Gå til innhold

Vurderer å kjøpe ny skjerm til gamingformål

oscrue10

Anbefalte innlegg

PS4, så jeg vet ikke om det er dumt eller feil å spørre her. Jeg er ikke så kravstor på bildekvalitet, men mer opptatt av forsinkelse (dette vet jeg fint lite om) og fornuftig størrelse. Tenker egentlig maks 3000 kr.

Noen anbefalinger? Hvilke størrelser bør jeg se på? Spilt på TV-skjerm i alle år, så jeg beveger meg nå ut i ukjent farvann.

Så litt på TV'en som jeg bruker nå, og det er visst en Samsung UE40HU6905U.

Rukket å se litt selv. Hva tenker dere om denne? https://www.lefdal.com/product/data/pc-skjerm/BQRL2455/benq-zowie-rl2455-24-gaming-skjerm-sort?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISGUIDE

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du snakker om det som på noen skjermer er en registrerbar/forstyrrende forsinkelse mellom når du beveger på spaken, og når du faktisk ser det skjer noe på skjermen. Så refereres det som regel til som "input lag". På din Samsung TV kan denne forminskes til dels drastisk, ved å skru på "Gaming mode" i menyen på TV'en. Om du har prøvd det, og det ikke er nok, så kan du google "Input lag" på aktuelle skjerm kandidater. Men til "Casual gaming" som man nesten må kalle det med konsoll. Så pleier i grunnen "Gaming mode" være godt nok på alt utenom de aller aller verste tilfellene. Din modell er ikke listet her, men Samsung TV'er pleier å klare seg helt greit på dette området..

Om du snakker om "forsinkelse" som i at du synes fargene blir litt "blurred", så snakker vi om pixel responstiden på selve LCD panelet i TV'en. Og på TV'er kan dette være merkbart værre enn på PC monitorer. Men som regel sitter man såpass langt unna TV'en, at man nok ikke merker det like ille som om man sitter 60cm unna en PC skjerm. Om du er veldig var for pixel responstiden så er det igrunnen bare skjermer med TN panel som er aktuelle for deg. De raskeste modellene har TN panel. Men de har også redusert insynsvinkel, så det er ikke så greit å sitte på siden og spille, om man er 2 stykker som spiller på samme skjerm for eksempel. Men det er vel ikke aktuelt når du nå nevner 24" størrelse?

24" er den størrelsen de "proffe" bruker til FPS spill med høy fps. Om målet er å hevde seg på det området. Så kan det være en grei størrelse. Men om du egentlig bare vil lene deg tilbake og spille, høres det fryktelig smått ut. Det finnes 32" skjermer i prisklassen du nevner. Og de virker da litt mer formåls tjenelige.

Om det var meg som var i din situasjon, så ville jeg faktisk gjort en aldri så liten gamble her. Microsoft har sagt at de vil støtte Freesync skjermer med sin kommende XB1X. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at Sony også vil være i stand til å støtte dette med sine Playstations, siden det er samme produsent (AMD) på GPU i begge maskiner. Man betaler ikke noe særlig mer for å få det med på kjøpet i PC skjermer. Så jeg ville definitivt sett om jeg kunne finne en skjerm som har det. Det kan bli en skikkelig bonus om Sony oppdaterer programvaren til å støtte det senere..

Når det gjelder oppløsning, så vil 1920x1080 være ganske lite om man har en 32" skjerm rett foran seg. På den andre siden vil 4K kunne kreve en del av elektronikken for å opp skalere materialet fra 1080p til 4K. Man kan altså få større input lag av å ha en 4K skjerm man forer med 1920x1080 oppløsning. Har man en PS4 pro vil oppskaleringen gå raskere i konsollen, og den sender "ekte" 4K oppløsning til skjermen, slik at skjermen ikke trenger bruke tid på oppskaleringen. Med den eldre PS4'en vil man imidlertid ikke ha dette valget. Da den kun støtter 1080p. Og kanskje en "native" 1080p skjerm er det beste valget. Igjen avhengig av størrelse og sitteavstand..

Jeg tror jeg venter med spesifikke anbefalinger til du har vurdert hva det er du trenger og ønsker. Kanskje er det så enkelt som å ta en tur i menyen på TV'en og skru på "Gaming mode"? ;)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

TV'en jeg har brukt nå er litt ødelagt, både skjermen og foten. Mest derfor jeg vurderer å kjøpe en ny skjerm, men tenker også litt på NRK-lisensen. Jeg ser aldri på TV.

Jeg synes at 24" virker litt smått, sikkert fordi jeg er vant til 40", og tenkte først at 27" virker mer fornuftig. Så at det er mange skjermer i den størrelsen. Kommer nok til å sitte 1 m unna hvis vi snakker 24" eller 27", og så blir det TV-bordet og kanskje 3 m fra 32" og oppover.

Det er nok input lag jeg har tenkt på. Jeg har forresten den opprinnelige PS4'en.

Noen 32" du vil anbefale?

Lenke til kommentar

TV'en jeg har brukt nå er litt ødelagt, både skjermen og foten. Mest derfor jeg vurderer å kjøpe en ny skjerm, men tenker også litt på NRK-lisensen. Jeg ser aldri på TV.

Jeg synes at 24" virker litt smått, sikkert fordi jeg er vant til 40", og tenkte først at 27" virker mer fornuftig. Så at det er mange skjermer i den størrelsen. Kommer nok til å sitte 1 m unna hvis vi snakker 24" eller 27", og så blir det TV-bordet og kanskje 3 m fra 32" og oppover.

Det er nok input lag jeg har tenkt på. Jeg har forresten den opprinnelige PS4'en.

Noen 32" du vil anbefale?

Først og fremst vil jeg foreslå at du revurderer lisens argumentet. Slik det ser ut nå, så ramler jo lisensen "bort" snart. Altså den kommer til å bli påtvunget alle uansett om man har TV eller ikke..

Om du vurderer TV'er også så blir utvalget ganske mye bedre. Man får jo til og med en 32" FHD TV for 1500Kr. Jeg vet ikke noe om den, så det er ikke en anbefaling. Bare et eksempel. Og det samme med 40" fra ~2500,- Og 43" 4K fra ~3500,-

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er åpen for TV, men tenkte at en mindre monitor ville passe meg bedre mtp kvalitet, input lag osv. Det med lisensen er vel litt uvisst foreløpig. Ville blitt ramaskrik hvis aller må betale.

Andre som har TV å anbefale, med hovedfokus på PS4?

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...