Simon Myhre Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 (endret) Hei Jeg er enda en av de som har tenkt til å kjøpe anlegg, men som ikke er spesielt god og erfaren i dette. Jeg er da en 18 år gammel gutt som er interessert i teknologi. Jeg har brukt en del penger (spesielt mye til å bare være 18) i flere forskjellige hodetelefoner som er der jeg startet min interesse. Det er dessverre den eneste erfaringen jeg har med lyd. Selvfølgelig kan jeg litt her og der, men ikke spesielt mye. Uansett jeg har tenkt å skaffe meg et anlegg. Først tenkte jeg på å skaffe meg logitech z906, men etter mye lesing og videoer så fant jeg ut av at det var vist bedre å kjøpe hver for seg ovs (du skjønner hva jeg mener, håper jeg). Man får vist den muligheten til å oppgradere og "leke" med det + bedre lyd. Som er noe jeg kunne vært interessert i og som likner min interesse i pc (stasjonær) der jeg kan gjøre hva jeg vil, når jeg vil med den (Oppgradere osv). Tilbake til poenget, jeg ønsket da å kjøpe et anlegg og gjerne bli fortalt litt her og der hva som er viktig osv, altså hjelp til dette her. Dette anlegget kan heller ikke være alt for dyrt i starten. Fordi jeg er kun 18, og som alle andre 18 åringer så er ikke lommene mine fulle av penger. Selv om jeg spiller datamaskinspill (gaming) så trenger jeg ikke 5.1 enda. Tenker at 2.1, et stereoanlegg vil holde. Det er jo tross alt det jeg liker best i hodetelefoner også. Prisen til slutt tenker jeg ikke burde overstige 5-6 tusen max. En annen grunn til at jeg ikke har tenkt (foreløpig) å kjøpe logitech anlegget er at jeg fikk 3 litt gamle høyttalere fra min far. Disse var en del av hans anlegg (5.1 anlegg) til 35 tusen for 10 år siden.. Disse høyttalere er AE høyttalere (acoustic elegance). Har ikke tilgang til dem akkurat nå, så kan ikke si noe spesielt om de, annet enn at de er vel bokhylle-høyttalere (ser sånn ut) og at de har mellomtone, bass og diskant i hver av de. Så for å oppsummere så trenger jeg bare en forsterker og en sub til grei pris. Forsterkeren trenger heller ikke å være gigantisk pga det hadde vært kjekt å kunne plassert den på pulten. Men har dere noen gode pakker til grei pris så tar jeg heller det. Det vil sikkert være greit for meg som ikke kan så veldig mye om dette, enda! Spør gjerne om noe mer informasjon, så skal jeg se hva jeg kan fikse. (Har lydkort i pc`n, men ingen DAC hvis dere lurer..) Takk for hjelpen og svarene! Vil bruke anlegget til: - Gaming, men det vil hovedsakelig gå i headsett - Musikk, alltid musikk nesten - Hører veldig mye på musikk - Litt film (Redigert: Lagt til bilder) Endret 20. juli 2017 av Simon Myhre Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Ser ut som om høyttalerene er noe selvbygg? Eller kanskje vært ett byggesett. Trenger du sub? Syns egentlig det virker som litt unødvendig, men det kommer jo an på lyden fra høyttalerne, så jeg ville avventet det til du får testet. Jeg ville sett på en forsterker i første omgang, så kan du evt se etter sub senere om du føler det er behov for det. Hvis PCen har ett lydkort er det mest trolig en DAC brikke på det kortet, men den er neppe veldig god. Så om PCen er hovedkilden ville jeg helt klart kjørt noe digitalt fra den til forsterkeren, eller hatt en DAC i mellom. Du kan finne begge deler brukt. Lenke til kommentar
Simon Myhre Skrevet 21. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2017 Så vidt jeg vet så er det ikke et byggesett. Det var derimot ikke min far som monterte og installerte anlegget, men en venn som er en elektriker ingeniør eller no. Tenkte også at det kunne vært smart å kjøpe subwoofer etter vært. Har det noe å si om det isåfall er et byggesett? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Har egentlig ikke noe å si, jeg bare skulle sjekke nettsiden til produsenten og så ut som om de bare solgte løse elementer. Lenke til kommentar
Simon Myhre Skrevet 21. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2017 Som jeg sa så er jeg ikke så god i dette enda. Kan godt være det er riktig det du sier. Men burde jeg kjøpe logitechen da? Den er ikke verdens beste, men kanskje grei til prisen, som er noe jeg ser etter Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Nei, det ville jeg absolutt ikke gjort. Som jeg skrev, begynn med forsterker og kanskje DAC også kan du oppdatere høyttalerne neste gang du har mulighet feks. Eller legg alle pengene i forsterker nå også DAC ved neste mulighet. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Ser ut som det er høytalere laget for veggmontasje og skal suppleres med en sub: http://www.vg.no/forbruker/teknologi/lyd-og-bilde/tv-hoeyttalerne-paa-veggen/a/159298/ Er nok primært laget for å inngå et surroundanlegg for tv og film og er nok ikke det beste valget for å spille musikk i stereo. Men med en passende sub vil det nok låte ok allikevel. Tror en surroundforsterker ville fungere greit, Yamahas receivere låter som regel bra på på musikk. De fleste produsenter har noen modeller som er ekstra små. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) Ser ut som det er høytalere laget for veggmontasje og skal suppleres med en sub: http://www.vg.no/forbruker/teknologi/lyd-og-bilde/tv-hoeyttalerne-paa-veggen/a/159298/ Er nok primært laget for å inngå et surroundanlegg for tv og film og er nok ikke det beste valget for å spille musikk i stereo. Men med en passende sub vil det nok låte ok allikevel. Tror en surroundforsterker ville fungere greit, Yamahas receivere låter som regel bra på på musikk. De fleste produsenter har noen modeller som er ekstra små. Hvorfor skal han kjøpe surroundforsterker om han bare vil/skal ha 2.1 oppsett? Han skriver jo at hovedbruken er musikk. Endret 21. juli 2017 av PatSharpX Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Ser ut som det er høytalere laget for veggmontasje og skal suppleres med en sub: http://www.vg.no/forbruker/teknologi/lyd-og-bilde/tv-hoeyttalerne-paa-veggen/a/159298/ Er nok primært laget for å inngå et surroundanlegg for tv og film og er nok ikke det beste valget for å spille musikk i stereo. Men med en passende sub vil det nok låte ok allikevel. Tror en surroundforsterker ville fungere greit, Yamahas receivere låter som regel bra på på musikk. De fleste produsenter har noen modeller som er ekstra små. Hvorfor skal han kjøpe surroundforsterker om han bare vil/skal ha 2.1 oppsett? Han skriver jo at hovedbruken er musikk. Et par ting, de selges i meget stort antall og du får dermed mer for pengene enn med å kjøpe en ren stereoforsterker, både når det gjelder utstyr/funksjoner og effekt i de fleste tilfeller. Du får med romkorreksjon/auto-oppsett som også er fint i stereo, du får med en bra dac, du får med delefilter for sub/høytalere, du får muligheten til å spille høyoppløst musikk via hdmi osv.. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) Kikk litt på brukten omkring. F.eks. http://www.hifisentralen.no/forumet/torget.php?do=viewitem&itemid=164524&predata=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&displaytype=gallery&PagePosition=798 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98642820 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91358075 Dette er bare noen eksempler. Tidligere topp surround receivere til 20-30k kan nå fås greit til under 5k hvis man leter litt. Lykke til Endret 21. juli 2017 av gwh Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) Ser ut som det er høytalere laget for veggmontasje og skal suppleres med en sub: http://www.vg.no/forbruker/teknologi/lyd-og-bilde/tv-hoeyttalerne-paa-veggen/a/159298/ Er nok primært laget for å inngå et surroundanlegg for tv og film og er nok ikke det beste valget for å spille musikk i stereo. Men med en passende sub vil det nok låte ok allikevel. Tror en surroundforsterker ville fungere greit, Yamahas receivere låter som regel bra på på musikk. De fleste produsenter har noen modeller som er ekstra små. Hvorfor skal han kjøpe surroundforsterker om han bare vil/skal ha 2.1 oppsett? Han skriver jo at hovedbruken er musikk. Et par ting, de selges i meget stort antall og du får dermed mer for pengene enn med å kjøpe en ren stereoforsterker, både når det gjelder utstyr/funksjoner og effekt i de fleste tilfeller. Her var det mye rart. Funksjoner ja, men det andre er ren løgn, det er klart du får mye mer for pengene når den kun trenger å jobbe med to kanaler, alt annet er helt ulogisk. Du får ikke mer kraft for pengene. Det er viktig å se hvordan målingene er gjort, ikke bare på hva produsenten oppgir! Det at de selges "i hopetall" er heller ikke ett argument for at det gir mer