Kruste Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) Synest det er mye hjulstøy i bilen, dette er optimum utgaven med 19 hjul. Dekka som som sitter på er Bridgestone dekka som bilen var levert med ny. Blir det mindre støy med feks. 17 hjul ? Dekka som sitter der nå er jo noen år så gummien er sikkert steinharde så nye dekk har vel kanskje hjulpet noe. Gode tips ?? Endret 22. juli 2017 av Kruste Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Det er mer støy til bredere dekk og lavere profil. Noen dekk støyer mer enn andre. Støy er oppgitt på dekk til salgs, f.eks 71 db. Jeg tror ikke alder på dekkene skal ha mye å si på støyen, litt kanskje. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Pluss at det er veldig mye grov asfalt i Norge Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 I "gamle dager" kom bilene stort sett med 65 profil hjul med 15 tommers felg. De var komfortable og bråkte lite. Nå vil folk ha store felger og lavprofildekk. Det ser kanskje fint ut, men er bråkete og ukomfortabelt. Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Mazda 6 har mye hjulstøy i utgangspunktet også. Vil nok hjelpe med nye dekk. Prøv å finn noen som skorer hra støy i tester. Nokian hakka blue 2 kom vel best ut i motor/naf sin siste test. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) En bra dimensjon er f.eks 215/55-17 eller 225/55-17 (med forbehold om det er riktig til din bil) Eksempel på dekk: Goodyear Efficient Grip, Goodyear Excellence, Nokian Blue 2 Endret 22. juli 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Hjelper det ikke med nye dekk nå du legge isolering i dører og understell osv. Her er blandt annet Avensis ganske gode på noen modeller. Veldig lite dekkstøy - men dørene er så tunge at hengslene gir etter. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Avensis lydisolert mot støy? Nei, tvert i mot. Toyota er nokså dårlige på lydisolering i de fleste modellene sine. Det hjelper selvfølgelig ikke at asfalten er så grov som den blir på mange steder. Eneste Toyota jeg har kjørt som var ok på lydisolering var en Land Cruiser. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Avensis lydisolert mot støy? Nei, tvert i mot. Toyota er nokså dårlige på lydisolering i de fleste modellene sine. Det hjelper selvfølgelig ikke at asfalten er så grov som den blir på mange steder. Eneste Toyota jeg har kjørt som var ok på lydisolering var en Land Cruiser. Kjører daglig en 09 avensis, og den er en fryd når det kommer til dekktøy. Så noe har de fått til på den iallefall. Og dørene tilsvarer vel halve vekta på bilen så man skjønner hvorfor. Kjører og en 2012 Forester, og den er bedre på alle måter untatt dekkstøy. Blir helt ør i hodet av å kjøre den lenge. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) Hjelpe og trøste. Jeg er rykende uenig med deg. Uansett: Mazda 6 med 19" dekk/felg får alltid kritikk i biltester for dekkstøy så trådstater burde prøve mindre dekk og felg kanskje? Endret 22. juli 2017 av oOF Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) I "gamle dager" kom bilene stort sett med 65 profil hjul med 15 tommers felg. De var komfortable og bråkte lite. Nå vil folk ha store felger og lavprofildekk. Det ser kanskje fint ut, men er bråkete og ukomfortabelt. I gamle dager eksisterte ikke begrepet "profil", dvs da var dekkene 80 eller 82%. :-D Men ja, litt alt etter bilen vil jeg si at et sted mellom 50 og 65 er fornuftig her i Norge. Endret 22. juli 2017 av fikse Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Og ja, eldre og slitte dekk kan lage betydelig mer støy enn nye. I en periode var Michelin ganske plaget med dette, såpass at drosjefolket, som for stor del liker å kjøre Michelin pga jevn kvalitet og god levetid, var litt skeptisk til å fortsette med det merket.Og ja, det er veldig forskjell fra modell til modell. På vår Pajero er det mer dekkstøy med sommerdekkene enn piggdekkene. Samme dimensjon, like gamle, men sommerdekkene er noe Kina-jalla-greier mens vinterdekkene er BF Goodridge. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Synest det er mye hjulstøy i bilen, dette er optimum utgaven med 19 hjul. Dekka som som sitter på er Bridgestone dekka som bilen var levert med ny. Blir det mindre støy med feks. 17 hjul ? Dekka som sitter der nå er jo noen år så gummien er sikkert steinharde så nye dekk har vel kanskje hjulpet noe. Gode tips ?? Gjør som flere andre her også skriver, kjøp deg et sett med skikkelige dekk, så får du en helt annen bil med engang. Bridgestone, Dunlop og Pirelli som jeg selv har på min bil er noe av det dårligste jeg noen har hatt av dekk når det kommer til dekkstøy. De har en del andre gode kvaliteter og egenskaper, men dekkstøy er definitivt ikke en av dem Det samme gjelder også for noen helt billige dekkmerker jeg har kjøpt for å ha lovlig dekkmønster, men der regnet jeg heller ikke med allverden, for en får gjerne det en betaler for......... Lenke til kommentar
Kruste Skrevet 22. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2017 Nye dekk i 19 hjelper sikkert på, men løsningen er vel et sett med 17 hjul tenker jeg. Har også fått inntrykk av at asiatiske biler støyer mye mer enn europeiske. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Nye dekk i 19" vil hjelpe veldig, men det er klart at smalere dekk med høyere profil i f.eks. 17" og i tillegg kjøp av kvalitetsdekk vil hjelpe enda mer. De er nesten i fåtall de bilene som ikke merker dekkstøy i Norge, vi benytter en særdeles grov asfalt og i tillegg piggdekk som river den opp og gjør den enda grovere. Japanske biler skiller seg kanskje litt ut i negativ retning her med tanke på dekkstøy, men de benytter også gjerne noen av de dekkene som helt klart gir mest støy. Dette har jo også med et bilmerkes budsjetter å gjøre, dekk kjøpes inn i store kvanta og her er det betydelige beløp å spare for totalproduksjonen av biler. Jeg kjører selv en 2016 Superb med Pirelli, og jeg nesten gruer meg på våren til å skifte til de sommerdekka som fulgte med bilen. De er relativt harde i gummiblandingen, og en kald og grov asfalt gjør det ikke bedre. Dekkene har meget gode egenskaper ellers, så jeg bytter dem ikke bare pga støy, de må bli litt mer slitt før jeg evt bytter dem ut. Pleier å bytte bil ca hvert 3. år, så det spørs om det ikke blir bytte av bil før det er aktuelt med bytte av dekk, med tanke på hva jeg kjører i løpet av året......... Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 "Kraftigere hjuloppheng, stivere karosseri og fjæring, og ikke minst dekk med bredere og lavere profil, er alle årsaker til at nyere biler leder mer støy inn i kupeen enn tidligere." http://www.klikk.no/motor/bil/mye-stoy-i-nye-biler-3062220 - Lyden fra dekkene kan gå både gjennom luften og inn igjennom karosseriet og gjennom hjuloppheng (tenk borre i mur, høres godt i andre enden av et bygg, uten fri sikt) og gi gjenlyd i karosseriet. Drømmen hadde vært at bilingeniører og de som sitter på budsjettene hos bilprodusentene hatte tatt seg bryet med å teste bilene på norske/svenske veier og ikke bare mellomeuropeisk curlingbane-asfalt. Alt er et spørsmål om kostnad så spesialisolering for noen markeder/isolere alle biler ekstra lønner seg ikke. Dessverre, er Norge+ Sverige så små markeder at våre ekstrabehov for lydisolering teller nada. :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå