Gå til innhold

HBO sender ut advarsler til Game of Thrones-pirater

Anbefalte innlegg

Hva HBO gjør og ikke gjør får være opp til dem. Det er ikke noen gyldig grunn å laste ned ulovlig fordi man er misfornøyd med alternativet som tilbys.

Du vet at dette tilsvarer det å demonstrere i gatene? Det er ikke noe ulovlig med det, i utgangspunktet.

Grunnen til at det skjer er rett og slett mangel på skikkelig tilbud.

Ja, det finnes mange som ikke er interessert i å se forskjell på ting/kvalitet, mange aom ikke bryr seg. Kjenner flere som ikke greier å se forskjell på DVD og Blu-ray eller min TV til 20 000 og deres som ble kjøpt for 4 444,- og fortsatt er stilt inn på dynamisk bildemodus...

De personene ser bare på utvalg og om det er tilfredsstillende eller ikke, vi andre vi bryr oss om så mye mer. Utvalg er én ting, men vi ser også på: oppløsning, bitrate, surround (Dolby Digital vs. DTS Master Audio og eventuelt Dolby Atmos/DTS X), oppetid, bufring, kvalitet på app/nettside, kompatibilitet med mange enheter, avanserte funksjoner og tilgjengelighet.

Det er en del faktorer å tilfredsstille for oss entusiastene, men det er ikke umulig å gjøre det, Netflix er på god vei, jeg føler der gjør det meste rett, og utvalget er ikke perfekt, men nå som det begynner å komme en del originalinnhold så er jeg fornøyd. Har betalt for Netflix helt siden det kom til Norge og HBO har jeg abonnert på ett halvt år og appen til HBO på PS4 er milevis bak Netflixs.

Har en del Blu-ray som jeg har kjøpt opp gjennom årene, har blitt svidd av noen lapper til sammen. Er helt enig med flere her som skriver at de som piratkopierer bruker mye penger på kultur ellers.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva HBO gjør er jo opp til de, hva forbrukeren gjør er opp til forbrukeren.

Når HBO driter i hva folk vil ha, så driter folk i HBO også, det går begge veier.

Selv mener jeg at det absolutt er en god grunn å finne alternativer når den tilbudte lovlige veien ikke leverer det man ønsker. Å vente til året etter duger ikke.

Du hadde sikkert ikke syntes det var en god løsning å vente ett år med å se en fotballkamp du heller?

Tilbyr de ikke det folk faktisk vil ha, så finner folk andre løsninger inntil tilbudet er på plass. Slikt har det vært med alt, med alle varer.

Absolutt, forbrukeren har forbruker-makt ved å kunne si nei. Det betyr ikke at forbrukeren med rette kan laste ned ulovlig og tro man ikke gjør noe galt. Hadde forbrukeren funnet et annet lovlig-alternativ så hadde det vært fair. Siden det ikke finnes andre alternativer, så er den eneste måten å se GoT på lovlig gjennom HBOs plattform. Man kan rettferdiggjøre ovenfor seg selv så mye man vil, men når alt kommer til alt så finnes det et lovlig alternativ, som er brukbart. Så har man valget, se det gjennom HBO eller vente til blu-ray versjonen kommer.

Jeg har mang en gang betalt penger for fotball-kamper selv om jeg vet det bare hadde vært noen klikk unna gratis-streams med hd-oppløsning, med bedre bilde-kvalitet enn det man betaler for. Hvorfor gjør jeg dette? Fordi jeg har forståelse for at de som sitter med rettighetene har betalt for dette produktet.

Absolutt forståelse for det, og da regner jeg med de kan vente til disse seriene blir utgitt på et media de selv finner tilstrekkelig til sitt eget bruk.

Hvem skader det da om en laster ned serien for å se den, når en likevel skal kjøpe når den kommer ut på Blu-Ray?

Det skader HBO ved at de ikke får betalt første gang du ser igjennom serien. 

Lenke til kommentar

Ja, min sympati er lav, se alt kaoset med 4K-bluray, må ha nytt alt mulig for å spille av, og det er tilogmed trøbbel med passtrough, mens piratversjoner selvfølgelig fungerer fint for alle.

