spesseh Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Var på kjøretur på allfarvei med min 2005 Toyota Avensis stv. på onsdag da bilen plutselig ikke ville gi fremdrift. Kan dette skyldes at jeg halvtimen før slo bilen lett nedi? Rekvirerte veihjelp og fikk bilen tauet til nærmeste verksted av den litt lite tillitvekkende typen. Jeg fikk beskjed om at drivaksel var brukket og at de skulle bestille ny. Jobben kostet rundt 1500+mva og delen rundt 5000. Jeg fikk så i dag bilen tilbake og betalte totalt 7500. Når jeg kom hjem sjekket jeg drivakslene for å se hvordan de så ut, og de er definitivt ikke blanke og nye. Pleier drivaksler å være blanke når de er nye eller har jeg blitt lurt? Takk for hjelp folkens Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Ikke bare drivknuten dem har byttet? Er dem som bruker å ryke på drivakselen Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Ring verkstedet så snart de åpner og spør om nøyaktig hvilken del de byttet, og be eventuelt om å få den gamle delen med deg. Har de byttet bare drivknute så er det ikke noe du kan se (knuter ligger inne i de svarte belgene på akslingen) men har de byttet hele akslingen så skal du kunne se det lett. Vil tro kvitteringen inneholder detaljer om delen som er byttet? Lenke til kommentar
spesseh Skrevet 21. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2017 Ikke bare drivknuten dem har byttet? Er dem som bruker å ryke på drivakselen Det kan jo være det. Hvor er denne plassert på Avensisen, vet du det, og er den synlig? Jeg har Toyota_Avensis_2002-2007\CHASSIS AND BODY REAIR MANUAL som bør kunne gi meg svaret, men jeg vet ikke helt hva jeg ser etter (n00b) Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Knuter har du 2 av til hvert hjul med driv. En ute ved hjulet, og en inne ved girkassen. Begge inne i svarte gummibelger. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Har hørt en gang før om brukket drivaksel på disse Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Her kan du se noen bilder som viser at det er både indre og ytre drivknuter, og felles for dem begge er at de er gjemt under gummibelger, men du vil antagelig kunne se at de har byttet disse også når de har byttet den indre eller ytre drivknuten på en av sidene til din bil. Sjekk denne linken her for bildeeksempler, drivknute avensis Lenke til kommentar
spesseh Skrevet 21. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2017 Takk for utmerket hjelp. Skal ta en ny sjekk. Kan denne ha knekt da jeg var lett nedi i lav fart halvtimen før det skjedde, eller tar bunnplate (?) unna før drivaksel kan skades? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Det var vel også en spesielt rimelig pris på en hel aksel? Ole Lenke til kommentar
spesseh Skrevet 22. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2017 Spesifisert på fakturaen er arbeid 1200 og drivaksel 4347009a21 til 4877. Prisene er uten mva, så totalpris er 7596,25. Når jeg søker på det varenummeret på sider som selger reservedeler er prisen i overkant av 1000, men varierer avhengig av produsent. Den prisen jeg har fått er vel med frakt, hebting av delen i nærmeste by, osv, så det kan vel være korrekt? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Varenummeret henviser til "Outer CV joint" - altså ytre drivledd. Da skal du se ett stk ny gummimansjett nær hjulet på den ene siden av bilen, resten av akselen vil være den samme gamle Ole Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 And if they go down, they go down together.. - Når den ene har gått, er det nok en viss sjanse for at det kan være at de andre drivknutene begynner å bli modne for utskifting(?) Hvis ikke verkstedet sjekket de andre drivknutene, kan det være en idé å få sjekket resten. I det minste hvis bilen har gått et godt antall kilometer. Lenke til kommentar
spesseh Skrevet 22. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2017 Takk for tips. Passerte 140,000 km nylig, så jeg vurderer sterkt å bytte før det blir mer påkostninger. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Drivknutene holder normalt mye, mye lengre, nærmest evig dersom bilen kjøres normalt ... og det viktigste, dersom mansjetter byttes før det går hull på de, eller i verste fall raskt ved skade, og drivleddene taes i fra hverandre og smøres riktig samtidig. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Ytre drivknuter er dem som får mest påkjenning når man svinger på hjulene. Den indre får ikke samme slitasje. Ikke vits å bytte noe før du hører ulyder. 2 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Ikke uvanlig at drivaksel knekker tvers av venstre foran på Avensis pga rust under avbalanseringsloddet. At drivleddene ryker og gir drift stans er veldig uvanlig på Toyota. Hvis mansjetten er tett så ryker dem aldri. Selv med en defekt mansjett og ulyd kan de rusle i åresvis, de tåler mye juling. Ytre drivledd sitter fast i drivakselen på Avensis. Du får ikke kjøpt løst ytre ledd eller løs aksling hos Toyota uten å få begge deler ferdig sammenføyd. Deretter flytter man over og bruker det indre leddet videre. I drammens området koster ny aksling m/ytre ledd 4500,- men siden fraktpåslaget til Toyota er sinnsykt så koster den sikkert dobbelt så mye oppi nord. Hvis man skal ha på et uorginalt ytre ledd så må det gamle leddet kappes av med en vinkelsliper e.l. Skal man kun bytte mansjetter må man av med indre ledd og bytte mansjetter via rektum. Jeg tar alltid vare på venstre drivaksel til Avensis fordi jeg blir kvitt dem. Hos hugger`n er det ofte vanskelig å få tak i dem og du skal ha litt flaks om de har en inne. Jeg har betalt alt fra 700 - 2500 for brukte akslinger. Uorginale akslinger pleier også å passe dårlig på Avensis. Jeg orker ikke å spekulere på hva som evt. kan ha skjedd. Bilen ble klar til helgen og hos merkeverksted hadde det garantert blitt dyrere. Kom med et bilde så skal jeg se om jeg hadde giddi å klagd eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå