Gå til innhold

Slik klarte hackeren å stjele Ethereum verdt 250.000.000 kroner denne uken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Offtopic: Bloggeren Haseeb 'Dogishead' Qureshi (som siteres i artikkelen her) vet en del om å svindle til seg penger.

En gang en svært respektert high stakes online pokerspiller som mistet all respekt og troverdighet etter hans delaktigehet i å svindle penger fra andre pokerspillere ble avslørt. Interesserte kan google 'dogishead scandal' for detaljer.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordelen er at verdien kommer til å stupe -- slik at verdiene som ble stjålet ikke blir SÅ store.

Hvis verdien stuper så vil det også gå utover alle andre med Etherum. Potensiellt mer enn en kvart milliard kan gå tapt pga. tyveriet. Heldigvis for folk så var dette pga. en dårlig lommebok og det bør ikke påvirke verdien.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fordelen er at verdien kommer til å stupe -- slik at verdiene som ble stjålet ikke blir SÅ store.

brukere smarte nok til å hacke dette vet nok og at nyheten om hacken vil få verdien til å synke og har nok allerede tradete til andre valutaer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Skulle vært vanlige penger, så kunne man bare opprettet noen flere tall i datasystemet/trykket nye og latet som ingenting.

Lenke til kommentar

Hvis verdien stuper så vil det også gå utover alle andre med Etherum. Potensiellt mer enn en kvart milliard kan gå tapt pga. tyveriet. Heldigvis for folk så var dette pga. en dårlig lommebok og det bør ikke påvirke verdien.

Det er klart dette svekker etherum. Uansett om det er wallet eller feil i blockchain, så svekker dette tilliten til valutaen på markedet. Særlig når det er snakk om så store beløp. De fleste som spekulerer i kryptovalutta gir blanke i hva feilen er eller hvor den ligger. Endret av GitKenneth
Lenke til kommentar

Finner vi frem aluminiumsfolie og lager oss en fin hatt, så kan vi jo spørre oss selv om enkelte cryptocurrencies er et Ponzi Scheme.

Du har feks OneCoin som hevder å være cryptovaluta, bare for å ri på hypen. Men det er altså en rein svindel uten en gang en blockchain. Så det spørs hva definisjonen på cryptocurrency er. Ethereum og Bitcoin er så langt unna ponzi scheme som du kan komme. Det første kritieriet, om at noen som står bak lover profitt, må du gjerne forsøkr å dokumentere. At noen random tweets og Facebook meldinger lover profitt er ikke det samme.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan godt gi etter på definisjonen av et Ponzi Scheme, men dette er ikke første gangen ekstreme summer med cryptocurrency har forsvunnet, så om jeg hadde vært kriminell så kunne godt jeg tenkt meg å lage en wallet eller bank, og så stikke av med pengene til Tijuana og skylde på datainnbrudd.

Lenke til kommentar

På den måten at det er lett å opprette en Bitcoin bank som Mt Gox, eller en wallet som Parity, hive seg på en investor hypebølge, tømme banken, aktivere en plantet bakdør og forsvinne sporløst.

Bitcoin og Etherum er ikke problemet i seg selv, men infrastrukturen er ugjennomsiktig, og gir kriminelle immunitet.

Jeg sier ikke at noe av dette har skjedd, men det er naivt å tro at disse sjokksummene ikke er som magneter for kriminelle, kriminelle som også er i stand til å lage en phishing fasade.

Jeg kunne forøvrig også brukt tid på å forke Bitcoin og lage Gavekortcoins der jeg har mine egne banker, wallets og nettbutikker og tømmer alt for penger når de får verdi. Vi snakker tross alt om milliarder av kroner, så det finnes ingen grenser for hva jeg som en eksempelvis kriminell ville brukt tid på. Det er her parallellen til Ponzi Schemes kommer inn.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dream on. Hva med å heller kaste deg på kryptotoget og bli rik selv, i stedet for å syte? ;)

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

På den måten at det er lett å opprette en Bitcoin bank som Mt Gox, eller en wallet som Parity, hive seg på en investor hypebølge, tømme banken, aktivere en plantet bakdør og forsvinne sporløst.

Bitcoin og Etherum er ikke problemet i seg selv, men infrastrukturen er ugjennomsiktig, og gir kriminelle immunitet.

Jeg sier ikke at noe av dette har skjedd, men det er naivt å tro at disse sjokksummene ikke er som magneter for kriminelle, kriminelle som også er i stand til å lage en phishing fasade.

Jeg kunne forøvrig også brukt tid på å forke Bitcoin og lage Gavekortcoins der jeg har mine egne banker, wallets og nettbutikker og tømmer alt for penger når de får verdi. Vi snakker tross alt om milliarder av kroner, så det finnes ingen grenser for hva jeg som en eksempelvis kriminell ville brukt tid på. Det er her parallellen til Ponzi Schemes kommer inn.

Jeg er enig i at kriminelle kan tiltrekkes, men at f.eks btc/eth i seg selv er et ponzi scheme blir upresist. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at kriminelle kan tiltrekkes, men at f.eks btc/eth i seg selv er et ponzi scheme blir upresist. 

Forsåvidt, men selv om disse kryptovalutaene er bunnsolide "by design" så kan de bli skapt for å tjenestegjøre en råtten infrastruktur. Jeg skylder ikke på noen valutaer, men påstår definitivt at dette er et minefelt man ikke blir kvitt. Man glemmer at selv om valutaen er desentralisert, så er ikke bankene det, og selv ærlige folk kan la seg korrupere av å se bitcoins verdt milliarder inne på hobbyprosjektet sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forsåvidt, men selv om disse kryptovalutaene er bunnsolide "by design" så kan de bli skapt for å tjenestegjøre en råtten infrastruktur. Jeg skylder ikke på noen valutaer, men påstår definitivt at dette er et minefelt man ikke blir kvitt. Man glemmer at selv om valutaen er desentralisert, så er ikke bankene det, og selv ærlige folk kan la seg korrupere av å se bitcoins verdt milliarder inne på hobbyprosjektet sitt.

Noe av problemet ennå er at cryptovaluta er noe lite brukervennlig. Mange vil prøve seg og tyr lett til sentraliserte tjenester. Noe som stort sett ødelegger hele fordelen med en cryptovaluta sikkerhetsmessig. Samtidig er det ikke nødvendigvis enkelt å ha et sikkert miljø å kjøre sin egen wallet på. Men cold storage-løsningene som Ledger Nano S skal være sikre.

edit: poenget er altså at man skal være sin egen bank. Da er det ingen tredjepart som du må stole på.

Endret av atlemag
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår enda ikke dette med kryptovaluta;

den er jo alltid knytt opp til vanlig valuta?

"Noe av problemet ennå er at cryptovaluta er noe lite brukervennlig. Mange vil prøve seg og tyr lett til sentraliserte tjenester. Noe som stort sett ødelegger hele fordelen med en cryptovaluta sikkerhetsmessig. Samtidig er det ikke nødvendigvis enkelt å ha et sikkert miljø å kjøre sin egen wallet på. Men cold storage-løsningene som Ledger Nano S skal være sikre. "

Så, det er ikke sikkert - man må vite hva en f-kings cold-storage løsning er?

Cash, please!

Er det virkelig så dårlig stilt med dette som skulle bli neste steget ang valuta?

Det er som om reddit skulle lage sin egen reddit. Det kommer til å gå til helvete, okkesom er.

Lenke til kommentar

"Noe av problemet ennå er at cryptovaluta er noe lite brukervennlig. Mange vil prøve seg og tyr lett til sentraliserte tjenester. Noe som stort sett ødelegger hele fordelen med en cryptovaluta sikkerhetsmessig. Samtidig er det ikke nødvendigvis enkelt å ha et sikkert miljø å kjøre sin egen wallet på. Men cold storage-løsningene som Ledger Nano S skal være sikre. "

Cash, please!

Er det virkelig så dårlig stilt med dette som skulle bli neste steget ang valuta?

Det er som om reddit skulle lage sin egen reddit. Det kommer til å gå til helvete, okkesom er.

Kryptovaluta er ikke knyttet opp mot vanlig valuta, men folk er villige til å betale ekte penger for det. Du kan jo også spørre deg selv om kontanter er så fryktelig mye tryggere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

«var ingen incentiver for å forsikre seg om at flere godsinnede utviklere inspiserte koden»

Nei det ble vel kanskje litt dyrt å la noen audite koden. Etherium foundation sitter jo bare på noen mrd kroner i ETH.

Lenke til kommentar

Cash, please!

Du verdsetter alle valutaer mot noe. Derav har du en valutakurs feks NOK mot USD. Her snakker vi om. BTC mot USD. Ingenting spesielt.

Du kan skjønne kryptovaluta hvis du går inn for det. Det blir for dumt å dømme noe til helvete når du sier at du ikke skjønner det. Så kan du spørre deg om du egentlig skjønner ting som feks epost, hvordan det egentlig fungerer. Trenger du skjønne det i detalj? Kanskje ikke, for brukervennligheten og utbredelsen er høy. Du bare bruker et program og det virker. Kanskje er det lurt å skjønne kryprovaluta, siden det er penger. Føles litt verre ut med penger på avveie enn litt tekst på avveie.

Kryptovaluta er å sende penger fra person A til person B, uten mellomledd som bank eller kredittkortselsap. Det er valuta som ikke styres av stater. Desentralisert. Bitcoin protokollen har aldri blitt hacket. En bitcoin transaksjon har aldri blitt reversert eller tuklet med. Det er kryptovaluta.

Om det er interessant for folk flest? det vil tiden vise.

Problemet da med sentraliserte løsninger, feks wallet på web hos en tilbyder er at du ikke lenger har kontrollen det var designet for, og de tilbyderne blir gigantiske honningkrukker for hackere. Tilbyderen kan gå også gå konk etc. Money not safe.

Problemet med å kjøre egen wallet er ikke walletprogramvaren i seg selv, men miljøet ditt. Har du en PC med noe ondsinnet programvare på kan du fort bli hacket for penger på samme måte som du blir hacket for bilder. De fleste vet vel strengt tatt ikke om PC'en er trygg nok til å oppbevare penger.

Cold storage er en usb dings. Ikke noe særlig innviklet, men koster en tusing eller noe. Den er ikke i kontakt med internett, og er derfor særdeles trygg.

Ny teknoligi er ofte sånn i startfasen. Teknologien er brilliant, brukervennligheten kommer og folket blir opplært. Tilslutt virker det hele nokså smertefritt. Når email først kom måtte du skrive kommandoer for å sende epost. Man må ta høyde for utvikling. Det at noe er sånn og sånn i dag betyr ikke at det blir sånn for alltid. Statisk er vel det siste du kan forbinde med teknoligi. Første PC eller iPhone var nokså rævva om du sammenligner den med dagens.

Endret av atlemag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...