Sangesland Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Kjøpte en 2009 toyota auris av en bilforhandler for 1 uke siden. Bilen ble EU-godkjent noen få dager før kjøpet. Allrede i dag røk bilhornet, kommer bare en rar skurrelyd når jeg bruker hornet. Kan dette anses som en mangel og kreves dekkes gjennom den 6 mnd garantien jeg har med selger? (Jeg har generelt lite peiling på bil så spør her før jeg ringer og krangler med selger) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Har du garanti ville jeg definitivt kontaktet selger ja. Er ikke lenge siden jeg kjøpte bruktbil av forhandler med garanti, etter noen uker kom det en rar lyd fra varmeapparatet, de tok det på garanti uten spørsmål. Er det en seriøs forhandler skal du ikke trenge å krangle, avhengig av hva garantien sier så klart Endret 19. juli 2017 av aklla Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Jeg vil si at dette IKKE er en skjult feil eller mangel som selger kunne forutse. JEG vil anbefale deg å svi av de to 100-lappene horn koster på biltema, og få byttet disse. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Må feilen kunne forutsees for at garantien skal gjelde? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 (endret) Hva sier garantibetingelsene i avtalen din? Edit: Ny tute koster 89 på biltema.no, jeg hadde kjøpt en ny og byttet den selv. Endret 20. juli 2017 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Edit: Ny tute koster 89 på biltema.no, jeg hadde kjøpt en ny og byttet den selv. ... gitt at trådstarter er teknisk kyndig (noe han sier han ikke er) og at det faktisk er hornet det er noe galt med. Det siste er etter min mening slett ikke sikkert! Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Ikke noe å tenke på. Dra dit du kjøpte bilen. Dette skal helt klart dekkes av garantien. 2 Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 20. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2017 Har snakka med selger og han skulle fikse det. Bilmodellen min krever at jeg skrur av støtfanger osv og det gidder jeg ikke. Grunnen til at jeg spurte er at kollegaen min påsto feilen ikke var alvorlig nok til at jeg kunne kreve den dekka av garantien. Takk for alle svar. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Grunnen til at jeg spurte er at kollegaen min påsto feilen ikke var alvorlig nok til at jeg kunne kreve den dekka av garantien. Du må lese garantibestemmelsene som gjelder for ditt kjøp. Garanti på så gamle biler (utenfor fabrikkgaranti) kan være fulle av unntak, deling av kostnader og egenandeler. Fint det ordnet seg i ditt tilfelle, alltid enklest at andre skrur på bilen din :-) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Defekt bilhorn er mangel på EU-kontroll så det vil jeg absolutt si er alvorlig nok mangel. 1 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 OBS også at forbrukerkjøpsloven gjelder uavhengig av garanti. Garantien skal alltid tilby noe mer enn forbrukerkjøpsloven for å gi noen mening. Som kjøper må du antakelig kunne forvente at bilhornet virker også etter levering. Dette er da i så fall en mangel etter §15. "Garanti" med norsk lovgivning gir sjelden mening, men brukes av enkelte selgere som tåkelegging. /Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå