Gå til innhold

Preikestolen stenges i 9 dager for å lage film: Brudd på allemannsretten?

Anbefalte innlegg

Sånn er journalister, dessverre. Lesere er alt de bryr seg om, og innhold kommer i annen rekke.  Men merk at allemannsretten også står nevnt i artikkelen. 

Og jo, jeg vil si at kjendisfaktor spiller en rolle her. Du hadde ikke fått booke Preikestolen i ni dager om du var et amatørfilmselskap fra Litauen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førstepost:

Er det riktig at kjendiser får slike privilegier? Allemannsretten gjelder ikke når vi har å gjøre med kjendiser?

Men skal gi deg litt slakk for E24 sin clickbaity tittel.

Skal man fremstille og ta opp en evt. problemstilling med andre i bør man jo lese mer enn kun tittelen.
Ikke gjette seg frem til hva nyheten er ut fra en liten click-bait settning.
TS har jo åpenbart ikke klikket seg inn på nyheten h*n vil diskutere engang.

Sånn er journalister, dessverre. Lesere er alt de bryr seg om, og innhold kommer i annen rekke. Men merk at allemannsretten også står nevnt i artikkelen.

Du er sånn også, faktisk værre ettersom du kun leser tittel og ikke får med deg hva temaet i nyheten handler om engang.
På E24 er i det minste nyheten forklart etter tittel, noe som er betydelig mer enn du fikk til her. Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS har jo åpenbart ikke klikket seg inn på nyheten h*n vil diskutere engang.

Så klart jeg har det, hvordan tror du ellers jeg har fått tak i linken?

Jeg skal innrømme at jeg ikke leste den veldig godt, men det gjør jeg aldri uansett. Jeg skummer når jeg leser. Da får man med seg hovedessensen. Noen ganger mister man litt informasjon, men det er verdt det for å øke hastigheten og dermed kunne lese mer. 

Lenke til kommentar

Jeg tipper du leste tittel, gjettet hva det handler om, så høyreklikket og kopiert linken.

Man trenger ikke klikke seg inn på en link for å kopiere den.

Det er ikke verdt å øke lesehastigheten om man mister 95% av innholdet man leser.

Heller sakte og faktisk få med seg det som står enn raskt og ikke få med noe.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tipper du leste tittel, gjettet hva det handler om, så høyreklikket og kopiert linken.

Tipp så mye du vil ;)

Man trenger ikke klikke seg inn på en link for å kopiere den.

Da lærte jeg noe nytt i dag også ;)
Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

9 dager med pøsregn.

Hva skjer da..?

Men helt seriøst.
9 dager var helt sikkert for å "garantere" en oppholdsdag, eller nok oppholdstimer til at de kan spille inn en scene som tar et par timer å spille inn, pluss en dag med oppsetting av utstyr -- fraktet dit med helikopter.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Er det riktig å stente Preikestolen i 9 dager for Tom Cruise? Hva med allemannsretten?

http://e24.no/naeringsliv/reiseliv/preikestolen-stenges-for-tom-cruise/24101228

Ja, god Norgesreklame dette. Gratis til og med. Kostnad, 9 dager stengt preikestol. Greit.

Sant nok. Jeg bruker ikke Preikestolen uansett, så jeg vil ikke merke noe. Annet enn kanskje litt lavere skatter siden staten får inntekter fra turisme. 

Lenke til kommentar

Allemannsretten burde ikke være så stivt, så jeg synes absolutt at det må være mulig å faktisk få til noe i dette landet uten noe om og men.

Håper de betaler godt, da  :)

Synes ikke at de trenger det en gang, så lenge de gjør opp for seg selv. Vi snakker om slutten av September, så aktiviteten på Prekestolen er ikke spesielt høy på den tiden, og med god nok informasjon så skal det nok være minimalt med oppstyr rundt folk sine planlagte reiser. Faktisk så kan det medføre en annen type attraksjon i form av Hollywood.

På den annen side, begynner ikke animasjon å bli så god nå at man vil kunne animere Preikestolen slik at man kan spille inn film "der" uten å faktisk måtte reise til Norge og stenge attraksjonen for publikum?

Tom Cruise er en av de som har kanskje bransjens minst brukte stuntmann, for han er kjent for nettopp kjøre mange av stuntene sine selv, og da også på lokasjon. Derfor er det ikke så mye CGI i flere av filmene han er med, i motsetning til mange andre som tilbringer 1-2 måneder i ett grønt rom omgitt av noen pappesker når de spiller inn film.

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Får håpe han finner på noe som topper dette:

Flott Rogaland reklame, utover de 9 dagene kan jeg ikke se at dette blir noe annet enn positivt. 

Lenke til kommentar

Allemannsretten er en fantastisk ting vi har her til lands. Å sperre for fri ferdsel i noen dager er på ingen måte ødeleggende eller et brudd mot allemannsretten. Det har skjedd mange ganger at en filmlokasjon har gjort et område mer populært og hvis vi tenker på at turistene spiser og bruker hotell så vil dette gi rimelig mange penger i skattekista.

Det er folk som faktisk bryter og ødelegger allemannsretten og fri ferdsel her til lands, det er folk som sperrer av eiendomer som alltid har vært åpen for alle. At en filminnspilling skal få kritikk for noen dagers "brudd på allemannsretten" når det er plenty av ekte saker blir rett og slett for dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...