Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt bruktbil - defekt bilhorn.

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 2009 toyota auris av en bilforhandler for 1 uke siden. Bilen ble EU-godkjent noen få dager før kjøpet.

Allrede i dag røk bilhornet, kommer bare en rar skurrelyd når jeg bruker hornet.

Kan dette anses som en mangel og kreves dekkes gjennom den 6 mnd garantien jeg har med selger?

(Jeg har generelt lite peiling på bil så spør her før jeg ringer og krangler med selger)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du garanti ville jeg definitivt kontaktet selger ja. Er ikke lenge siden jeg kjøpte bruktbil av forhandler med garanti, etter noen uker kom det en rar lyd fra varmeapparatet, de tok det på garanti uten spørsmål.

Er det en seriøs forhandler skal du ikke trenge å krangle, avhengig av hva garantien sier så klart :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva sier garantibetingelsene i avtalen din?

Edit: Ny tute koster 89 på biltema.no, jeg hadde kjøpt en ny og byttet den selv. 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Edit: Ny tute koster 89 på biltema.no, jeg hadde kjøpt en ny og byttet den selv. 

... gitt at trådstarter er teknisk kyndig (noe han sier han ikke er) og at det faktisk er hornet det er noe galt med.

Det siste er etter min mening slett ikke sikkert!

Lenke til kommentar

Har snakka med selger og han skulle fikse det. Bilmodellen min krever at jeg skrur av støtfanger osv og det gidder jeg ikke.

Grunnen til at jeg spurte er at kollegaen min påsto feilen ikke var alvorlig nok til at jeg kunne kreve den dekka av garantien.

Takk for alle svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Grunnen til at jeg spurte er at kollegaen min påsto feilen ikke var alvorlig nok til at jeg kunne kreve den dekka av garantien.

Du må lese garantibestemmelsene som gjelder for ditt kjøp. Garanti på så gamle biler (utenfor fabrikkgaranti) kan være fulle av unntak, deling av kostnader og egenandeler.

Fint det ordnet seg i ditt tilfelle, alltid enklest at andre skrur på bilen din :-)

Lenke til kommentar

OBS også at forbrukerkjøpsloven gjelder uavhengig av garanti. Garantien skal alltid tilby noe mer enn forbrukerkjøpsloven for å gi noen mening.

Som kjøper må du antakelig kunne forvente at bilhornet virker også etter levering. Dette er da i så fall en mangel etter §15.

"Garanti" med norsk lovgivning gir sjelden mening, men brukes av enkelte selgere som tåkelegging.

/Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...