Maxopp Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) Jeg bor i selveier leilighet med en nabo over meg som har begynt å mate fugler, så hver dag er inngangspartiet og bilen min full av rester av fuglemat og dritt fra fuglene. Hva er mine rettigheter? Endret 22. juli 2017 av Maxopp Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Borettslag? Ta kontakt med styret Snakket med naboen? Siste skritt er vel å saksøke naboen for skade på eiendom Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Kontakt ham først. Forklar situasjonen som en god nabo. Legg f.eks en lapp i postkassa hans og vær vennlig i ordlyden. Fortsetter han så tar du det til borettslaget. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 I vårt sameie er det ikke tillatt å mate fugler i det hele tatt, hverken på egen terrasse/balkong eller på fellesområdet. Det første bør være en selvfølge, det siste ble innført etter at det viste seg at mat som falt på bakken tiltrakk seg mus, som trakk inn i bygningene når høsten kom. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Midt på natten, så sniker du deg ut og montérer en ledning med en liten, men kraftfull høyttaler rett oppunder verandaen hans/hennes, som du gjør på en måte så den ikke er synlig. Denne skal du kunne koble til pc'en, eller forsterkeren. Når du sér eller hører naboen begynner å mate fugler, så spiller du av en kortvarig, ekstremt høy og skingrende lyd, som skremmer fuglene vekk. Kanskje et rifle/hagleskudd. Ikke for ofte, så naboen finner ut hvor den ér. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 9. august 2017 Forfatter Del Skrevet 9. august 2017 Naboen over har katt så det er vell måten de mater den på. Jeg har hagle og rifle men naboen over veien er politi så begynner jeg å fyre av de får jeg vell problemer. Får legge ut høyttaler med ugle lyder det skal hvis skremme vekk små fugler. Hadde de matet de på andre siden av huset hvor de har tilgang men ikke jeg, hadde jeg ikke brydd meg. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Idéen fikk jeg av at naboen av og til spiller høy musikk midt på natten, i ukedagene. Ikke at det plager meg så veldig, men av og til. Det er små trær og busker mellom husene her, og de har soverom med vindu på gløtt der.. så jeg tenkte å grave en liten grøft der en dag, og grave ned en liten høyttaler med ledning inn til leiligheten her en dag de ikke var hjemme ^^ og spille av høye og irritérende lyder når de skal sove ^^ Dét hadde vært forferdelig morsomt å se de lure på hvor den lyden kom fra! Ja, ugle var ikke dumt! Bruke naturlyder, da tar det lengre tid før de reagérer. Klippe ut og bruke lydene til denne selen hadde vært artig ^^ Da hadde de nok lurt litt! Endret 10. august 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Vil minne om at de fleste kommuner har krav om stilletid om nettene.Jeg vil også minne om retningslinjene til forumet, og da spesielt punkt 1.4. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Jaja, greit nok ^^ Bare tenkte i forhold til å la politiet gjøre viktigere ting, og samtidig lære naboen en lekse på den mest mulige skånsomme måten ^^ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Vil på det sterkaste fråråde å ty til ulovlegheiter. I slike konflikter mellom naboar så vil det aldri være heilt rett fram, men i dette tilfellet så kan du nok pårope deg at dette er brudd på grannelova § 2: § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden. I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader. Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. Her burde det være lett å få støtte for at din ulempe med rot og avføring ved inngangsparti og på kjøyretøy er større enn naboens "behov" for å kunne mate fuglane. Du kan også fint spisse problemstillinga ved å vise til at fugleskiten er korrosiv og fører til skader dersom den ikkje raskt blir fjerna, og at restane av fuglematen tiltrekker seg rotter og mus som kan skade både din andel og sameigets eigendom. Reint praktisk så har du fleire vegar å gå. Det beste er å ta det opp direkte med naboen og prøve å finne ei løysning dere imellom. Det kan være at naboen ikkje er klar over dine ulemper. Og sjølv om naboen vil fortsette med å mate fuglar så kan det kanskje gjerast på ein anna måte som ikkje er til plage for deg? Dersom direkte kontakt ikkje fører frem så ville eg tatt det via styret i sameiget. Med argument om faren for rotter og mus så burde det være enkelt å få styret med på å legge inn dette som eit forbud i ordensreglane. I ytterste konsekvens kan styret kreve at naboens bolig blir tvangssolgt, dette vil være enklare å vinne fram med ved å vise til at oppførselen skader felleseigendom enn ved å kun vise til at du let deg irritere av oppførselen. Du vil også kunne politianmelde for brudd på grannelova, men det skal være svært alvorlige overtramp før ei slik sak får særleg med prioritet hos politiet. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 (endret) Jeg bor i et borettslag der naboen under oss har klaget til styret fordi vi mater fugler. Vi har ingen anelse hvor vår nabo får dette fra, og har selvsagt aldri matet en eneste fugl fra terassen i borettslaget. Ikke har vi observert flere fugler i nærheten av vår terrasse enn hos andre i borettslaget heller, så for oss er dette et mysterium. Den foretrukne fremgangsmåten ville vært om vår nabo kom til oss og spurte om vi matet fugler, slik at vi kunne avkrefte det og eventuelt få vite hva som gjør at han har fått det for seg. Jeg tar på det sterkeste avstand fra de "kreative" metodene som blir presentert her for "å lære naboen en lekse". En sak har gjerne to sider, og vi får bare presentert trådstarters versjon. Endret 11. august 2017 av Vegard# Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Naboen min fikk det for seg at han skulle benytte sin veranda til å mate....hold dere fast...måker ! Behøver vel ikke si så mye om hvor j..ig det fort ble, men et skred av klager fra alle naboene fikk fort slutt på praksisen. Men måkeplagen vedvarte en god stund til før de forstod at det ikke var mer å hente. Klag til naboen på en høflig og grei måte, er han ikke helt urimelig så forstår han at et jevnt regn av fugledritt ikke er noe stas. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Naboen over har katt så det er vell måten de mater den på. Jeg har hagle og rifle men naboen over veien er politi så begynner jeg å fyre av de får jeg vell problemer. Får legge ut høyttaler med ugle lyder det skal hvis skremme vekk små fugler. Hadde de matet de på andre siden av huset hvor de har tilgang men ikke jeg, hadde jeg ikke brydd meg. Hva med å oppsøke vedkommende og slå av en prat? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Midt på natten, så sniker du deg ut og montérer en ledning med en liten, men kraftfull høyttaler rett oppunder verandaen hans/hennes, som du gjør på en måte så den ikke er synlig. Denne skal du kunne koble til pc'en, eller forsterkeren. Når du sér eller hører naboen begynner å mate fugler, så spiller du av en kortvarig, ekstremt høy og skingrende lyd, som skremmer fuglene vekk. Kanskje et rifle/hagleskudd. Ikke for ofte, så naboen finner ut hvor den ér. Hvorfor starte en nabokrig istedenfor å snakke med naboen som en normal oppegående person ville gjort? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Midt på natten, så sniker du deg ut og montérer en ledning med en liten, men kraftfull høyttaler rett oppunder verandaen hans/hennes, som du gjør på en måte så den ikke er synlig. Denne skal du kunne koble til pc'en, eller forsterkeren. Når du sér eller hører naboen begynner å mate fugler, så spiller du av en kortvarig, ekstremt høy og skingrende lyd, som skremmer fuglene vekk. Kanskje et rifle/hagleskudd. Ikke for ofte, så naboen finner ut hvor den ér. Hvorfor starte en nabokrig istedenfor å snakke med naboen som en normal oppegående person ville gjort? Hva om man har prøvd flere ganger? ^^ Og jeg tenkte jo så klart å gjøre det på en måte så man ikke blir oppdaget. Det var derfor jeg skrev "midt på natten". Så kan man kikke bak gardinen og le seg fordervet av at de ikke skjønner hvor lyden kommer fra ^^, Dét hadde vært artig, vel! Mest som en liten spøk, men også som en liten lærepenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå