AnonymDiskusjon Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Leser flere steder på nettet at vitamin tabletter er bortkasta av penger. Folk sier man bør ta trans, den innholder også vitaminer. Den bør tas, men hvorfor ikke andre vitaminer? Har også lest at man ikke bør bruke vitamin tabletter når man ikke trenger det. Hvorfor ta tran selvom man ikke har mangel på de vitaminene som innholder tran? Jeg vil bruke b vitamin tabletter, fordi jeg lider av eksem. Det er ikke alltid man klarer å få i seg alle vitaminer i maten, hvorfor ikke ta multivitamin? Anonymous poster hash: ba79c...fd3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Har man vitaminmangel er det neppe bortkastede penger å kjøpe vitamintilskudd. Trenger man derimot ikke vitaminer, så er det vel ikke noe stort poeng i å kjøpe vitamintilskudd. Tran er sikkert sunt, men en studie fra 2007 kom frem til at regelmessig inntak av tran fordoblet risikoen for utvikling av osteoporose og påfølgende beinbrudd. Nå er riktignok A-vitamin-innholdet i tran blitt redusert med 75 % i håp om å unngå denne bieffekten, men ikke alt er så sunt som man skal ha det til. Min personlig mening er at dersom man ikke er syk eller har alvorlig mangel på noe, så er et normalt variert kosthold, sammen med normal fysisk aktivitet, det beste. Andre er sikkert uenig ! 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2017 Jeg bruker epilepsi medisin. Og med epilepsi medisin kan få b vitamin mangel. Jeg har noen symptomer på b vitamin mangel, har skrekk for å ta blodprøve. Besvimer ofte. Så får ikke skjekket om jeg trenger det. Men bør man ikke ta tran? Anonymous poster hash: ba79c...fd3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Har aldri skjønt det der jeg heller. Der jeg er nå, er: Hvis man spiser variért og "sunt", så skal man få i seg alle vitaminer, mineraler og fettsyrer man trenger. Men hvem er det som har så god oversikt over hva de spiser, og hvor stort lager av -alle- vitaminer, mineraler og fettsyrer kroppen til enhver tid har (man har jo ikke akkurat en dataskjerm hvor denne informasjonen står tilgjengelig)? Har også lest at -for mye- av visse mineraler kan være skadelig. Men også at hovedpoenget til forskere og leger er at kroppen skiller ut alt man får i seg for mye, derfor så får man ikke full effekt av slike tilskudd, og at derfor i det store og hele er det bortkastet. Uansett tenker jeg at det er umulig å holde så god oversikt over alle slike nivåer, at det er ikke dumt å ta tilskudd. Det er bedre å ha for mye av noe enn å ha for lite av noe. Og kroppen trenger alt mulig for å fungere skikkelig. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Vitaminer er næringsstoffer som er vitale for mennesker fordi vi ikke produserer dem på egenhånd, eller ikke produserer nok. I gamle dager fikk man mangel-sykdommer som f.eks. skjørbuk pga. Vitamin C-mangel, pellagra pga. vitamin B3 mangel osv. Dette var i de gamle dager hvor man ikke hadde et kosthold som kunne dekke behovene. De i dag som skal ta vitaminer, er de som er underernærte. De får faktisk vitamin-tilskudd foreskrevet av lege fordi de får i seg alt for lite mat. Den andre gruppe mennesker med vitamin-mangel er gamle som ikke får noe sol på kroppen i det hele tatt, også med et kosthold som ikke gir nok i maten. For alle de som spiser nok om dagen til å holde vekta og bli mett, er ikke i fare for mangel-sykdom. Det er heller ingen effekt av overforbruk av vitamin, tvert imot kan dette føre til mere skade enn nytte. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Jeg bruker epilepsi medisin. Og med epilepsi medisin kan få b vitamin mangel. Jeg har noen symptomer på b vitamin mangel, har skrekk for å ta blodprøve. Besvimer ofte. Så får ikke skjekket om jeg trenger det. Men bør man ikke ta tran? Anonymous poster hash: ba79c...fd3 Om du har symptomer på vitaminmangel så trenger du en blodprøve Å ta mulitivitamin kan jo fikse det, om det er vitaminmangel av vitaminer som er i multivitaminen som er problemet. Det er altså flere ting som må stemme for at det skal hjelpe, men med symptomer bør du absolutt sjekke for å være sikker. Det kan være helt andre ting enn vitaminmangel også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Det er aldri feil å ta en multivitaminkapsel for folk flest som er friske. Om man får noe igjen for det er noe langt annet. Alle andre bør høre med lege. Forøvrig kan man få en sprøyte med multivitaminer hos legen, en stor dose, for å få et ekstra puff. Har vært svært populært i mange land. Vet ikke kostnaden på dette. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Jeg har et kjedelig kosthold og tar dermed vitaminer Billigere enn å lage varierte middager hver dag 2 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Du bør ta vitaminer i flytende form, har jeg hørt. Piller er mer eller mindre bortkastet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Vitaminer er som proteinpulver, dyr bæsj. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 (endret) Med mindre legen har sagt at du trenger noe spesielt så trenger du ikke ta tabletter. Unntaket er D-vitamin som mange sliter med om vinteren for det er for lite sollys. Alternativet er å spise fisk 2-3 ganger per uke enten som en varmrett eller på brødskiva eller tran daglig. Du bør gå til legen om du mener at du mangler et næringsstoff, ikke lag egne diagnoser og doser tabletter selv. Bare si ifra til legen at du besvimer av blodprøver, legene er utdannet til å takle dette. Endret 20. juli 2017 av Thor. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Vitaminer er som proteinpulver, dyr bæsj. Spiser du mye bæsj? Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Dubious: Jeg tar ikke verken vitaminer eller proteinpulver lenger. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Vitaminer er som proteinpulver, dyr bæsj.Vitaminer blir gjerne med urinen, så det er dyr urin Om man vil kan man altså både bæsje og tisse penger Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Men om man f.Eks ikke spise fisk (som flere å flere av dagens generasjon ikke gjør) så kan det vel være bra å ta tran\omega 3? Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) Men om man f.Eks ikke spise fisk (som flere å flere av dagens generasjon ikke gjør) så kan det vel være bra å ta tran\omega 3? Ja, hvis du ikke spiser fisk. Jeg tror alle leger går ut ifra at ingen spiser fisk og at det derfor er nødvendig å prakke på folk tran. Selv spiser jeg fisk minst fire dager i uka. Endret 21. juli 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 (endret) Vitaminer er næringsstoffer som er vitale for mennesker fordi vi ikke produserer dem på egenhånd, eller ikke produserer nok. I gamle dager fikk man mangel-sykdommer som f.eks. skjørbuk pga. Vitamin C-mangel, pellagra pga. vitamin B3 mangel osv. Dette var i de gamle dager hvor man ikke hadde et kosthold som kunne dekke behovene. De i dag som skal ta vitaminer, er de som er underernærte. De får faktisk vitamin-tilskudd foreskrevet av lege fordi de får i seg alt for lite mat. Den andre gruppe mennesker med vitamin-mangel er gamle som ikke får noe sol på kroppen i det hele tatt, også med et kosthold som ikke gir nok i maten. For alle de som spiser nok om dagen til å holde vekta og bli mett, er ikke i fare for mangel-sykdom. Det er heller ingen effekt av overforbruk av vitamin, tvert imot kan dette føre til mere skade enn nytte. Hvordan kan du være så sikker på det her? Hvordan kan du slå fast at -alle- som spiser seg "mett" absolutt får i seg -alle- vitaminer og mineraler de trenger gjennom hele livet? Hva om jeg bare spiser feit pizza og drikker kun pepsi max hele livet mitt? Får jeg i meg dét jeg trenger da? ^^ Hvordan er det mulig å holde oversikt over vitamin/mineral"lagrene" sine? Vi skulle hatt en usb-plugg i hodet hvor vi bare kunne plugget en kabel inn i den og til en pc, og lést av verdiene. Blodprøve? Kanskje. Men så tuuungviinndt! Og jeg liker ikke blodprøver. Føles som at noen suger livskraften delvis ut av meg, føles unaturlig. Gav blod en 3-måneders periode før, men etterhvert begynte jeg å bli forferdelig uvél etter givningen, kaldsvetta og besvima omtrent. Og når man har sett youtube-videoer av sånne forferdelige blodigler som dreper krabber ved å suge blodet ut av dem, da får man en viss assosiasjon. Men det er vel bare psykologisk. Har også en annen situasjon. Var ute og gikk en laang skogtur med noen en gang. Hadde med 2 bananer i sekken. Har lest at K-vitamin får man ikke så mange andre steder enn fra bananer. Etter 2-3 timer var jeg fullstendig utslitt og også dårlig humør ^^ Etter jeg spiste en banan, har jeg sjelden opplevd en slik "høydare" ^^ i forhold til matinntak. Humøret steg og jeg fikk skikkelig masse krefter. Spiste den andre også, og turen hjem gikk som en lek. Kanskje det var akutt K-vitaminmangel som spilte en faktor her. Husker ikke hva jeg hadde spist tidligere på dagen, sikkert 2 grovbrødskiver med smør og tunfisk i olje. Dessuten; Brød. Er dette virkelig sunt, eller er det noe svineri som gjør at vi legger på oss fort? Melk også. Melk er noe av det mest markedsførte produktet, jeg antar fordi kua produsérer så utrolig mye av det. Men er det egentlig sunt for oss? Hvor mye næring tar vi opp fra det? Var en periode jeg trente, og jeg så filmen "Leon". Tenkte jeg skulle prøve et eksperiment og drikke nesten bare melk som næringskilde, prøvde i ca 2 uker. Har aldri vært så syk og dårlig som jeg var da. Konstant snørrete og snufsete, dårlig form, halvforkjøla, lite energi. Etter jeg sluttet og bare drakk vann, gav symptomene seg og formen kom tilbake. Merkelige greier. Endret 25. juli 2017 av Taurean Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Masse kolesterol og annen dritt i tran. Absolutt ikke sunt. Du får Omega-3 på apoteket nå som er utvinnet av alger. Og ja, med mindre du har mangel, så er tilskudd stort sett bortkastet. Et par hendige unntak kan være D-vitamin, B12 og jod f.eks. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Masse kolesterol og annen dritt i tran. Absolutt ikke sunt. Og ja, med mindre du har mangel, så er tilskudd stort sett bortkastet. Et par hendige unntak kan være D-vitamin, B12 og jod f.eks. Du har fortsatt ikke funnet ut hva kolesterol er altså.. Det er greit å gjøre litt research før man sprer propaganda. Hvorfor er D, B12 og jod ikke bortkastet som tilskudd dersom du ikke har mangel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå