Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avholder ekstraordinært årsmøte uten innkalling

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tror det nye styret i borettslaget hvor jeg eier en leilighet har avholdt et ekstraordinært styremøte hvor styreleder har trekt seg og nye vedtak om restaurering av bygget har blitt lagt.

Hele vinduet mitt er ødelagt og det regner inn. Delene har ingen låsesmed funnet enda, så vinduet må byttes ut. Jeg har fått informert om at vinduet mitt ikke er med på vedtaket, men det er vinduet til en i styret. Skal ikke habilitetsspørsmål reises her? Og er det ikke ulovlig å ikke opplyse alle andelseiere om et ekstraordinært årsmøte?

Anonymous poster hash: 969c0...3a7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstraordinær generalforsamling må det kalles inn til Lov om borettslag §55 sier bl.a.

https://lovdata.no/lov/1960-02-04-2/§55

Innkallingen skjer med et varsel på minst 8, høyst 20 dager. Ekstraordinær generalforsamling kan likevel om det er nødvendig, innkalles med kortere frist som dog skal være minst tre dager. Innkallingen skjer på den måte vedtektene bestemmer.

(min utheving)

Edit: Det er en vesentlig forskjell på (ekstraordinært) styremøte og generalforsamling. Styret har en del ting de kan gjøre uten generalforsamlingens godkjenning, uten at jeg er helt oppdatert på hva det er. Nødvendig vedlikehold mener jeg er ett av disse punktene. Skifting av vinduer faller nok inn under dette. Skal jeg legge godviljen til kan det være at borettslaget ikke har nok penger til å skifte alle nødvendige vinduer på en gang og da må noen nødvendigvis vente. Men det høres ut som skifting av ditt vindu bør ha veldig høy prioritet. 

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Det er forskjell på generalforsamling og styremøte.

Dersom dette er eit ekstra styremøte så treng ikkje det å annonserast. Styret har fullmakt til å fatte vedtak om vedlikehold så lenge dette kan finansierast med oppsparte midlar. Dersom ein må ta opp lån, som dermed betyr større fellesgjeld, så må dette via generalforsamlinga.

Styreleder kan i utgangspunktet ikkje trekke seg, då det er generalforsamlinga som har valgt kven som skal sitte i styret, og tilsvarande velger når styret skal avsettast. Men dette er ikkje nødvendigvis til hinder for at styreleder "melder seg ut" og kun utfører akkurat så mykje som må til for å ikkje ha kriminelt forsømt sine plikter.

Sjølv om styreleder ikkje sjølv deltok på styremøtet så vil styret vanligvis være vedtaksføre med resten av styret på plass.

Lenke til kommentar

Hvis vinduet ditt er i en slik forfatning at det må byttes umiddelbart så er ikke dette noe som skal tas på vanlig vedlikehold, men gjøres utenom. - Når jeg bodde i brl og fikk knust et vindu fikk vi bare beskjed om å bestille nytt vindu og sende regningen til brl.

Dersom de ikke reagerer har du også mulighet til å betale selv og kreve tilbake fra brl - hvis det må gjøres for å forhindre skade på resten av leiligheten - men akkurat reglene her bør du få fra noen som kan det.

Lenke til kommentar

Hvis vinduet ditt er i en slik forfatning at det må byttes umiddelbart så er ikke dette noe som skal tas på vanlig vedlikehold, men gjøres utenom. - Når jeg bodde i brl og fikk knust et vindu fikk vi bare beskjed om å bestille nytt vindu og sende regningen til brl.

Dersom de ikke reagerer har du også mulighet til å betale selv og kreve tilbake fra brl - hvis det må gjøres for å forhindre skade på resten av leiligheten - men akkurat reglene her bør du få fra noen som kan det.

Jeg har funnet litt mer ut av saken, så det ser ut til at det var feil det jeg antok. Problemet i seg selv nå er at det skal startes et stort prosjekt, men der er leiligheten min trolig ikke med. Nå er det faktisk slik at det regner inn i leiligheten min fordi vinduet ikke kan lukkes. Låsemekanismen vil ikke fungere og en forsikringssak på et innbrudd i denne leiligheten hadde vel heller vært dårlig kan man si. Leietakeren min kan jo absolutt ikke bo i en slik omstendighet.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...