konradlotczyk Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Hei, Jeg har bodd i Norge i ett år nå og jeg er fortsatt forbauset hvorfor så mange nordmenn er så begeistret over det som skjer i USA ? Kan dere forklare meg dette ? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Hei, Jeg har bodd i Norge i ett år nå og jeg er fortsatt forbauset hvorfor så mange nordmenn er så begeistret over det som skjer i USA ? Kan dere forklare meg dette ? Takk på forhånd. Svært få er begeistret over det som skjer i USA nå for tiden. Det er bare det at de, ytterst få, som er det har veldig mye tid til å utrykke sin begeistring på nettet. Løsningen her er å basere ditt inntrykk på ditt nærmiljø og ikke på kommentarfelt på nettet. 3 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 begeistret over det som skjer i USA nå for tiden. Hva skjer i Usa "nå for tiden"? Lenke til kommentar
Zork Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) begeistret over det som skjer i USA nå for tiden. Hva skjer i Usa "nå for tiden"? Trump skjer. Jeg anbefaler forøvrig at man setter seg inn i et minimum av hva som skjer i verden før man forsøker å delta i 'politikk og samfunn'-debatter. Endret 21. juli 2017 av Zork Lenke til kommentar
blinc Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Jeg anbefaler forøvrig at man setter seg inn i et minimum av hva som skjer i verden før man forsøker å delta i 'politikk og samfunn'-debatter. Lol, og den var ment til meg, som om jeg aldri skulle hørt om han derre trumpen.. omg At "trump skjer" er så lite konkret så ikke rart om folk lurer på hva denne tråden egentlig handler om.. 8 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 "Begeistringen" er vell endra spakere enn den var under Bush så sliter litt med å se hva trådstarten peker på. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Jeg vil si at i dag graver USA sin egen grav dypere og dypere, selv de fleste demokratene i USA ligger langt til høyre for FRP. De gir all makt til store selskap og det har gått galt hver gang de har prøvd det. Selv Sanders ligger omtrent i sentrum i Europeisk målestokk. Har man lest en nedskrivning av et Trump intervju eller tale skjønner man at mannen er enten komplett idiot eller det mangler mange skuer, Han har ingen ide eller forståelse om noen ting her i verden. Problemet i siste valg fikk de valget mellom pest eller kolera og et av de vant valget. Et annet problemet er at politisk korrupsjon er tillatt i USA, har noe slik blitt prøvd i Europa hadde selskapet mest sannsynlig gått dukken i løpet av uker. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Han har ingen ide eller forståelse om noen ting her i verden.Lol? ja, lol Lurer^^ på hvem som har minst forståelse, deler av msm som mente det var helt utenkelig at Trump kunne vinne, eller Trumpen selv. Og dumskapen ender vist aldri <iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fkjetil.rolness%2Fposts%2F10155362902190499&width=500"width="500" height="602" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true"></iframe> Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Er ikke sikker på om du er enig eller uenig blinc? er du enig greit er du uenig kom med eksempel. Hadde det vært rettferdig valg i USA hadde den som fikk flest stemmer vunnet, ikke at det hadde vært så mye bedre. Nå har vi ikke rettferdige valg her i Norge heller, siden mange som faktisk ikke har stemmer nokk får for mye makt i forhold til folkeviljen. Får et parti 12 % av stemmene bør de ha 12 % av plassene i stortinget, men slik er det ikke i dag. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Jeg er enig i at det var et valg mellom pest og kolera. Men noe av det som var oppsiktsvekkende ved det amerikanske valget var hvordan eksperter fra inn og utland ikke kunne forstå at Trump hadde en sjanse. Min påstand er at deler av msm er mer virkelighetsfjern enn Trump. Humaniora har blitt et sted for lite intelligens og middelmådighet: Fra Helge Lurås: "Da jeg vokste opp forsøkte folk (lærere, forfattere, media, politikere) å overbevise meg om at vi var et opplyst samfunn hvor kunnskap og stadig sannhetssøken var høyt verdsatt og ville bli belønnet. Men virkeligheten er at de egentlig vil at man skal stoppe nysgjerrigheten innenfor gitte grenser, som vi nå kaller politisk korrekthet. Og søken etter sannheten (om mennesket, i det minste) bør også stoppe før man mistenker at den har sosialt vedtatte grenser, altså før man i det hele tatt forstår at man er omgitt av politisk korrekthet. Det faller lettest for de godtroende og/eller de late. Dere som har smarte, energiske barn bør altså styre dem mot næringslivet eller matematikken. Samfunnsfag og humaniora passer best for de middelmådige. Men det har vel mange allerede innsett." 2 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Tror de fleste har et elsk-hat forhold til USA. USA er jo så mangt. Elsk på grunn av vårt historisk forhold og det faktum at det bor fler nordmenn i USA enn i Norge.Hat fordi deler av kulturen er utålelig og på grunn av en del skit som har skjedd i nyere historie. Når Bush var president og Obama ble valgt ga vi dere Nobels fredspris. Jeg tør ikke tenke på hva vi gir Trumps etterfølger Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Hadde det vært rettferdig valg i USA hadde den som fikk flest stemmer vunnet, ikke at det hadde vært så mye bedre. Så hva hadde vært så mye bedre da? Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 ... Hadde det vært rettferdig valg i USA hadde den som fikk flest stemmer vunnet ... Den som fikk flest stemmer i 30 av 50 stater i 'The United States of America', vant! 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Direktevalg på kandidat og parti har vi ikke i Norge heller.En stemme avlagt i Finnmark betyr 2,4 ganger så mye som en stemme avlagt i Oslo. Vi har altså et slags distrikts-diktatur i Norge som er langt, langt, langt verre enn i USA. I USA teller en rural stemme kun marginalt mer enn i de urbane. 4 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) Ikke så mange er begeistret over det som skjer i USA, men på internett kan det se slik ut. For på internett er det mange unge folk, og unge folk er mer pro Trump enn den eldre garde. Trump. En bra mann. Ikke perfekt. Men bedre enn denne kvinnen i hvert fall Endret 22. juli 2017 av VR-katten 3 Lenke til kommentar
konradlotczyk Skrevet 22. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2017 Hei, kanskje jeg skulle presisere litt, meningen var at jeg har observert, og flere mine venner fra andre land enn Norge også (bl.a. Tyskland, Polen, Ungarn, Pakistan) at i flere aspekter nordmenn på en måte "ser opp til USA" (jeg vet ikke hvilket uttrykk er best, siden jeg er en utlending og jeg kan ikke nyansere). Det oppdager vi på NRK, i Aftenposten, i bibliotek, i dagligdagstale hvor folk ofte bruker amerikanske uttrykk, det kan man observere i en mote, programmer man ser, bøker man leser musikk man lytter til, o.l. Så jeg refererer til hele norsk kultur generelt. Jeg oppdager at i den sammenheng er Norge svært lite opptatt av Russland, som er et stor land ved siden av, og andre land. Det var også laget en video i Norske Fordommer som refererer til denne problemstillingen Og vær så snill ikke .... dette innlegget som et angrep, det er bare et forsøk å forstå litt mer en kultur jeg lever i. Hei, Jeg har bodd i Norge i ett år nå og jeg er fortsatt forbauset hvorfor så mange nordmenn er så begeistret over det som skjer i USA ? Kan dere forklare meg dette ? Takk på forhånd. Svært få er begeistret over det som skjer i USA nå for tiden. Det er bare det at de, ytterst få, som er det har veldig mye tid til å utrykke sin begeistring på nettet. Løsningen her er å basere ditt inntrykk på ditt nærmiljø og ikke på kommentarfelt på nettet. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 begeistret over det som skjer i USA nå for tiden. Hva skjer i Usa "nå for tiden"? Trump skjer. Jeg anbefaler forøvrig at man setter seg inn i et minimum av hva som skjer i verden før man forsøker å delta i 'politikk og samfunn'-debatter. Jeg anbefaler at man presiserer ting så man kan ha en vettug diskusjon rundt et satt tema. "Trump skjer" er like intetsigende som at "Putin skjer". Det er en smule mer enn èn mann som styrer for å si det mildt. 1 Lenke til kommentar
Gamasj Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Hei, kanskje jeg skulle presisere litt, meningen var at jeg har observert, og flere mine venner fra andre land enn Norge også (bl.a. Tyskland, Polen, Ungarn, Pakistan) at i flere aspekter nordmenn på en måte "ser opp til USA" (jeg vet ikke hvilket uttrykk er best, siden jeg er en utlending og jeg kan ikke nyansere). Det oppdager vi på NRK, i Aftenposten, i bibliotek, i dagligdagstale hvor folk ofte bruker amerikanske uttrykk, det kan man observere i en mote, programmer man ser, bøker man leser musikk man lytter til, o.l. Så jeg refererer til hele norsk kultur generelt. Jeg oppdager at i den sammenheng er Norge svært lite opptatt av Russland, som er et stor land ved siden av, og andre land. Det var også laget en video i Norske Fordommer som refererer til denne problemstillingen Amerikanske uttrykk eller engelske uttrykk? Og Russland er et stort land, ja, men kvadratmeter produserer ikke populærkultur. Dessuten snakker de russisk i Russland. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Hei, kanskje jeg skulle presisere litt, meningen var at jeg har observert, og flere mine venner fra andre land enn Norge også (bl.a. Tyskland, Polen, Ungarn, Pakistan) at i flere aspekter nordmenn på en måte "ser opp til USA" (jeg vet ikke hvilket uttrykk er best, siden jeg er en utlending og jeg kan ikke nyansere). Det oppdager vi på NRK, i Aftenposten, i bibliotek, i dagligdagstale hvor folk ofte bruker amerikanske uttrykk, det kan man observere i en mote, programmer man ser, bøker man leser musikk man lytter til, o.l. Så jeg refererer til hele norsk kultur generelt. Jeg oppdager at i den sammenheng er Norge svært lite opptatt av Russland, som er et stor land ved siden av, og andre land. Det var også laget en video i Norske Fordommer som refererer til denne problemstillingen https://www.youtube.com/watch?v=fmBMDcfnpaI Og vær så snill ikke .... dette innlegget som et angrep, det er bare et forsøk å forstå litt mer en kultur jeg lever i. Jeg har bodd i Norge en liten stund men resten av livet mit har jeg bodd i usa. Norges forhold med usa er meget intersannt. Generellt sett er nordmen fascinert med pop- kulturen i usa samtidig som det respekteres lite. Et godt eksempel-Mcdonalds-som mange europeere klager på som typisk dårlig amerikansk mat, selger mer hamburgere i Europa enn i Usa. Hvordan kan "dårlig amerikansk mat" bli populær nok til å selge så mange hamburgere? Det er ikke så mye at de "ser opp" til usa men kanskje at det fascinerer dem uten å respektere det de kjøper, spiser, bruker, hører og ser på. Det minner meg om menn som har sex med vakre kvinner de ikke er glad i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå