Windoge Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) Jeg har fagbrev i både sikkerhetsfaget og salgsfaget, men har ikke generell studiekompetanse.. Jeg tok lærlingtidene etter ordinær 2-årig videregående skole. Spørsmålet mitt er derfor om jeg har anledning til å komme meg inn på høyere utdanning på bakgrunn av realkompetanse? Da ser jeg selvsagt bort i fra de linjene med spesielle krav om karakterer eller fag fra studiekompetansenivå. Jeg er over 25 år. Endret 21. juli 2017 av Windoge Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Her er alternativene dine: Du kan gå påbygg og få generell studiekompetanse. Du kan benytte deg av 23/5-regelen. Det krever at du har nok timer i de såkalte studiekompetansefagene (norsk, engelsk, historie m.m.). Yrkesfaglig videregående dekker noen av timene som kreves, resten må du ta som privatist. Enkelte ingeniørutdanninger lar folk uten studiekompetanse komme inn ved å fullføre et forkurs (se for eksempel her). Da tar du fagene du trenger i løpet av en intensiv sommer. Lenke til kommentar
signii Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Når du har fagbrev så er det også noen skoler som har lokalt opptak for disse studentene via Y-veien, les mer om det her. Eksempler på skoler er HSN, NTNU i Ålesund og HiØ. Om det er studier relevante for fagbrevet ditt er kanskje en annen sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå