelpe. De trenger ikke nødvendigvis å rotere når helikopteret står stille på bakken eller i luften.

De må motarbeide dreiemomentet fra hovedrotoren når helikopteret hovrer eller bakkekjører, så de må gå hele tiden.

 

En stor grunn til at dette helikopteret er mer energieffektivt enn konvensjonelt helikopter er fordi man unngår halerotoren. Propellene bidrar til fremdriften, noe halerotoren ikke gjør.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

 

 

Ikke det smarteste jeg har sett i tilfelle noen må evakuere. Pilot må kunne drepe de propellene rimelig kjappt, om de ikke blir drept av "impact against the ground/water" da.

 

Ser for meg at folk blir sugd inn i de propellene. Man har jo noen ekle besnærlige hendelse® av sånt på hangardekk inn i jagerflyturbiner.

Tja, det er vel ikke verre enn med fly???

 

 

Fly forlater du ikke før du har nådd bakken. Med unntak av fly som har bakluke (Hercules med mange flere), eller utskytning som i jagerfly.

 

Disse helikopterne som vist egner seg sannsynligvis ikke til redningstjenesten, eller SWAT-uttrykkelser.

Så det kommer, som på Hercules, an på om utgangen er plassert slik at det kan brukes til slike ting ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...