AtW

Det er det som er så fint med filer man laster ned, man kan tilpasse det akkurat slik man ønsker selv, den friheten er deilig :)

Når det gjelder 4K-bluray så er det et pes ja, ikke bare må man oppgradere alt utstyret for mange lapper, men man må til og med betale blodpriser for diskene. 4K-bluray koster fortsatt 299,- flere steder, til og med for filmer som ble lansert i 4K-bluray for 1,5 år siden...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva HBO gjør og ikke gjør får være opp til dem. Det er ikke noen gyldig grunn å laste ned ulovlig fordi man er misfornøyd med alternativet som tilbys.

Du vet at dette tilsvarer det å demonstrere i gatene? Det er ikke noe ulovlig med det, i utgangspunktet.

Grunnen til at det skjer er rett og slett mangel på skikkelig tilbud.

Ja, det finnes mange som ikke er interessert i å se forskjell på ting/kvalitet, mange aom ikke bryr seg. Kjenner flere som ikke greier å se forskjell på DVD og Blu-ray eller min TV til 20 000 og deres som ble kjøpt for 4 444,- og fortsatt er stilt inn på dynamisk bildemodus...

De personene ser bare på utvalg og om det er tilfredsstillende eller ikke, vi andre vi bryr oss om så mye mer. Utvalg er én ting, men vi ser også på: oppløsning, bitrate, surround (Dolby Digital vs. DTS Master Audio og eventuelt Dolby Atmos/DTS X), oppetid, bufring, kvalitet på app/nettside, kompatibilitet med mange enheter, avanserte funksjoner og tilgjengelighet.

Det er en del faktorer å tilfredsstille for oss entusiastene, men det er ikke umulig å gjøre det, Netflix er på god vei, jeg føler der gjør det meste rett, og utvalget er ikke perfekt, men nå som det begynner å komme en del originalinnhold så er jeg fornøyd. Har betalt for Netflix helt siden det kom til Norge og HBO har jeg abonnert på ett halvt år og appen til HBO på PS4 er milevis bak Netflixs.

Har en del Blu-ray som jeg har kjøpt opp gjennom årene, har blitt svidd av noen lapper til sammen. Er helt enig med flere her som skriver at de som piratkopierer bruker mye penger på kultur ellers.

Ja, jeg er helt for demonstrasjoner, demonstrer ved å sende klager til HBO! Dét kan jeg støtte, klaging på klaging til de ser seg nødt til å forbedre tjenesten sin.

Jeg bryr meg også om bildekvalitet, men jeg har forståelse for at jeg ikke kan få i pose og sekk med en eneste gang når tilbudet er som det er. Da har jeg min forbruker-makt til å avslutte abonnementet mitt eller sende en klage til HBO og si de må få fikset en bedre tjeneste.

Lenke til kommentar

Når HBO driter i hva folk vil ha, så driter folk i HBO også, det går begge veier.

Selv mener jeg at det absolutt er en god grunn å finne alternativer når den tilbudte lovlige veien ikke leverer det man ønsker. Å vente til året etter duger ikke.

Du hadde sikkert ikke syntes det var en god løsning å vente ett år med å se en fotballkamp du heller?

Tilbyr de ikke det folk faktisk vil ha, så finner folk andre løsninger inntil tilbudet er på plass. Slikt har det vært med alt, med alle varer.

Absolutt, forbrukeren har forbruker-makt ved å kunne si nei. Det betyr ikke at forbrukeren med rette kan laste ned ulovlig og tro man ikke gjør noe galt. Hadde forbrukeren funnet et annet lovlig-alternativ så hadde det vært fair. Siden det ikke finnes andre alternativer, så er den eneste måten å se GoT på lovlig gjennom HBOs plattform. Man kan rettferdiggjøre ovenfor seg selv så mye man vil, men når alt kommer til alt så finnes det et lovlig alternativ, som er brukbart. Så har man valget, se det gjennom HBO eller vente til blu-ray versjonen kommer.

Jeg har mang en gang betalt penger for fotball-kamper selv om jeg vet det bare hadde vært noen klikk unna gratis-streams med hd-oppløsning, med bedre bilde-kvalitet enn det man betaler for. Hvorfor gjør jeg dette? Fordi jeg har forståelse for at de som sitter med rettighetene har betalt for dette produktet.

Absolutt forståelse for det, og da regner jeg med de kan vente til disse seriene blir utgitt på et media de selv finner tilstrekkelig til sitt eget bruk.

Hvem skader det da om en laster ned serien for å se den, når en likevel skal kjøpe når den kommer ut på Blu-Ray?

Det gir ingen mening

Lenke til kommentar

Det gir ingen mening

Så om du sniker deg inn på kinoen for å se den nyeste filmen, da gjør du ikke noe galt? Du "skader" ingen? Du skal jo kjøpe filmen på blu-ray allikevel?

Lenke til kommentar

Pirates of the Caribbean har gjort det meste rett ved at de lanserte filmen i hele verden på samme tid og det ser ut som at den kommer på Blu-ray på samme tid også og har dermed ikke kommet noen gode kopier av filmen ennå

Ingen hensikt å laste ned når en kan kjøpe Blu-Ray versjonen samtidig som alle andre

Lenke til kommentar

Hvorfor betale 178,- for kun å se GoT?

Får serien på Blu-Ray til den prisen, men i mellomtiden så laster man de ned

Når vi er inne på pris så kostet nok anlegget mitt nærmere 60k

For å ha muligheten til å se serien når den blir lansert på tv, nett. 

Hvis man har den tankegangen at å betale 178kr for en serie er mye, så vil man i min bok regnes som gjerrigknark. Og verre blir det om man så innbiller seg selv at det er helt greit ovenfor HBO å laste ned serien ulovlig.

Men når tjenesten ikke takler trafikken og kneler og man likevel ikke får se den når den blir lansert... Kan man få redusert pris da, for eksempel? Det tviler jeg sterkt på. Brukervilkårene inneholder sannsynligvis mange setninger om hvordan man må betale full pris uansett om man får den tjenesten man betaler for eller ikke.

Ja, jeg er helt for demonstrasjoner, demonstrer ved å sende klager til HBO! Dét kan jeg støtte, klaging på klaging til de ser seg nødt til å forbedre tjenesten sin.

Det er vel grenser for hvor mye tid folk orker på å få en bedrift til å gjøre jobben sin når de bare vil se den jævla serien.

Så om du sniker deg inn på kinoen for å se den nyeste filmen, da gjør du ikke noe galt? Du "skader" ingen? Du skal jo kjøpe filmen på blu-ray allikevel?

Kinoen er fysisk. Du tar opp fysisk plass i kinosalen.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at HBO egentlig ikke taper noe på det og at ved at de tilbyr en mye bedre tjeneste ville de ha tjent/spart milliarder

Hvorfor kommer det blu-ray versjoner på torrent mens filmer ennå går på kino i Norge?  Fordi filmselskapene er noen suppehuer

At HBO ikke taper noe på at folk laster ned ulovlig? Snakk om naivitet.

Nåvel. For det første er nedlastingen med på å øke seriens popularitet, noe som gir flere salg fordi flere oppdager serien og ønsker å kjøpe den. For det andre er "pirater" kjent for å kjøpe mer innhold enn andre. De driver altså ikke bare med piratkopiering, men betaler også for varen i større grad enn folk som ikke piratkopierer. Det er sikkert flere ting man kunne nevnt som gjør at det slett ikke er gitt at de taper på ulovlig nedlasting, men jeg mener dette har illustrert poenget mitt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Husker noen fra GoT-produksjonen selv hevdet piratvirksomhet bidro til økt popularitet for noen år siden. Fant det igjen her:

http://www.smh.com.au/entertainment/tv-and-radio/downloads-dont-matter-20130226-2f36r.html#ixzz2LywE7AZ2

David Petrarca, regissør for deler av sesong to:

Panel mediator Rosemary Neill noted Game of Thrones was the most pirated show of 2012 and that 10 per cent of the downloads came from Australia. But Petrarca shrugged and said the illegal downloads did not matter because such shows thrived on "cultural buzz" and capitalised on the social commentary they generated. "That's how they survive," he told the crowd gathered at the University of Western Australia.

“I probably shouldn’t be saying this, but it is a compliment of sorts,” HBO programming president Michael Lombardo told EW. “[Piracy is] something that comes along with having a wildly successful show on a subscription network.”

For HBO to publicly admit that piracy is even a partial positive comes as quite a surprise, but it becomes even more interesting when Lombardo talks about its effect on revenue streams.

Last month Nikolaj Coster-Waldau, the actor who plays Jaime Lannister in the show, said that although people watch the show online, he hoped they would still go out and buy the DVD or Blu-ray. And guess what? According to HBO, they do.

“The demand is there,” Lombardo said. “And it certainly didn’t negatively impact the DVD sales.”

https://torrentfreak.com/hbo-game-of-thrones-piracy-is-a-compliment-doesnt-hurt-sales-130401/

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Colin det er håpløst, om alle hadde lastet ned GOT så hadde HBO fortsatt tjent like mye fordi de kjøper bluray disken etterpå. Enklere blir det ikke,, ikke sant?

Ja, merker det er håpløst. Folk finner sin egen grunn til å svindle, stjele, bedra osv osv. Umoralske folk som tar det for gitt at de skal få se ting på sin måte på sitt tidspunkt.

En vennegjeng, la oss si 6 stk, hvor bare 1 betaler for HBO, ser GoT hjemme hos denne personen

Hva er egentlig forskjellen på dette kontra at de 5 andre laster ned episoden og her bare angående inntekten til HBO?

Såklart taper HBO penger på at flere går sammen for å se episoden hos en person! Det sier seg jo selv!

Du lever helt opplagt ikke i virkeligheten.

Oi, for et fantastisk argument. Glimrende! Fortsett å stjel du, med din umoralske jumbomumbo-unnskyldning.

Hvorfor betale 178,- for kun å se GoT?

Får serien på Blu-Ray til den prisen, men i mellomtiden så laster man de ned

Når vi er inne på pris så kostet nok anlegget mitt nærmere 60k

For å ha muligheten til å se serien når den blir lansert på tv, nett. 

Hvis man har den tankegangen at å betale 178kr for en serie er mye, så vil man i min bok regnes som gjerrigknark. Og verre blir det om man så innbiller seg selv at det er helt greit ovenfor HBO å laste ned serien ulovlig.

Men når tjenesten ikke takler trafikken og kneler og man likevel ikke får se den når den blir lansert... Kan man få redusert pris da, for eksempel? Det tviler jeg sterkt på. Brukervilkårene inneholder sannsynligvis mange setninger om hvordan man må betale full pris uansett om man får den tjenesten man betaler for eller ikke.

Det er vel grenser for hvor mye tid folk orker på å få en bedrift til å gjøre jobben sin når de bare vil se den jævla serien.

Kinoen er fysisk. Du tar opp fysisk plass i kinosalen.

Ja, hvis tjenesten lover noe som ikke er tilfelle, så skal man ha rett på å få tilbake pengene. Og da kan man klage, noe som igjen fører til tilbakebetaling i de fleste tilfeller om du har en god nok sak. Hva som står i brukervilkåene er opp til forbrukeren å være klar over før man inngår en avtale.

Latskap er ingen gyldig unnskyldning for å laste ned ulovlig.

Poenget er ikke om kinoen er fysisk eller ikke, selskapet som står bak produktet taper på det uansett hvordan man vrir og vender på det når man unnlater å betale.

Poenget er at HBO egentlig ikke taper noe på det og at ved at de tilbyr en mye bedre tjeneste ville de ha tjent/spart milliarder

Hvorfor kommer det blu-ray versjoner på torrent mens filmer ennå går på kino i Norge?  Fordi filmselskapene er noen suppehuer

At HBO ikke taper noe på at folk laster ned ulovlig? Snakk om naivitet.

Nåvel. For det første er nedlastingen med på å øke seriens popularitet, noe som gir flere salg fordi flere oppdager serien og ønsker å kjøpe den. For det andre er "pirater" kjent for å kjøpe mer innhold enn andre. De driver altså ikke bare med piratkopiering, men betaler også for varen i større grad enn folk som ikke piratkopierer. Det er sikkert flere ting man kunne nevnt som gjør at det slett ikke er gitt at de taper på ulovlig nedlasting, men jeg mener dette har illustrert poenget mitt.

Trøste-unnskyldning for å selv kunne innbille seg at det man gjør er moralsk godkjent.

Om man sniker seg inn på kino tenker jeg først og fremst at man "stjeler" 120 kr fra den lokale kinoen. Ikke at man stjeler fra et eller annet filmselskap i USA tbh :p

Man frarøver begge selskapene penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...