Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg er nesten overvektig!

Anbefalte innlegg

Gikk opp på vekten i dag, og den viste 69 kg. Det gir en BMI på 24,7! Overvektig er definert som >25, så jeg er altså like ved å krysse grensen. Har egentlig aldri sett på meg selv som feit, men det er kanskje på tide å legge inn et par joggeturer i uka samt starte en lavkarbokur for at dette ikke skal bli helsefarlig? 

Anonymous poster hash: bcd8b...49d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke feit, men det er sikkert lurt å justere livsstilen litt nå, for at det ikke skal bli et større problem seinere. Litt trening er bra for alle, men vil ikke anbefale å bytte ut karbohydrater med mye kjøttmat og fett. Det kan også bli helsefarlig i lengden, tenk mye fiber i stedet, hvis du ikke vil opp i vekt, men holde deg mett, det vil si, du kan sikkert med fordel erstatte noen kaloririke matvarer med mere grønnsaker, og sjømat og belgfrukter er gode proteinkilder. Se på japanerne, de har skjønt det, og har nesten ikke overvekt selv om de har råd til det Relativt lett mat vil også  gjøre det lettere å gjennomføre kondisjonstrening. Lykke til.

Lenke til kommentar

Mange har glemt hvordan en sunn kropp faktisk ser ut, det er en av de negative aspektene ved at vi skal være så omfavnende ovenfor alle kroppsformer.

Kan være lurt å følge med på kostholdet og kutte ut unødvendig sukker og ting som bare fyller deg (karbo).  Vil anbefale å finne ut hva ditt daglige kaloribehov er og prøve å holde deg ett par-tre hundre kalorier i etterskudd for å bli kvitt de ekstra kiloene. Ikke gå på en såkalt kortlevd diett, finn en ny diett du kan leve med for resten av ditt liv. Husk at det er lov å kose seg i moderasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at du er jente på 167.

BMI er ikke alltid en god indikasjon på overvekt da den alltid vil anse godt trente mennesker med masse muskler som overvektige. Det er bedre og måle fettprosent.

Nei, male. Det hadde ikke vært mye om jeg var en muskelbunt, men det er jeg ikke. 

Lenke til kommentar

BMI er ikke alltid en god indikasjon på overvekt da den alltid vil anse godt trente mennesker med masse muskler som overvektige. Det er bedre og måle fettprosent.

Hvis man går i panic mode over at BMI nærmer seg 25, så er man ikke godt trent. Mennesker som er aktive, opprett av helse og er godt trente vet om dette med BMI.

TS: kutt snop og skit i ukedagene, pass på at kostholdet ditt passer inn i kostholdssirkelen og øk aktivitetsnivået i hverdagen: la bilen stå og gå heller til butikken, ta trapper i stedet for heis og rulletrapp, etc…

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man går i panic mode over at BMI nærmer seg 25, så er man ikke godt trent. Mennesker som er aktive, opprett av helse og er godt trente vet om dette med BMI.

TS: kutt snop og skit i ukedagene, pass på at kostholdet ditt passer inn i kostholdssirkelen og øk aktivitetsnivået i hverdagen: la bilen stå og gå heller til butikken, ta trapper i stedet for heis og rulletrapp, etc…

Høres ut som en plan!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...