Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bygges det for mange boliger i Norge?

VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betyr vel egentlig at flere skulle hatt råd til å kjøpe egen bolig i dag, men at prisene ikke har stått i stil med den faktiske tilgangen på boliger..?

For mange spekulanter i markedet, som ruger på eiendommer de ikke har bruk for? 

Lenke til kommentar

Det betyr vel egentlig at flere skulle hatt råd til å kjøpe egen bolig i dag, men at prisene ikke har stått i stil med den faktiske tilgangen på boliger..?

Stemmer. Boligmarkede styres ikke av behov og tilgang/etterspørsel. Markeder styres av korrupsjon, finansmarked, spekulasjon og gambling.

I et fungerende markeder i en økonomi som utvikler seg burde det bli billigere og billigere å bygge boliger, samtidig bør tilgangen tilboligeri et fungerende marked øke, med mindre det rives mer for å bygge færre. Etterspørselen i et normalt marked burde være relativt stabil og forutsigbar.

Men som sagt. Korrupsjon. Storkorrupsjon, korrupsjon på stor skala.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det bygges i hvert fall helt ekstremt i Oslo/Akershus nå. Byene rundt Oslo som Lørenskog og Lillestrøm har en skikkelig bygge-boom. Er vel i hvert fall minst fem store bygg som skal være klare i Lørenskog i løpet av i år eller 2018. Som førstegangs boligkjøper så er jeg spent på hvordan prisene blir når boligene er ferdige.

Lenke til kommentar

"Ekstremt", tja. Oslo har ~15.000 innflyttere i året, boligmangel, det har vært bygd rundt 2000 nye boliger i året, med et behov for 6683 i året. Den eneste gode nyheten er at det ifjor ble igangsatt rundt 4000 nye boliger i Oslo og enda fler i Akershus, noe som jo må være rekord, hvertfall siden 50-tallet?

Alikevel ligger vi da godt under behov. Oslo har vært den hovedstaden i Europa som har vokst raskest.

Et prisras er alikevel ikke fantastisk bra, fordi kostnaden for nybygg er såpass høy. Det er byråkrati og byggregulering som er hovedansvarlig for prisene i Norge, og spekulasjon og trengsel som er årsak til at det er to, tre, fire ganger så dyrt i hovedstaden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oslo har ~15.000 innflyttere i året, boligmangel, det har vært bygd rundt 2000 nye boliger i året, med et behov for 6683 i året.

Premisset ditt kan ikke være rett, da ville det vært tusenvis som bodde på gaten i Oslo. Jeg sier ikke at statistikken du viser til nødvendigvis er feil, men den misser noe viktig.

Byggekostnaden er ikke nok til å forklare prisveksten. Det kan være at tomteprisene kan forklare prisveksten, men tomteprisene har direkte sammenheng med hva folk er villige til å betale. At tomteprisene går opp er derfor forventet i en boble.

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/bkibol/maaned/_image/275261.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303136286874646977656c616373&_ts=15691e3a330

Lenke til kommentar

Ja tomteprisene har skutt i været. Men det er irrelevant for et prisras, da prisnedgangen her burde kunne spise av profittmarginen på tomtene uten at utbyggerne får problemer med å dekke kostnaden av selve bygget.

Lenke til kommentar

Det bygges i hvert fall helt ekstremt i Oslo/Akershus nå. Byene rundt Oslo som Lørenskog og Lillestrøm har en skikkelig bygge-boom. Er vel i hvert fall minst fem store bygg som skal være klare i Lørenskog i løpet av i år eller 2018. Som førstegangs boligkjøper så er jeg spent på hvordan prisene blir når boligene er ferdige.

Altså, Lørenskog er ikke en by.

Jeg tror ikke du skal forvente noen betydelig nedgang i pris ihvertfall, det er et pressområde.

Lenke til kommentar

I en helt annen diskusjon om landet vårt, fant jeg noe svært lite interessant for de fleste, men uansett så har innbyggerantallet i Oslo økt med ca 72000 personer - som morsomt nok er det samme som bor i Finnmark fylke.

Og det er ikke folketomt den dag i dag.

Lenke til kommentar

I en helt annen diskusjon om landet vårt, fant jeg noe svært lite interessant for de fleste, men uansett så har innbyggerantallet i Oslo økt med ca 72000 personer - som morsomt nok er det samme som bor i Finnmark fylke.

Og det er ikke folketomt den dag i dag.

Siden når?
Lenke til kommentar

Utleiehaiene vil utkonkurrere seg selv isåfall, ved at utleietilbudet økes. Det ser vi egentlig allerede. Det har vel aldri vært så lite lønnsomt å leie ut som i dag. Etter kostnader så er det lavere inntekter enn å ha pengene i banken. Utleierne har "levd" på prisoppgangen på boligen.

Å bygge mer enn det er behov for kalles å kaste penger ut av vinduet. Boliger står tomme og råtner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...