Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Død PC, kommer ikke inn i BIOS, ingen respons på skjerm

Anbefalte innlegg

Hei, håper på hjelp her da jeg har store problemer med en PC jeg bygde for ca 1,5 år siden.

Meste parten av delene handlet jeg på Komplett og noe på Digital Impuls.

Hardware: 

Hovedkort - Asus Maximus VIII Formula (LGA1151 socket med Intel Z170 Chipset.

CPU - Intel Core i7-6700K Skylake.

RAM - 4X Crucial 8GB DDR4 2133 (Har også testet med 2X Corsair Vengance 8GB DDR4 2666.

Power - Corsair RM850x.

HDD - Samsung M.2 SSD 850 EVO.

Skjermkort - Radeon R9 Fury X (Har også koblet fra dette og testet med onboard skjermkort.

Kjøling - litt usikker, men tror det er Corsair Hydro Series H110i med push/pull oppsett.

Etter jeg bygde maskinen fungerte alt fint i ca. 3 uker. Makinen hadde stått idle i noen timer, da jeg kom tilbake hadde den skrudd seg av. Da jeg bootet opp maskinen igjen startet viftene, men får ikke opp noe på skjermen. Skjermen fungerer helt fint, bruker den nå sammen med min laptop. Jeg forsøkte ta ut skjermkortet og bruke onboard skjermkort, men samme problem. tok ut RAM brikkene (4x Crucial) og satt inn nye (2x Corsair), fortsatt samme problem.

Etter mye feilsøking på telefon med Komplett ble jeg bedt om å sende inn hovedkortet. Etter en stund fikk jeg et nytt hovedkort da det vist nok skulle være noe problemer med kortet, uten at de sa hva.

Da det nye hovedkortet kom (dette også ASUS Maximus VIII Formula) tenkte jeg at alt skulle fungere, men den gang ei, samme problem som tidligere.

Jeg var nå så lei at jeg gav opp og har ikke rørt PCen på et år. Tenkte jeg nå skulle gjøre et nytt forsøk og håper derfor på hjelp her.

Noen som har en ide om hva problemet kan være? Kan det være CPUen? Hvis så, vil maskinen oppføre seg som beskrevet over?

Vil være svært takknemlig for ideer som kan hjelpe meg å løse dette. Begynner å bli lei å bruke laptopen som arbeidsstasjon :)

mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et led display på hovedkortet for feilkoder. Kommer det noen feilkoder der?

Ja den kjører gjennom en rekke koder før den stopper opp på en kode. Grunnen til at jeg ikke nevnte dette i første posten er at det virker som det er litt tilfeldig hva det ender opp på. Husker ikke hva jeg har fått tidligere (1 år tilbake). Men når jeg bootet opp maskinen i stad, stoppet den på 32. I manualen står det følgende under 32: 32-36: CPU post-memory initzalization.

Jeg har sjekket i manualen og begge typene RAM jeg har testet er listet som kompatible i brukermanualen.

Lenke til kommentar

Du skal gjøre følgende:

Slå av PSU med bryteren.

Trykk gjentatte ganger på kabinett pwr knappen for å "draine" kondensatorene i hk for spenning.

Ta ut alle memory modulene og mens de er ute resett cmos.

Sett så inn kun en modul i A2

Kople fra alt av usb enheter.

Slå på PSU.

Sjekk nå om PCen poster til BIOS.

Lenke til kommentar

Du skal gjøre følgende:

Slå av PSU med bryteren.

Trykk gjentatte ganger på kabinett pwr knappen for å "draine" kondensatorene i hk for spenning.

Ta ut alle memory modulene og mens de er ute resett cmos.

Sett så inn kun en modul i A2

Kople fra alt av usb enheter.

Slå på PSU.

Sjekk nå om PCen poster til BIOS.

Hei, takker for tipset og har nå gjort følgende:

1) Slo av PSU og tok ut strømkabel.

2) Trykket gjentatte ganger på power knappen og alle LED lamper på hovedkortet slukket.

3) Tok ut RAM brikker samt alle USB kontakter.

4) Fant ikke noen bryter eller jumper for å resette CMOS så jeg tok ut CMOS batteri og ventet ca. 20 minutter før jeg satte det inn igjen.

5) Satt en RAM brikke i A2 som er slot nr 2 fra CPU.

6) Slo på og satte inn kontakten til PSU.

7) Bootet maskinen.

Fortsatt ikke noe respons på skjermen. Den stopper nå på Q-code 18. Brukermanualen sier følgende:

15-18: Pre-memory System Agent initialization is started.

Nede ved BIOS på hovedkortet er det en knapp som sier MemOK Brukermanualen skriver følgende om denne knappen:

Installing DIMMs that are not compatible with the Motherboard may cause system boot failure, and the DRAM_LED near the MemOK button lights continuously. Press and hold the MemOK button untill the DRAM_LED starts blinking automatic memory compatibility tuning for successful boot.

Nå lyser ikke DRAM_LED, men ved tidligere anledninger har denne lyst gult, noe som skal indikere problemer med RAM.

Testet å trykke på denne. Det som da skjer er følgende:

Maskinen restarter.

DRAM_LED blinker gult.

Den kjører så igjennom boot sekvens noen ganger.

Etter en stund ender den fortsatt opp på Q-code 18.

RAM brikkene jeg har er:

4x Crusial 8GB DDR4 (CT8G4DFD8213.16FA2) 2133MHz

2X Corsair 8GB DDR4 (CMK16GX4M2A2666C16) 2666MHz

Begge variantene er listet opp under kompatible rambrikker for hovedkortet i brukemanualen.

Har bygd mange PCer opp igjennom årene, men aldri hatt så mye problemer som med denne :/

Noen flere ting jeg kan prøve ut?

Lenke til kommentar

Ville prøvd å remontere cpu.

Cpu har også "sin del" av memory subsustemey med sin memory controller hub.

At det ikke funker med hverken crucial eller corsair kan tyde på at det er noe annet.

Setter du brikkene ordentlig ned i slottene.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har du sjekket kondensatorene på HK? Hvis de buler litt ut så er de ødelagte og selv med ødelagte kondensatorer så kan man få slått på maskinen. Da vil ting kunne oppføre seg rart som hos deg.

Hei, og takk for tipset, har sett over kondensatorene og de ser helt strøkne ut, ikke noe feil som man kan se på de iallefall.

Lenke til kommentar

Ville prøvd å remontere cpu.

Cpu har også "sin del" av memory subsustemey med sin memory controller hub.

At det ikke funker med hverken crucial eller corsair kan tyde på at det er noe annet.

Setter du brikkene ordentlig ned i slottene.

Har koblet fra CPU tidligere for å se om det kunne være noe synlige feil på CPU eller pinnene på hovedkortet.

RAM brikkene sitter skikkelig sørget for at de sitter godt i begge ender.

Lenke til kommentar

Det er hva jeg ville ha gjort .

Plukket hovedkortet ut av kabinettet og startet opp på "benk". Eliminer alt annet av periferien utstyr , tilkoblinger og annet.

Ja, har vurdert dette. Også fristet til å ta med CPU til Digital Impuls hvor jeg kjøpte den og høre om de kan teste om CPU er OK.

Har også vurdert å skaffe et nytt hovedkort, men er veldig surt om dette ikke løser noen ting. Siste jeg har tenkt på er å skaffe meg nytt hovedkort med  AMD Ryzen CPU. Er så lei av denne PCen nå at jeg hadde kasta den på dynga for lenge siden om den ikke hadde vært for at den har kostet altfor mye til det  :hm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå kommet hjem fra ferie. Tenkte jeg skulle skrive en liten oppdatering på saken.

Jeg har nå tatt ut Hovedkortet fra kabinettet, samt tatt ut CPU og sjekket at alle pins ser bra ut på hovedkortet, noe de gjorde.

Fjernet kjølepasta på CPU samt blokk til vannkjøleren.

Koblet opp alt på "benk" dvs. Hovedkort, CPU, CPU kjøler, 1. stk Rambrikke (Corsair, se førstepost) i slott A2, et annet Powersupply fra en annen PC, samt skjermen. Ikke satt inn noen HDD eller annet.

Booter opp uten noen endring. Stopper på Q-code 18.

Slo av og testet å sette inn en annen RAM brikke (Crucial, se første post), samme resultat.

Et siste forsøk med en annen Crucial brikke i slott B2 fortsatt samme resultat.

Har nå bestilt et nytt hovedkort: MSI Z270 Krait Gaming, Socket-1151.

Kommer med oppdatering når kortet er mottatt og testet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...