Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan kan "dårlig amerikansk mat" bli populær nok til å selge så mange hamburgere?

Akkurat det har ikke så mye med forholdet til USA å gjøre - du finner akkurat samme fenomenet rundt "urnorske" Grandiosa som du gjør rundt McDonalds.

Begge får masse kritikk og hver gang de nevnes så står det bøttevis med folk i kø for å kritisere både smak, konsistens og innhold, men likefullt selger de enorme mengder.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan "dårlig amerikansk mat" bli populær nok til å selge så mange hamburgere?

Akkurat det har ikke så mye med forholdet til USA å gjøre - du finner akkurat samme fenomenet rundt "urnorske" Grandiosa som du gjør rundt McDonalds.

Begge får masse kritikk og hver gang de nevnes så står det bøttevis med folk i kø for å kritisere både smak, konsistens og innhold, men likefullt selger de enorme mengder.

Mcdonalds klages på som et amerikansk ikon som representerer mye som er galt med usa.

Dette skjer ikke med Grandiosa:

Riot police were mobilised yesterday to protect McDonald's restaurants as thousands of demonstrators in 20 Italian cities declared war on the fast-food chain.

In Milan, marchers flung raw meat through police lines, splattering restaurant windows with blood. But most of the protests were more peaceful, with crowds in Rome, Naples, Palermo and Turin chanting: "Better a day of tortellini than 100 days of hamburgers."

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2000/oct/17/rorycarroll1

Lenke til kommentar

Jo, men nå var det vel Norges forhold til USA som var temaet og ikke Italias.

Kritikken mot McDs her i landet går stort sett på 'søppelmat' generelt.

Det er ikke McDs i seg, det er et symbol på det som beskrives som kulturimperialisme

Så kan forholdet forklares med disse spørsmål

1. Er "amerikanisering" et positivt eller megativt uttrykk?

2. Er "amerikanske tilstander" positive eller negative?

3. Hva burde en amerikaner tro nordmenn mener om usa hvis amerikanisering er et skjellsord?

Lenke til kommentar

Det er ikke McDs i seg, det er et symbol på det som beskrives som kulturimperialisme

3. Hva burde en amerikaner tro nordmenn mener om usa hvis amerikanisering er et skjellsord?

Spørsmålet her er vel hvorfor 'amerikanisering' skulle være positivt i noen andre land enn USA? Det er ikke som om amerikanere flest ville gått i tog bak en parole for 'Mexicanisering av USA' eller 'Russlandifisering av USA'.

At mange i et land ikke ser positivt på at et annet land "fortrenger" de verdiene en selv ser på som ens egne har lite med et hat-forhold til landet som påvirker en. 

Så ja 'amerikanisering' kan ses som negativt av mange, men det har ikke noe med at en nødvendigvis ser på USA som verre enn andre land. Andre land og deres verdier kan ses på som helt ok, uten at det nødvendigvis betyr at en mener ens eget land skal ha disse verdiene på bekostning av ens egne tradisjonelle.

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er vel hvorfor 'amerikanisering' skulle være positivt i noen andre land enn USA? Det er ikke som om amerikanere flest ville gått i tog bak en parole for 'Mexicanisering av USA' eller 'Russlandifisering av USA'.

"Mexicanization" generellt er et positivt ord i usa fordi mange amerikanere er glad i deler av meksikansk kultur. Jeg har aldri hørt "russiafication" men jeg er sikkert det ville brukes som et negativt begrep pga dårlig forholdet mellom landene. Forholdet mellom landene betyr noe.

Begrepene som antiamerikanisme er meget vanskelig å finne på i usa som "antieuropeanism, or antichinaism. Vi har lite imot andre vestlige kulturer.

Du svarte ikke på hvorfor amerikanske tilstander er positive eller negative. Hvorfor er det alltid negativ?

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har bodd i Norge i ett år nå og jeg er fortsatt forbauset hvorfor så mange nordmenn er så begeistret over det som skjer i USA ? Kan dere forklare meg dette ? 

Takk på forhånd.

Er det? Jeg har aldri møtt noen som sier det.

Lenke til kommentar

Mcdonalds klages på som et amerikansk ikon som representerer mye som er galt med usa.

McDonalds får ekstra mye pepper pga av måten de driver sin business på. Grandiosa er like mye søppel, men Stabburet har vel ikke like mange svin på skogen.

Lenke til kommentar

Jeg oppdager at i den sammenheng er Norge svært lite opptatt av Russland, som er et stor land ved siden av, og andre land. Det var også laget en video i Norske Fordommer som refererer til denne problemstillingen

Det er ikke så veldig vanskelig å forstå. De fleste i Norge snakker og forstår engelsk men de færreste kan Russisk. Vi vokser opp med amerikansk kultur på alle skjermer, men svært lite russisk kultur. Russere lærer i liten grad engelsk som en felles kommunikasjonsplatform. Ihvertfall er det få russere som kommuniserer noe særlig på verdensspråket engelsk og da blir det vanskelig å få kontakt. 

Det hjelper ikke at Russland har/har hatt et totalitært styre som har vært og er ansett som et problem i den vestlige verden.

Det er vel også mange fra Norge som har reist til USA og opplevd en vennlighet det er vanskelig å finne spor av i Russland, selv om den Amerikanske vennligheten kan bli litt overdrevent og falsk.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

McDonalds får ekstra mye pepper pga av måten de driver sin business på. Grandiosa er like mye søppel, men Stabburet har vel ikke like mange svin på skogen.

Exactly ! Dere vil ikke ha "amerikanske tilstander" (både søppelmat og rovdyr kapitalisme).
Lenke til kommentar

USA er ledene i vestlig kultur innen både film og musikk. Dette sammen med engelsk språk gjør at vi er nært knyttet til USA. Tildels har vi tilsvarende tilknytting til England.

For det andre-det finnes mer folk som kaller seg norske amerikanere enn nordmenn i Norge. Utvandring til Russland har alltid vært svært begrenset.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

begeistret over det som skjer i USA nå for tiden.

Hva skjer i Usa "nå for tiden"?

Trump skjer.

Jeg anbefaler forøvrig at man setter seg inn i et minimum av hva som skjer i verden før man forsøker å delta i 'politikk og samfunn'-debatter.

Hvis du tror Trump er ille i forhold til hva som har skjedd i USA har du jo overhode ikke fulgt med på hva som har skjedd i USA de siste 15 årene.

Lenke til kommentar

Tenker du på Trump,

Det er fordi populismen vant over korrupte politikere, ikke Trump, men valget AV Trump var seieren, vi som folk i verden klarte for første gang utenom Brexit å forkaste systemet som bygger korrupsjon og ødelegger for fattigfolket ved å velge inn en representant som eliten ikke kan fordra.

Det er utrolig Marxistisk (ikke pseudomarxistisk), det er utenkelig innenfor det kvelende rammeverket av EU byråkrati.

Lenke til kommentar

Elsk p :hmm:å grunn av vårt historisk forhold og det faktum at det bor fler nordmenn i USA enn i Norge.

Dette er helt feil og en ganske så radikal påstand som bør underbygges med fakta og kilder. Det er definitivt ikke tilfelle at det bor mer enn 2,5 millioner norske statsborgere i USA.

Lenke til kommentar

Hei, kanskje jeg skulle presisere litt, meningen var at jeg har observert, og flere mine venner fra andre land enn Norge også (bl.a. Tyskland, Polen, Ungarn, Pakistan) at i flere aspekter nordmenn på en måte "ser opp til USA" (jeg vet ikke hvilket uttrykk er best, siden jeg er en utlending og jeg kan ikke nyansere).

Det oppdager vi på NRK, i Aftenposten, i bibliotek, i dagligdagstale hvor folk ofte bruker amerikanske uttrykk, det kan man observere i en mote, programmer man ser, bøker man leser musikk man lytter til, o.l.

Så jeg refererer til hele norsk kultur generelt.

Jeg oppdager at i den sammenheng er Norge svært lite opptatt av Russland, som er et stor land ved siden av, og andre land. Det var også laget en video i Norske Fordommer som refererer til denne problemstillingen

Og vær så snill ikke .... dette innlegget som et angrep, det er bare et forsøk å forstå litt mer en kultur jeg lever i.

Hei,

Jeg har bodd i Norge i ett år nå og jeg er fortsatt forbauset hvorfor så mange nordmenn er så begeistret over det som skjer i USA ? Kan dere forklare meg dette ? 

Takk på forhånd.

Svært få er begeistret over det som skjer i USA nå for tiden. Det er bare det at de, ytterst få, som er det har veldig mye tid til å utrykke sin begeistring på nettet.

Løsningen her er å basere ditt inntrykk på ditt nærmiljø og ikke på kommentarfelt på nettet.

De fleste nordmenn som konstant liker å "tøffe seg" med engelske uttrykk er faktisk ganske dårlige i engelske når det kommer til stykke. Gi dem en bok med engelsk faglitteratur og de skjønner ikke bæret. Ikke kan de uttale den engelske th-lyden heller. Dis, dætt, tink, one, two, tri.

Lenke til kommentar

"Amerikanisering" er egentlig feil uttrykk da man går ut i fra at populærkulturen fra Hollywood er slik USA er. Så det som burde være det reelle uttrykket er "hollywoodisering".

Lenke til kommentar

"Amerikanisering" er egentlig feil uttrykk da man går ut i fra at populærkulturen fra Hollywood er slik USA er. Så det som burde være det reelle uttrykket er "hollywoodisering".

Det er bare en type amerikanisering. Andre typer er multikulturellisme og negative økonomiske tilstander (store lønnsforskjeller, fattigdom osv..)

Alt som ses som negativt i usa og fører til "amerikanske tilstander"(som er aldri positive tilstander).

Lenke til kommentar

Alt som ses som negativt i usa og fører til "amerikanske tilstander"(som er aldri positive tilstander).

Her er det vel ordet "tilstander" som først og fremst gir det negative innholdet.

Det brukes på samme måten om feks "Svenske tilstander".

Da referer man til enkelte aspekter av andre samfunn som oppleves som dårligere enn våre egne.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Her er det vel ordet "tilstander" som først og fremst gir det negative innholdet.

Det brukes på samme måten om feks "Svenske tilstander".

Da referer man til enkelte aspekter av andre samfunn som oppleves som dårligere enn våre egne.

Hvilke ord bruker man til å referere til positive tilstander? Er norske tilstander negative også?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...