for pengene. "Høyoppløst musikk" er det DAC enheten som tar seg av uansett, det er ikke gitt at den er bedre i en surroundforsterker, snarere tvert i mot. Endret 22. juli 2017 av PatSharpX 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Kikk litt på brukten omkring. F.eks. http://www.hifisentralen.no/forumet/torget.php?do=viewitem&itemid=164524&predata=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&displaytype=gallery&PagePosition=798 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98642820 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91358075 Dette er bare noen eksempler. Tidligere topp surround receivere til 20-30k kan nå fås greit til under 5k hvis man leter litt. Lykke til Link nummer to funket ikke, den fra EC er litt overpriset, men fortatt en god forsterker. Marantzen er også ett godt tips! Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) Ser ut som det er høytalere laget for veggmontasje og skal suppleres med en sub: http://www.vg.no/forbruker/teknologi/lyd-og-bilde/tv-hoeyttalerne-paa-veggen/a/159298/ Er nok primært laget for å inngå et surroundanlegg for tv og film og er nok ikke det beste valget for å spille musikk i stereo. Men med en passende sub vil det nok låte ok allikevel. Tror en surroundforsterker ville fungere greit, Yamahas receivere låter som regel bra på på musikk. De fleste produsenter har noen modeller som er ekstra små. Hvorfor skal han kjøpe surroundforsterker om han bare vil/skal ha 2.1 oppsett? Han skriver jo at hovedbruken er musikk. Et par ting, de selges i meget stort antall og du får dermed mer for pengene enn med å kjøpe en ren stereoforsterker, både når det gjelder utstyr/funksjoner og effekt i de fleste tilfeller. Her var det mye rart. Funksjoner ja, men det andre er ren løgn, det er klart du får mye mer for pengene når den kun trenger å jobbe med to kanaler, alt annet er helt ulogisk. Du får ikke mer kraft for pengene. Det er viktig å se hvordan målingene er gjort, ikke bare på hva produsenten oppgir! Det at de selges "i hopetall" er heller ikke ett argument for at det gir mer for pengene. "Høyoppløst musikk" er det DAC enheten som tar seg av uansett, det er ikke gitt at den er bedre i en surroundforsterker, snarere tvert i mot. Legger ved en effekt-test av en rimelig Denon receiver: https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x4200w-av-receiver-review-test-bench Og det er faktisk slik at nisjeprodukter betaler du mer for enn det som selges overalt i stort antall. Samtidig så foregår det en rask utvikling innen receivere, slik at det kommer nye modeller hvert år - og noen er bestandig på tilbud. Utgående modeller selges som regel for halv pris. Og selv receivere i denne klassen har strømforsyninger bygget for flere kanaler - noe man får stort utbytte av ved avspilling i stereo. Edit: Nevnte høyoppløst i forbindelse med at surroundreceivere har hdmi innganger (ikke alle stereoforsterkere har dette) i sammenligning med optisk/coaxial. Mine råd er også basert på kjøp av nytt - går man på bruktmarkedet vil andre ting gjelde. Endret 22. juli 2017 av Mr_Spock Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 (endret) Ser ut som det er høytalere laget for veggmontasje og skal suppleres med en sub: http://www.vg.no/forbruker/teknologi/lyd-og-bilde/tv-hoeyttalerne-paa-veggen/a/159298/ Er nok primært laget for å inngå et surroundanlegg for tv og film og er nok ikke det beste valget for å spille musikk i stereo. Men med en passende sub vil det nok låte ok allikevel. Tror en surroundforsterker ville fungere greit, Yamahas receivere låter som regel bra på på musikk. De fleste produsenter har noen modeller som er ekstra små. Hvorfor skal han kjøpe surroundforsterker om han bare vil/skal ha 2.1 oppsett? Han skriver jo at hovedbruken er musikk. Et par ting, de selges i meget stort antall og du får dermed mer for pengene enn med å kjøpe en ren stereoforsterker, både når det gjelder utstyr/funksjoner og effekt i de fleste tilfeller. Her var det mye rart. Funksjoner ja, men det andre er ren løgn, det er klart du får mye mer for pengene når den kun trenger å jobbe med to kanaler, alt annet er helt ulogisk. Du får ikke mer kraft for pengene. Det er viktig å se hvordan målingene er gjort, ikke bare på hva produsenten oppgir! Det at de selges "i hopetall" er heller ikke ett argument for at det gir mer for pengene. "Høyoppløst musikk" er det DAC enheten som tar seg av uansett, det er ikke gitt at den er bedre i en surroundforsterker, snarere tvert i mot. Legger ved en effekt-test av en rimelig Denon receiver: https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x4200w-av-receiver-review-test-bench Og det er faktisk slik at nisjeprodukter betaler du mer for enn det som selges overalt i stort antall. Samtidig så foregår det en rask utvikling innen receivere, slik at det kommer nye modeller hvert år - og noen er bestandig på tilbud. Utgående modeller selges som regel for halv pris. Og selv receivere i denne klassen har strømforsyninger bygget for flere kanaler - noe man får stort utbytte av ved avspilling i stereo. Edit: Nevnte høyoppløst i forbindelse med at surroundreceivere har hdmi innganger (ikke alle stereoforsterkere har dette) i sammenligning med optisk/coaxial. Mine råd er også basert på kjøp av nytt - går man på bruktmarkedet vil andre ting gjelde. Rimelig Denonreceiver, ser ut til at den hadde nypris på ca 10k. Det blir vel fort litt over budsjettklassen det. Du linker til en effekttest ja, men er den representativ for alle? Den er heller ikke veldig overbevisende. 0,1% THD, ikke veldig bra men greit nok. Den sier dog ingen ting om hvilken frekvensspekter dette er, så jeg mistenker at det kun er snakk om i en frekvens. De fleste surroundforsterkere lar deg dra nytte av store deler av strømforsyningen til kun to kanaler ja, men det gjør jo også en stereoforsterker. I tillegg så slipper du å betaler for en masse funksjonalitet du ikke trenger når du kjøper stereo. Selv om man kjøper nytt vil det alltid lønne seg å kjøpe stereoforsterker om du faktisk skal ha ett stereooppsett. At du kaller en stereoforsterker som ett nisjeprodukt forteller vel at du egentlig ikke har så mye peiling på stereo. Endret 24. juli 2017 av PatSharpX 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Ser ut som det er høytalere laget for veggmontasje og skal suppleres med en sub: http://www.vg.no/forbruker/teknologi/lyd-og-bilde/tv-hoeyttalerne-paa-veggen/a/159298/ Er nok primært laget for å inngå et surroundanlegg for tv og film og er nok ikke det beste valget for å spille musikk i stereo. Men med en passende sub vil det nok låte ok allikevel. Tror en surroundforsterker ville fungere greit, Yamahas receivere låter som regel bra på på musikk. De fleste produsenter har noen modeller som er ekstra små. Hvorfor skal han kjøpe surroundforsterker om han bare vil/skal ha 2.1 oppsett? Han skriver jo at hovedbruken er musikk. Et par ting, de selges i meget stort antall og du får dermed mer for pengene enn med å kjøpe en ren stereoforsterker, både når det gjelder utstyr/funksjoner og effekt i de fleste tilfeller. Her var det mye rart. Funksjoner ja, men det andre er ren løgn, det er klart du får mye mer for pengene når den kun trenger å jobbe med to kanaler, alt annet er helt ulogisk. Du får ikke mer kraft for pengene. Det er viktig å se hvordan målingene er gjort, ikke bare på hva produsenten oppgir! Det at de selges "i hopetall" er heller ikke ett argument for at det gir mer for pengene. "Høyoppløst musikk" er det DAC enheten som tar seg av uansett, det er ikke gitt at den er bedre i en surroundforsterker, snarere tvert i mot. Legger ved en effekt-test av en rimelig Denon receiver: https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x4200w-av-receiver-review-test-bench Og det er faktisk slik at nisjeprodukter betaler du mer for enn det som selges overalt i stort antall. Samtidig så foregår det en rask utvikling innen receivere, slik at det kommer nye modeller hvert år - og noen er bestandig på tilbud. Utgående modeller selges som regel for halv pris. Og selv receivere i denne klassen har strømforsyninger bygget for flere kanaler - noe man får stort utbytte av ved avspilling i stereo. Edit: Nevnte høyoppløst i forbindelse med at surroundreceivere har hdmi innganger (ikke alle stereoforsterkere har dette) i sammenligning med optisk/coaxial. Mine råd er også basert på kjøp av nytt - går man på bruktmarkedet vil andre ting gjelde. Rimelig Denonreceiver, ser ut til at den hadde nypris på ca 10k. Det blir vel fort litt over budsjettklassen det. Du linker til en effekttest ja, men er den representativ for alle? Den er heller ikke veldig overbevisende. 0,1% THD, ikke veldig bra men greit nok. Den sier dog ingen ting om hvilken frekvensspekter dette er, så jeg mistenker at det kun er snakk om i en frekvens. De fleste surroundforsterkere lar deg dra nytte av store deler av strømforsyningen til kun to kanaler ja, men det gjør jo også en stereoforsterker. I tillegg så slipper du å betaler for en masse funksjonalitet du ikke trenger når du kjøper stereo. Selv om man kjøper nytt vil det alltid lønne seg å kjøpe stereoforsterker om du faktisk skal ha ett stereooppsett. At du kaller en stereoforsterker som ett nisjeprodukt forteller vel at du egentlig ikke har så mye peiling på stereo. Det ble linket til feil Denon modell, det var denne jeg mente: https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x1200w-av-receiver-review-test-bench AVR-X1200W. Men jeg synes fremdeles at en surroundreceiver er et godt alternativ når det gjelder ts ønsker. Skal være enig med deg at integrerte forsterkere i denne prisklassen kanskje er blitt litt mer enn nisjeprodukter de senere årene, med tanke på vinyl interessen som har fått mange nye fans. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Det ble linket til feil Denon modell, det var denne jeg mente: https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x1200w-av-receiver-review-test-bench AVR-X1200W. Men jeg synes fremdeles at en surroundreceiver er et godt alternativ når det gjelder ts ønsker. Skal være enig med deg at integrerte forsterkere i denne prisklassen kanskje er blitt litt mer enn nisjeprodukter de senere årene, med tanke på vinyl interessen som har fått mange nye fans. Du må gjerne mene det, men det endrer ikke faktum om at det vil gi han mindre for pengene. Skal en person kjøpe seg en liten bil fordi han skal bo i sentrum, må du gjerne anbefale en Hummer, men det er fortsatt ikke ett godt alternativ. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Det ble linket til feil Denon modell, det var denne jeg mente: https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x1200w-av-receiver-review-test-bench AVR-X1200W. Men jeg synes fremdeles at en surroundreceiver er et godt alternativ når det gjelder ts ønsker. Skal være enig med deg at integrerte forsterkere i denne prisklassen kanskje er blitt litt mer enn nisjeprodukter de senere årene, med tanke på vinyl interessen som har fått mange nye fans. Du må gjerne mene det, men det endrer ikke faktum om at det vil gi han mindre for pengene. Skal en person kjøpe seg en liten bil fordi han skal bo i sentrum, må du gjerne anbefale en Hummer, men det er fortsatt ikke ett godt alternativ. Jepp, jeg mener man får et bedre resultat med en forsterker med bass-management osv - når man skal benytte et 2.1 system. Særlig når man ser at man stort sett får bra effekt fra en surround receiver vs en ren 2 kanaler i samme prisleie. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Hva legger du i bass-management? Delefilter? EQ? De fleste aktive subber har vel uansett aktivt delefilter. Men du tenker da å "skåne" frontene for de laveste frekvensene? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 (endret) Hva legger du i bass-management? Delefilter? EQ? De fleste aktive subber har vel uansett aktivt delefilter. Men du tenker da å "skåne" frontene for de laveste frekvensene? Du kan velge hvilket frekvensområde frontene skal jobbe i, sende de laveste frekvensene til suben (som uansett gjør denne "jobben" best), Dette medfører at forsterkeren slippe å jobbe så hardt og du får mer headroom. Dette kan gjøres manuelt eller automatisk. Man kan også unngå eventuelle utfasingsproblemer. Endret 24. juli 2017 av Mr_Spock Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Det argumentet ser jeg. Men vil heller si at vinningen går opp i spinningen i dette tilfellet. De fleste som bruker ett anlegg til musikk har heller ikke behov for subwoofer. Men mistenker at det blir det her om han skal beholde de høyttalerne han har i dag. Det er også flere stereoforsterkere som har sub-out, disse har vel som oftest statisk deling på XXXhz, det kjenner jeg ikke så godt til. Har ikke hatt behov for sub etter at jeg gikk fra surround til stereo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå