Mathias Klingenberg Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Det skulle tvinge frem opp mot 3000 nye ladesteder før utgangen av året. Nå blir kravet trolig utsatt Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) Hva er dette: "Elbilforeningen har godtatt å utsette iverksettelse...." Her eg bur er 4 syklubber, å "Husfliden" har ikke etablert seg hær ennu. Tross 70 års tid, og godkjenning fra 5 Direktorat. Endret 22. juli 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Ole Hovengen Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Man kan være for eller imot utbyggingsstrategien for ladestasjoner, men saken avdekker elendig arbeide med lov/forskrift. Det er uklokt å åpne for skjønn (ref. "rimelighet"). Lag gode utveydige forskrifter! 2 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Hva er dette: "Elbilforeningen har godtatt å utsette iverksettelse...." Her eg bur er 4 syklubber, å "Husfliden" har ikke etablert seg hær ennu. Tross 70 års tid, og godkjenning fra 5 Direktorat. Å, husfliden? Vær sjeleglad for at ikke syklubben har etablert en hær. Slikt blir det ofte krig av. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Man kan være for eller imot utbyggingsstrategien for ladestasjoner, men saken avdekker elendig arbeide med lov/forskrift. Det er uklokt å åpne for skjønn (ref. "rimelighet"). Lag gode utveydige forskrifter! Jeg er helt enig. Men det spørs om ikke bakstreverne i SP synes det er å overstyre lokalt demokrati. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Jeg får stadig, i diskusjoner om batteri-el kontra Hydrogen-el, at samfunnet/staten ikke burde kaste bort penger på (eventuelt støtte til) Hydrogen-stasjoner. Jeg får herved lyst til å bruke samme argument tilbake. Men fylle/ladestasjoner burde vel bli betalt av stasjonseiere og ladere, som vanlige bensinstasjoner. ( Ihvertfall utover en kort periode eller minimums antall) Og for batteri-stasjoner burde dette være god butikk, noe må man jo bedrive tiden med mens bilen lades. Ellers: Hvis man kuttet avgiftsfritak på elektriske biler et par år, kunne samfunnet brukt denne summen til å teppelegget landet med både lade-stasjoner og Hydrogen-stasjoner. Så kunne markedet bestemme, enten det ble bensin/diesel, batteri-el eller Hydrogen-el folk ville ha. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Ole: Utvetydige lover og forskrifter er ikke nødvendigvis nok siden det først og fremst gjelder nye ladesteder og ikke har tilbakevirkende kraft på dagens bensinstasjoner eller spisesteder langs veiene. Man trenger "gulrot" for å få lademulighet på eksisterende steder. Subsidier er en måte å løse det på, men man trenger ikke å oversubsidiere. Det bør holde å lokke med gratis utredning av lønnsomhet + litt symbolsk støtte til selve anlegget for å få mange interessenter langs veiene. Merkeordninger kan også hjelpe på. F.eks et eget merke for elbilvennlige virksomheter langs veiene som kan bukes i markedsføring som tripadvisor, hotelldatabaser, inn på kart som brukes i GPS-er etc. Ladepunktene betaler nok seg selv fort med de prisene som vanligvis brukes (3 kr/min) + mersalg. Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Det bør jobbes mer mot arbeidstedene til folk i forhold til dette, offentlige som private. Det er der bilene står parkert om dagen, og der er der de bør bli ladet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Det bør jobbes mer mot arbeidstedene til folk i forhold til dette, offentlige som private. Det er der bilene står parkert om dagen, og der er der de bør bli ladet. Prinsippielt bør folk lade i denne prioriterte rekkefølgen i den grad det er mulig: 1. Saktelade hjemme 2. Saktelade på jobb/butikken/hotellet etc 3. Hurtiglade 4. Superlade En vanlig arbeidsdag er så lang at det bør holde med en 16A-kurs til hver av elbil-pendlerne unntatt Tesla-pendlerne fordi folk pendler ikke så langt at de må lade Teslaen på jobb for å komme seg hjem. Jobblading bør forbeholdes de som må lade på jobb. Hvis man bare lader på jobb fordi jobben betaler så bør man vurdere å fordelsbeskatte jobbladingen slik at det koster det samme som hjemme. Hurtigladere og superladere er for folk på farta og da bør ladetiden holdes nede, altså høy effekt. Det bør koste mer enn saktelading slik at folk velger saktelading så langt det lar seg gjøre. Selv Tesla har innsett at superladerne utnyttes til hverdagslading fordi det er gratis, og innførte årlig tak på superladingen og betaling for alle biler bestilt/levert fra januar/april i år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå