Gå til innhold

Mulig å komme inn på høyere utdanning med bare fagbrev og yrkeserfaring?

Windoge

Anbefalte innlegg

Jeg har fagbrev i både sikkerhetsfaget og salgsfaget, men har ikke generell studiekompetanse.. Jeg tok lærlingtidene etter ordinær 2-årig videregående skole. Spørsmålet mitt er derfor om jeg har anledning til å komme meg inn på høyere utdanning på bakgrunn av realkompetanse? Da ser jeg selvsagt bort i fra de linjene med spesielle krav om karakterer eller fag fra studiekompetansenivå.  Jeg er over 25 år.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er alternativene dine:

• Du kan gå påbygg og få generell studiekompetanse.
  • Du kan benytte deg av 23/5-regelen. Det krever at du har nok timer i de såkalte studiekompetansefagene (norsk, engelsk, historie m.m.). Yrkesfaglig videregående dekker noen av timene som kreves, resten må du ta som privatist.
  • Enkelte ingeniørutdanninger lar folk uten studiekompetanse komme inn ved å fullføre et forkurs (se for eksempel her). Da tar du fagene du trenger i løpet av en intensiv sommer.
Lenke til kommentar

Når du har fagbrev så er det også noen skoler som har lokalt opptak for disse studentene via Y-veien, les mer om det her. Eksempler på skoler er HSN, NTNU i Ålesund og HiØ. Om det er studier relevante for fagbrevet ditt er kanskje en annen sak. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...