Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslørt i og snyte på skatten. Tjener på det !?

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Leste nettopp at en person skyldte over 200.000 kroner i skatt til en Kommune. For dette er han dømt til å betale en erstatning på 178.961 kroner.

Så han tjente over 21.000 kroner på og snyte på skatten selv om han blir avslørt ?

Han driver sitt eget firma og det er vell ikke slik at kommunen/fylke/stat kan fjerne dette firmaet ? Det er riktig nok ulovlig og ikke betale skatt, men han ble jo ikke akkurat straffet for det.

Hva mer kommer til og skje med denne personen ? Svartelistet noe sted ? 

Eller betaler han erstatningen og beholder resten av pengene også er det glemt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at namsmannen ikke innkrever de 200.000, pluss at han fikk et erstatningskrav, eller bot på 178.961kr? I og med at tallene dine er så nøyaktige så regner jeg med at du har kilde.

Men vil ikke det kunne rammes av regler om forbud mot dobbelstraff. Hvis ikke retten har dømt han til å betale skatten i tillegg til bota?

Lenke til kommentar

Sikker på at namsmannen ikke innkrever de 200.000, pluss at han fikk et erstatningskrav, eller bot på 178.961kr? I og med at tallene dine er så nøyaktige så regner jeg med at du har kilde.

Men vil ikke det kunne rammes av regler om forbud mot dobbelstraff. Hvis ikke retten har dømt han til å betale skatten i tillegg til bota?

Nei. Å betale det du skylder er ikke straff.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei. Å betale det du skylder er ikke straff.

Jeg så det nå, staten vant i EMD i den saken jeg tenkte på. Men der ble det seier til den Norske stat. Hadde fått med meg søksmålet mot den norske stat. Men hadde ikke fått med meg at den norske stat vant.

Lenke til kommentar

Saken er fra en Lokal avis. Det kommer ikke frem at han må betale de 200.000 han skylder + Erstatning.

Jeg kan lite om dette. men i saken virker det som om han bare må betale den summen jeg har oppgitt. Men om han må betale tilbake over 200.000 + 178.961 kroner. Da ser jeg poenget i straffen.

Lenke til kommentar

Regner med at det er Case of A and B v Norway han snakker om.

OK. Om Norge ble dømt i den saken ville det fortsatt ikke betydd at tilleggsskatt pluss betaling av det du skulle betalt i skatt var dobbeltstraff.

Det var den saken her https://www.aftenposten.no/norge/Norge-vant-storkammersak-om-dobbeltstraff-i-Den-europeiske-menneskerettsdomstol-609123b.html

Det er den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...