Gå til innhold

Studere statsvitenskap/internasjonale relasjoner i Sveits

127

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vil gjerne jobbe innen dette feltet og har hørt at Sveits, spesielt byen Geneve, er bra for slike studier. Til de som har studert i Sveits: Koster universitet og høyskoler penger i Sveits? Og hvor kan man finne karaktersnitt for å komme inn? Trenger jeg å ha god kjennskap til et av de fire språkene der? Jeg har søkt på Google men ikke greid å finne mye om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Hvis du har googlet og ikke funnet svar burde du kanskje revurdere det å studere i Sveits,,,,)

Språk i Sveits avhenger av hvilken region du befinner deg i, og i Gèneve er det fransk som dominerer (om du skal til Sveits vil jeg dog anbefale alle andre byer enn denne....). Du skriver ganske så diffust i innlegget ditt - ønsker du å ta en hel grad i Sveits, eller bare utveksling? Semesteravgiftene ved offentlige universiteter ligger mellom 800-1300CHF i året, dvs 6700-13000kr (varierende med valutakursen, da). Men fant også en annen kilde som hevder at årsavgiften er 1600EUR for bachelorstudier, altså ca. 15000kr. Enklere å finne bestemte kostnader om du vet hvilket studie/universitet du vil studere ved. Vil også bare nevne at kostnadsnivået i Sveits er ganske så likt som i Norge, om ikke enda dyrere.

Siden du sier du interesserer deg for statsvitenskap/internasjonale studier kan du jo sjekke ut å google "political science studies Switzerland". Ellers har jo ETH Zurich et ganske så bra rykte.

Lenke til kommentar

(Hvis du har googlet og ikke funnet svar burde du kanskje revurdere det å studere i Sveits,,,,)

Språk i Sveits avhenger av hvilken region du befinner deg i, og i Gèneve er det fransk som dominerer (om du skal til Sveits vil jeg dog anbefale alle andre byer enn denne....). Du skriver ganske så diffust i innlegget ditt - ønsker du å ta en hel grad i Sveits, eller bare utveksling? Semesteravgiftene ved offentlige universiteter ligger mellom 800-1300CHF i året, dvs 6700-13000kr (varierende med valutakursen, da). Men fant også en annen kilde som hevder at årsavgiften er 1600EUR for bachelorstudier, altså ca. 15000kr. Enklere å finne bestemte kostnader om du vet hvilket studie/universitet du vil studere ved. Vil også bare nevne at kostnadsnivået i Sveits er ganske så likt som i Norge, om ikke enda dyrere.

Siden du sier du interesserer deg for statsvitenskap/internasjonale studier kan du jo sjekke ut å google "political science studies Switzerland". Ellers har jo ETH Zurich et ganske så bra rykte.

Den kommentaren var unødvendig, men ellers var du informativ. Jeg har søkt på Google og funnet sider som den fra Ansa, men det er ikke så mye informasjon på dem ang. det jeg spør om. Det ser du selv. Derfor er det fint å høre erfaringer og svar fra folk som har studert der. Jeg ønsker en hel grad.

Lenke til kommentar

Skal du studere i Sveits må du nok legge opp penger. Å leie i Sveits er dyrere enn i Norge, og mat er ikke billig det heller (spesielt ikke kjøtt). Om studiet ikke går på engelsk, må du kunne enten tysk eller fransk - og om du har tenkt å jobbe med internasjonale relasjoner må du nesten ta sikte på å kunne mer enn norsk og videregående engelsk. 

Avhengig av hvilken kanton du bosetter deg i, kan du også bli tvunget til å betale helseforsikring på 1500,- (+) i måneden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...