henrikwl Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 https://support.happysocks.com/hc/no/articles/206727823-Vil-min-pakke-bli-pålagt-toll-og-importavgifter- Er disse vilkårene kurante, så lenge det er en norsk side med norske priser som henvender seg til det norske markedet (de spesifiserer at det er viktig å bestille fra den korrekte regionale siden)? Jeg var av den oppfatning at man ikke kunne gjøre som dette; fremstå som helnorsk og henvende seg til det norske marked, men allikevel unnlate å håndtere mva og toll på selgersiden? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) Svensk nettside med Norsk side/oversetting (og andre språk) Endret 21. juli 2017 av Dubious Lenke til kommentar
qben Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/e-handel/Netthandel-og-skatt/ Og http://www.dinside.no/okonomi/pass-deg-for-nettbutikker-uten-inkludert-moms-toll-og-gebyrer/60965312 Om du legger en vare i handlekurven og går til "sjekk ut" får du følgende info, som trolig er for lite for sent: "Vær oppmerksom på at bestillingen din blir sendt fra Nederland og kan være underlagt toll og moms direktiver. Mer info kan finnes på nettsidene til Norsk Post." Dette er en svensk og ikke norsk selger hvor en må anta at markedet ikke i hovedsak er Norge selv om språk/pris er norsk, så de slipper trolig unna. Hadde de vært norske hadde de trolig brutt lovene, slik jeg tolker dette. Et generelt godt tips når man shopper på nett er å sjekke dette, særlig når siden er flerspråklig og avsender tydelig ikke er norsk. Endret 21. juli 2017 av qben Lenke til kommentar
spetter Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Om nettbuikken henvender seg til norske forbrukere slik som f.eks cdon (dem har tross alt lager i utlandet om jeg forstod rett) så skal det ikke pålegges ekstra i forhold til det varen koster. Da skal toll osv være innbakt i prisen du betaler til nettbutikken. Rett meg om jeg tar feil Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 CDON er en norsk nettside, med svenske eiere Du kan enkelt se om nettsiden er norsk ved at domenet ender på .no Finnes unntak, som f.eks Lefdal, som har .com Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Interessant. Jeg kjøpte for mange år siden en mobilholder til datidens iphone fra det jeg trodde var en norsk side. Norsk tekst, norske priser og .no domene. Jeg leste ingen ting om at dette ikke var en norsk butikk. Dog fikk jeg tollavgifter på toppen. Jeg forsøkte henvende meg til firmaet, men uten å bli møtt med forståelse... Jeg tror ikke dette er lov, spesielt ikke om siden TS kjøpte fra hadde et .no domene. Kontakte forbrukerrådet? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Jeg tror ikke dette er lov, spesielt ikke om siden TS kjøpte fra hadde et .no domene. Kontakte forbrukerrådet? TS handlet fra et .com-domene med en underside på norsk. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2017 .com eller .no er bare ett enkelt element i vurderingen av hvorvidt en side kan sies å "henvende seg til det norske markedet" - det er en større, mer kompleks vurdering, noe som fremgår av linkene tidligere i tråden her. Jeg har ikke kompetanse til å gjøre den vurderingen (igjen: linkene viser at det er gråsoner ute og går her), så derfor spurte jeg her. Klart, Forbrukerrådet er også en mulighet. 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 BIGG: Aha, jeg forstår. Jeg er forøvrig helt enig med henrikwl, dette er en kompleks helhetlig vurdering og jeg regner med ordlyden i regelverket er noe åpen og går på sunn fornuft. Dette er ikke noe jeg vet, jeg er heller ikke kompetanse på området. Men om man kjøpte i god tro, og uten åpenbare tegn til at siden var utenlandsk eller at påkostninger ville pålyde, syns jeg du har en god nok sak til i alle fall å forhøre deg med Forbrukerrådet. Hold tråden oppdatert! Dette kan være en fin tråd å komme tilbake til om fremtidige forumbrukere trenger hjelp med samme ting. Her er forresten mitt innlegg fra 2010 som omhandler noe av det samme. Dessverre er det ingen konklusjon på slutten, men jeg mener at jeg ikke orket en evt. papirmølle, slik at jeg bare betalte det som det var.. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2017 Ja, det er snakk om lommerusk, så jeg er ikke nødvendigvis ute etter penger her. Jeg var bare nysgjerrig på reglene rundt dette, for når en hjemmeside bruker godt norsk språk (ikke åpenbar Google Translate tekst), har norske priser og ikke er tydelig merket så antar man fort at ting er på stell. Det kan godt tenkes at det sto en notis med liten skrift en eller annen plass, men igjen: hvis ikke man har noen grunn til å lete etter sånn info så gjør man det ikke. Hvis ingen av juss-sluggerne her inne oppdager tråden så spør jeg nok Forbrukerrådet. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 7. august 2017 Forfatter Del Skrevet 7. august 2017 Oppdatering: Forbrukerrådet sendte meg videre til Forbrukerombudet, som igjen sendte meg videre til Forbruker Europa. Sistnevnte svarte med et copy-pastet standardsvar som henviste til 350-kroners grensen og en link til toll.no. Konklusjon: spørsmålet er for innviklet for 1. linje hos disse organisasjonene, og siden jeg ikke gidder å betale penger for å finne ut av det gir jeg opp å få svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå